Prövning enligt annan lagstiftning
Om kommunen bedömer att genomförandet av detaljplanen kan antas medföra prövningar enligt annan lagstiftning ska kommunen redovisa detta i planbeskrivningen.
När en detaljplan tas fram är avsikten att den ska genomföras. Så långt det är möjligt ska kommunen därför under planprocessen säkerställa att ett genomförande är möjligt. Alla formella prövningar kan emellertid inte alltid göras under själva planprocessen. När en plan har fått laga kraft och ska genomföras kräver vissa åtgärder ibland prövning enligt annan lagstiftning än plan- och bygglagen innan dessa kan påbörjas. De prövningar enligt annan lagstiftning som kommunen kan förutse ska redovisas i planbeskrivningen för att berörda ska förstå vad som krävs för att planen ska kunna genomföras.
12 § Om kommunen bedömer att genomförandet av detaljplanen kan antas medföra prövningar enligt annan lagstiftning ska kommunen redovisa detta i planbeskrivningen.
Vilka tillstånd eller prövningar som kan krävas skiljer sig åt mellan olika detaljplaner och redovisningen får därför anpassas utifrån varje situation. En fullständig lista över vilka prövningar som skulle kunna bli aktuella går inte att presentera, men nedan följer några exempel.
En av de vanligaste prövningarna som behövs för genomförandet när en detaljplan fått laga kraft är prövning enligt fastighetsbildningslagen. Detta eftersom detaljplaner ofta förutsätter marköverföringar mellan fastigheter eller bildande av nya fastigheter. Om planens genomförande kräver att gemensamhetsanläggningar inrättas eller att ledningsrätter bildas blir även prövningar enligt anläggningslagen eller ledningsrättslagen aktuella.
Om detaljplanen innehåller fastighetsindelningsbestämmelser så ska vissa av dessa prövningar göras redan under planprocessen. Beroende på vad fastighetsindelningsbestämmelserna reglerar så kan prövningar enligt fastighetsbildningslagen, ledningsrättslagen eller anläggningslagen bli tillämpliga. Denna prövning ersätter inte helt den prövning som ska ske hos lantmäterimyndigheten efter det att planen fått laga kraft. Behovet av den efterföljande prövningen behöver därför framgå av planbeskrivningen även i dessa fall.
Andra exempel kan vara om en väg eller utfart ska ansluta till en allmän väg. I sådana fall krävs tillstånd enligt väglagen. Genomförandet av en detaljplan kan också medföra prövning enligt kulturmiljölagen till exempel då fornlämningar behöver tas bort eller grävas ut. Prövningar enligt miljöbalken kan bli aktuellt om planen exempelvis möjliggör att bryggor får byggas, att en miljöfarlig verksamhet etableras eller om genomförandet kräver att en markförorening avhjälps. Det kan även krävas anmälan eller dispens om stenmurar som omfattas av biotopskyddet för jordbruksmark ska rivas.
Om planens genomförande är beroende av att strandskydd upphävs görs detta oftast genom en planbestämmelse. I vissa områden får kommunen inte upphäva strandskydd genom en planbestämmelse, utan där är det länsstyrelsen som gör denna prövning enligt miljöbalken. Om så är fallet behöver detta redovisas i planbeskrivningen. I undantagsfall kan det också vara aktuellt att låta strandskyddet ligga kvar i detaljplanen, till exempel om strandskyddet endast i begränsad omfattning påverkar genomförandet. Om de åtgärder som planen då möjliggör kräver strandskyddsdispens behöver detta beskrivas samt vilka förutsättningar som finns för att få dispens, samt en redogörelse för möjligheten att få sådan dispens enligt miljöbalken.
Behandling av personuppgifter
För att undvika att personuppgifter behandlas i onödan utifrån EU:s dataskyddsförordning, GDPR, kan det vara lämpligt att undvika personnamn, adressuppgifter och liknande i planbeskrivningen. I de fall Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning innebär att personuppgifter behöver ingå i planbeskrivningen räcker det oftast med att ange till exempel ”Ägaren till fastighet X” eller ”Innehavare av rättighet på fastighet X” och så vidare.
Sortering och taggning av digital information
Planbeskrivningens information, så som text, bilder, kartor, diagram, tabeller med mera, sorteras och taggas digitalt i teman, grupper och ibland även undergrupper. Sorteringen innebär att den digitala informationen blir sökbar på den nivå den sorterats under.
Sortering och taggning ska göras enligt listan i bilagan till Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning. Redovisningen av prövning enligt annan lagstiftning som ska göras vid genomförandet av detaljplanen ska sorteras och taggas under temat ”Genomförandefrågor” och gruppen Prövning enligt annan lagstiftning. Läs mer i bilagan sist i Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning.
Föreskrifterna innehåller inga regler om hur planbeskrivningen ska redovisas och struktureras i ett dokument. Sorteringen i teman, grupper och undergrupper behöver alltså inte användas som rubriker, utan samma stycke i planbeskrivningen kan tillhöra flera olika grupper inom samma tema. Så länge det blir tydligt är kommunen fri att utforma planbeskrivningen efter egna behov. Om det finns frågor inom temat som hör till olika grupper men som för tydlighetens skull behöver beskrivas i ett sammanhang, är det ofta lämpligt att redovisa dessa frågor tillsammans.
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.