Minska transportsystemets klimatpåverkan

Granskad: 16 december 2024

En stor del av transportsystemets klimatpåverkan kommer från personbilstrafiken. För att nå 1,5-gradersmålet behöver antalet körda kilometer med personbil minska. Bäst tillgänglighet för flest personer fås genom en satsning på gång-, cykel- och kollektivtrafik. Dessa trafikslag ger också upphov till minst klimatpåverkan och bör därför vara normgivande i planeringen.

Prioritera gång-, cykel och kollektivtrafik

För minskad klimatpåverkan, bättre hälsa och mindre buller bör prioritering av trafikslag ske efter ordningen i den omvända pyramiden. Illustration: Boverket

Personbilstrafiken dominerar stora delar av tätortens trafiksystem, både fysiskt och mentalt. En hållbar stadsutveckling förutsätter att dominansen bryts och ersätts av ett bredare synsätt och en annan avvägning mellan olika trafikslag. Prioriteringen mellan trafikslagen och samspelet mellan trafikfunktion och stadsomsorg bör utgå från en värdegrund där stadens samlade kvaliteter och det goda stadslivet lyfts fram – inte anspråk från ett enskilt trafikslag. Planeringen måste utgå från en helhetssyn där det är trafikslagens sammanlagda bidrag som räknas.

I "Relaterad information" finns en länk till Naturvårdsverkets webbplats med statistik över utsläpp av växthusgaser när det gäller inrikes transporter.

Boverket (2024). Minska transportsystemets klimatpåverkan. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/planering/oversiktsplan/allmanna-intressen/hansyn/miljo_klimat/klimatpaverkan/transportsystem/ Hämtad 2024-12-18