Strategiska ställningstaganden och vägval
För att kunna skapa tillgängliga, stimulerande och trygga miljöer för utveckling, inlärning och välmående behöver många olika behov och önskemål vägas mot varandra. Dessa behov och önskemål är inte sällan komplexa och motstridiga. Detta avsnitt resonerar kring några viktiga strategiska ställningstaganden och vägval för kommuner och enskilda skolhuvudmän.
Sverige är ett land med växande befolkning, och en stor andel av de befintliga skol- och förskolemiljöerna behöver därför byggas om eller moderniseras, och nya behöver tillkomma. Förutsättningarna för detta ser olika ut runt om i landet. Vissa kommuner har inte byggt skolor och förskolor på decennier, medan andra ständigt kämpar för att hitta byggbar mark för nya enheter i allt tätare stadsdelar. Tjänstepersoner, politiker, arkitekter, byggaktörer och fastighetsförvaltare har olika regionala och lokala förutsättningar att förhålla sig till – exempelvis markpolitik och budgetramar – vilket påverkar gestaltningens möjligheter.
Den fysiska miljön har stor betydelse för skolans och förskolans möjlighet att arbeta med sitt uppdrag. En bra förskole- och skolmiljö bidrar till lärande och utveckling hos barn och unga med olika behov. Den är trygg och främjar hälsa och välmående. Den kan också bidra till att utjämna skillnader och öka jämlikheten i samhället. Skol- och förskolemiljöerna ska vara välfungerande arbetsmiljöer även för de vuxna som arbetar i skola och förskola. Den fysiska miljön ska också tåla kreativitet, lek och slitage, såväl inomhus som utomhus.
Vanliga utmaningar
Den fysiska miljön i förskolor och skolor ska stödja det pedagogiska arbetet och skapa förutsättningar för att uppnå målen i läroplanen. Såväl inomhusmiljöerna som utomhusmiljöerna behöver därför främja hälsa och välbefinnande, koncentration, kreativitet, samarbete och återhämtning. Att gestalta dessa miljöer är en komplex uppgift och oavsett kommunens eller ortens storlek och geografiska läge finns det några utmaningar som är vanligt förekommande.
Den första handlar om lokaliseringen. Valet av plats avgör bland annat vem som har lätt att ta sig dit och med vilket färdmedel, samt vilka kvaliteter utemiljön kan få. Det finns också behov av tillräckligt med plats i byggnaderna och utemiljön för verksamhet utifrån det planerade barn- eller elevantalet, vilket kan vara utmanande att hitta i en tät bebyggelse.
En annan utmaning handlar om att tillgodose en mängd olika behov i gestaltningen av inomhusmiljön och utomhusmiljön. Enligt skollagen ska skolan främja alla barns och elevers utveckling, lärande och livslånga lust att lära (1 kap. 4 och 9 §§ skollagen [2010:800]). Lärmiljön behöver därför kunna erbjuda olika alternativ och vara anpassningsbar, samtidigt som den är trygg, hälsosam, står emot slitage, skapar en bra ljudmiljö och främjar rörelse och fysisk aktivitet. Stora skolor och förskolor med plats för många barn kräver särskilt omsorgsfull gestaltning för att främja inlärning och välmående för alla.
En tredje utmaning är att gestaltningen av förskolor och skolor är en komplex process med en bred och heterogen målgrupp. Vem som involveras i de olika skedena av gestaltningsprocessen – att planera, bygga och förvalta – är avgörande för den fysiska miljöns kvalitet. Det krävs tid och kunskap inom många områden för att driva en framgångsrik och inkluderande gestaltningsprocess, och det är många olika aktörer som behöver vara med. Det handlar om kommunens olika förvaltningar, politiker, representanter från verksamheterna – såväl ledning som personal, byggherrar, fastighetsbolag, arkitekter och teknikkonsulter av olika slag, upphandlare, förvaltare och inte minst om barn och unga. När dessa viktiga pedagogiska rum gestaltas, behövs kunskap om vad som är en bra lärmiljö och utrymme för lek och annan utevistelse ur ett tydligt barnperspektiv.
Använd innehållet som diskussionsunderlag
Innehållet på denna sida kan fungera som utgångspunkt för diskussioner kring olika avvägningar och strategiska vägval som beslutsfattare ställs inför i arbetet med att planera, bygga och förvalta skol- och förskolemiljöer.
Film: De vanligaste gestaltningsutmaningarna i förskolan och skolan
En filmad presentation från konferensen Arena Bygga Skola i Göteborg den 20 oktober 2022. Boverket berättar om de vanligaste utmaningarna i gestaltningen av miljöer för barn i förskolor och skolor. Filmen är 24 minuter.
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.