Överklagande och tvist

Granskad: 26 juni 2024

En kommuns beslut att anta riktlinjer för exploateringsavtal eller beslut att ingå ett exploateringsavtal kan överklagas till förvaltningsdomstol enligt den ordning som gäller för laglighetsprövning. En tvist mellan avtalsparterna om avtalets verkningar prövas däremot av allmän domstol.

Laglighetsprövning

En kommuns beslut att anta riktlinjer för exploateringsavtal eller beslut att ingå ett exploateringsavtal kan överklagas enligt den ordning som gäller för laglighetsprövning.

1 §
  Följande beslut enligt denna lag får överklagas i den ordning som gäller för laglighetsprövning enligt 13 kap. kommunallagen (2017:725):
   1. kommunfullmäktiges beslut om översiktsplan,
   2. kommunfullmäktiges beslut om planeringsstrategi för översiktsplanering,
   3. kommunfullmäktiges beslut om uppdrag åt byggnadsnämnden att anta, ändra eller upphäva detaljplaner eller områdesbestämmelser,
   4. kommunfullmäktiges beslut om uppdrag åt byggnadsnämnden att fatta beslut om skyldighet för fastighetsägare att betala kostnader för gator och andra allmänna platser eller att fatta beslut om villkoren för sådan betalning,
   5. kommunfullmäktiges eller byggnadsnämndens beslut att inte anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser,
   6. kommunfullmäktiges eller byggnadsnämndens beslut om grunderna för skyldighet att betala kostnader för gator och andra allmänna platser och om generella villkor för sådan betalning,
   7. kommunfullmäktiges beslut om taxa i ärenden hos byggnadsnämnden,
   8. kommunens beslut om riktlinjer för exploateringsavtal,
   9. regionfullmäktiges beslut om regionplan, och
   10. regionfullmäktiges beslut om aktualitetsprövning av regionplan. Lag (2020:76) .

2 §
  Följande beslut får överklagas:
   1. beslut av fullmäktige eller den beslutande församlingen i ett kommunalförbund,
   2. beslut av en nämnd eller ett partssammansatt organ, om beslutet inte är av rent förberedande eller rent verkställande art,
   3. beslut av förbundsstyrelsen eller en annan nämnd eller ett partssammansatt organ i ett kommunalförbund, om beslutet inte är av rent förberedande eller rent verkställande art, och
   4. sådana beslut av revisorerna som avses i 12 kap. 11 §.

Överklagande

Det som kan överklagas är det slutliga beslutet, inte de förberedande eller verkställande åtgärder som kan föregå eller efterfölja beslutet.

Ett överklagande ska göras skriftligen till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då det tillkännagavs på kommunens anslagstavla att beslutsprotokollet har justerats. I överklagandet ska klaganden ange vilket beslut som överklagas och de omständigheter som överklagandet grundas på. Även ett överklagande som skickas eller lämnas till kommunen, och alltså inte till förvaltningsrätten, inom överklagandetiden ska vidarebefordras till domstolen och prövas där.

4 §
  Ett beslut överklagas skriftligt.

I överklagandet ska klaganden ange vilket beslut som överklagas och de omständigheter som överklagandet grundas på.

Överklagandet ska ges in till förvaltningsrätten.

5 §
  Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då det tillkännagavs på kommunens, regionens eller kommunalförbundets anslagstavla att protokollet över beslutet justerats. Tiden för överklagande av en gemensam nämnds beslut räknas från det att till-
kännagivandet skett på anslagstavlorna i samtliga samverkande kommuner och regioner.

Tillkännagivandet av protokollsjusteringen måste finnas på anslagstavlan under hela överklagandetiden för att tiden ska löpa ut. Lag (2019:835) .

6 §
  Om överklagandet före överklagandetidens utgång har kommit in till kommunen, regionen eller kommunalförbundet i stället för till förvaltningsrätten, ska överklagandet ändå prövas. Detsamma gäller när överklagandet av en gemensam nämnds beslut kommit in till någon av de samverkande kommunerna eller regionerna. Lag (2019:835) .

Prövningens omfattning

Domstolen ska pröva om det finns grund för att upphäva kommunens beslut på de grunder som klaganden har anfört. Domstolen får i sin prövning inte beakta andra omständigheter än de som klaganden har hänvisat till före överklagandetidens utgång.

7 §
  Vid prövningen av överklagandet får domstolen inte beakta andra omständigheter än sådana som klaganden har hänvisat till före överklagandetidens utgång.

Överklagandet kan bifallas, avslås eller avvisas

Om överklagandet bifalls upphävs beslutet, helt eller delvis. Någon möjlighet att ersätta det fattade beslutet med ett annat har inte domstolen. Om överklagandet slutligt avslås får beslutet laga kraft. Ett överklagande kan avvisas på formella grunder, exempelvis om klagande inte är medlem i kommunen.

8 §
  Ett överklagat beslut ska upphävas, om
   1. det inte har kommit till på lagligt sätt,
   2. beslutet rör något som inte är en angelägenhet för kommunen eller regionen,
   3. det organ som har fattat beslutet inte har haft rätt att göra det, eller
   4. beslutet annars strider mot lag eller annan författning.

Första stycket 3 och 4 gäller inte beslut enligt 11 kap. 5 § andra och tredje styckena samt 12 och 13 §§ och beslut om att använda medel från en resultatreserv enligt 14 §.

Domstolen får inte ersätta det överklagade beslutet med något annat beslut. Lag (2023:642) .

Verkställighet av beslut som har överklagats

Ett kommunalt beslut som har upptagits i ett justerat protokoll får verkställas omedelbart om inte särskilda skäl talar emot det. Vid bedömningen om särskilda skäl föreligger ska hänsyn tas till om verkställigheten av beslutet kan rättas.

14 §
  Ett beslut som kan överklagas enligt detta kapitel får verkställas innan det fått laga kraft om inte särskilda skäl talar mot det. Vid bedömningen ska särskild hänsyn tas till om verkställigheten av beslutet kommer att kunna rättas.

Att ett beslut om att ingå exploateringsavtal upphävs genom laglighetsprövning innebär inte att ett redan ingånget avtal förlorar sin civilrättsliga verkan. De begränsade möjligheterna att vidta rättelse måste givetvis beaktas när kommunen överväger att ingå ett exploateringsavtal trots att beslutet att ingå avtalet har överklagats.

Rättelse av beslut om att ingå exploateringsavtal som redan har verkställts

Om ett beslut, som redan har verkställts, upphävs ska det kommunala organ som har fattat beslutet se till att verkställigheten av det rättas i den utsträckning som det är möjligt. Det beslutande organet ska också utan oskäligt dröjsmål fatta ett beslut om hur rättelse ska gå till. 

15 §
  Om ett beslut har upphävts genom ett avgörande som fått laga kraft och om beslutet redan har verkställts, ska det organ som har fattat beslutet se till att verkställigheten av det rättas i den utsträckning som det är möjligt. Ett beslut om rättelse ska meddelas utan oskäligt dröjsmål.

Det beslutande organet ska med alla tillgängliga medel se till att rätta verkställigheten av det upphävda beslutet. Den omständigheten att rättelsen är förknippad med kostnader eller andra förluster utgör i princip inget hinder mot rättelse. Det beslutande organet är dock inte skyldigt att åstadkomma en fullständig återgång av ett verkställt beslut i en situation där detta inte längre är möjligt. (jfr prop. 2016/17:171 sid. 447)

En ny kommunallag, prop. 2016/17:171 (på Sveriges riksdags webbplats)

Tvistemål

Exploateringsavtal är civilrättsliga avtal med offentligrättsliga inslag. Om en uppkommen tvist inte kan lösas av parterna så kan ena parten stämma den andra parten och tvisten prövas då av allmän domstol. Vid prövningen gäller de principer och regler som även tillämpas på avtalsrättens område.

I fråga om exploateringsavtal råder det dock inte full avtalsfrihet. Kommunens stöd för att begära att byggherren ska åta sig att vidta eller finansiera åtgärder följer av bestämmelse i lag. Kommunen har dessutom ett så kallat planmonopol, vilket sätter byggherren i en beroendeställning. Kommunen får inte använda planmonopolet som ett medel för att förmå byggherren att åta sig ett större ansvar än vad lagstiftningen medger, eftersom detta skulle innebära illojal maktutövning. Vid tolkning av verkningarna av ett exploateringsavtal måste hänsyn tas till detta. Ett sådant agerande från kommunens sida skulle kunna leda till att hela eller delar av exploateringsavtalet vid en prövning i domstol blir ogiltigt. (jfr HD 1981-01-29 mål nr T324-76/NJA 1980 s. 1)

2 §
  Det är en kommunal angelägenhet att planlägga användningen av mark och vatten enligt denna lag.

9 §
  Domstolar samt förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör offentliga förvaltningsuppgifter ska i sin verksamhet beakta allas likhet inför lagen samt iaktta saklighet och opartiskhet. Lag (2010:1408) .

5 §
  En myndighet får endast vidta åtgärder som har stöd i rättsordningen.

I sin verksamhet ska myndigheten vara saklig och opartisk.

Myndigheten får ingripa i ett enskilt intresse endast om åtgärden kan antas leda till det avsedda resultatet. Åtgärden får aldrig vara mer långtgående än vad som behövs och får vidtas endast om det avsedda resultatet står i rimligt förhållande till de olägenheter som kan antas uppstå för den som åtgärden riktas mot.

29 §
  Rättshandling, den någon utan användande av sådana tvångsmedel, som i 28 § avses, rättsstridigt tvungit en annan att företaga, vare ej gällande mot den tvungne, där den, gentemot vilken rättshandlingen företogs, själv utövat tvånget eller ock insett eller bort inse, att rättshandlingen framkallats genom rättsstridigt tvång från annans sida.

Boverket (2024). Överklagande och tvist. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/planering/detaljplan/detaljplanens-genomforande/exploateringsavtal/overklagande/ Hämtad 2024-09-27