Installatör av hissar

Granskad: 28 april 2021

Installatören av en hiss har ansvaret för att den installerade hissen överensstämmer med hissdirektivets krav.

Definition

En hiss blir inte en färdig produkt förrän den har installerats permanent i en byggnad eller i ett byggnadsverk. Installatörens roll kombinerar tillverkning, installation och utsläppande på marknaden och är väsentlig för överlämnandet av slutprodukten.

Installatören kan vara en juridisk eller fysisk person. Installatören behöver inte ha konstruerat eller tillverkat hissen, utan det är den person eller företag som ansvarar för installationen av hissen i byggnaden.

7 a §
  Vid tillämpning av 4 kap. 11-11 f §§, 9 kap. 25 § andra stycket och 10 kap. 26 § 3-5 avses med:

hiss: en lyftanordning som betjänar fasta stannplan och som har en lastbärare som styrs längs fasta gejder med en lutning större än 15 grader mot horisontalplanet, eller en lyftanordning som rör sig längs en fast rörelsebana trots att den inte är styrd längs fasta gejder,
tillhandahållande på marknaden: leverans av säkerhetskomponenter till hissar för distribution eller användning på unionsmarknaden i samband med kommersiell verksamhet, mot betalning eller kostnadsfritt,
utsläppande på marknaden: första gången en säkerhetskomponent till hissar tillhandahålls på marknaden, eller tillhandahållande av en hiss för användning på unionsmarknaden i samband med kommersiell verksamhet, mot betalning eller kostnadsfritt,
installatör: fysisk eller juridisk person som åtar sig ansvaret för konstruktion, tillverkning, installation och utsläppande på marknaden av en hiss,
tillverkare: fysisk eller juridisk person som tillverkar eller som låter konstruera eller tillverka en säkerhetskomponent till hissar och saluför denna produkt, i eget namn eller under eget varumärke,
tillverkarens representant: fysisk eller juridisk person som är etablerad inom unionen och som enligt skriftlig fullmakt från installatören eller tillverkaren har rätt att i dennes ställe utföra särskilda uppgifter,
importör: fysisk eller juridisk person som är etablerad inom unionen och släpper ut en säkerhetskomponent till hissar från tredjeland på unionsmarknaden,
distributör: fysisk eller juridisk person i leveranskedjan, förutom tillverkaren eller importören, som tillhandahåller en säkerhetskomponent till hissar på marknaden,
ekonomisk aktör: installatör, tillverkare, tillverkarens representant, importör och distributör,

bedömning av överensstämmelse: process där det visas om de grundläggande hälso- och säkerhetskraven som följer av föreskrifter meddelade med stöd av 10 kap. 15 § 3 för en hiss eller en säkerhetskomponent till hissar har uppfyllts,
återkallelse av en hiss: åtgärd för att montera ner en hiss och forsla bort den under säkra former,
återkallelse av en säkerhetskomponent till hissar: åtgärd för att dra tillbaka en säkerhetskomponent till hissar som redan har tillhandahållits en installatör eller en slutanvändare,
tillbakadragande: åtgärd för att förhindra att en säkerhetskomponent till hissar i leveranskedjan tillhandahålls på marknaden, och

CE-märkning: märkning genom vilken installatören eller tillverkaren visar att hissen eller säkerhetskomponenten till hissar överensstämmer med de till-lämpliga kraven i harmoniserad unionslagstiftning som föreskriver CE-märkning. Förordning (2016:141).

Installatörens ansvar vid installation

Installatören är ansvarig för att säkerställa att lämpliga säkerhetskomponenter ingår i hissen så att hissinstallationen uppfyller de grundläggande hälso- och säkerhetskrav som gäller för den. Installatören ansvarar även för att slutföra förfarandet för bedömning av överensstämmelse för den installerade hissen.

När bedömningen om överensstämmelses är slutförd ska installatören utfärda EU-försäkran om överensstämmelse. Genom att utfärda EU-försäkran om överensstämmelse tar installatören på sig ansvaret för att den installerade hissen överensstämmer med hissdirektivet för både vad gäller konstruktions- och installationsfasen.

Dokumentation och märkning

EU-försäkran om överensstämmelse måste följa med hissen. Den kan till exempel tillhandahållas till hissens ägare som en del av instruktionerna och ska vara tillgänglig på begäran för den nationella behöriga myndigheten som i Sverige är Boverket.

Installatören ska också anbringa CE-märkningen inuti hisskorgen. CE-märkningen ska åtföljas av identifikationsnumret för det anmälda organet som medverkat i slutfasen av förfarandet för bedömning av överensstämmelse.

För att identifiera hissinstallationen och som en del av spårbarhetskravet skall hissinstallatören se till att hissen är försedd med typ- och identifikationsmärkning, till exempel parti- eller serienummer. En sådan identifieringsmärkning bör göra det möjligt att identifiera hissinstallationen i relevant dokumentation, såsom EU-försäkran om överensstämmelse för hissen. Hissinstallatören ska även ange sina kontaktuppgifter i form av namn, registrerat firmanamn eller registrerat varumärke och den postadress där installatören kan kontaktas på hissen.

Installatören ska behålla den tekniska dokumentationen, EU-försäkran om överensstämmelse och beslut om godkännande, till exempel EU-typintyg, i minst tio år efter det att hissen har släppts ut på marknaden.

Installatören ska tillhandahålla bruksanvisningar för hissen som är tydliga och lätta att förstå.

Hantering av brister

För de hissar som släpps ut på marknaden kan installatören ta emot klagomål, information, synpunkter eller rapporter från källor, interna eller externa till sin organisation. Installatören måste hantera klagomål och information som kommer till organisationen genom att till exempel göra en riskbedömning för att avgöra om det finns hälso- och säkerhetsrisker. Vid behov skall hissinstallatören föra ett register över uppgifter, reklamationer, som mottagits och icke-överensstämmande hissar.

Om installatören upptäcker bristande överensstämmelse med kraven enligt hissdirektivet, för en hiss som denne har installerat, så måste korrigerande åtgärder omedelbart vidtas för att få hissen i överensstämmelse. Efter att ha upptäckt en säkerhetsrelaterad risk ska installatören omedelbart underrätta den nationella behöriga myndigheten i den medlemsstat där hissen är installerad och släppt på marknaden. I Sverige är Boverket behörig myndighet. Installatören ska också lämna uppgifter om risken, den bristande överensstämmelse som orsakat risken och om vilka korrigerande åtgärder som har vidtagits eller kommer att vidtas.

Boverket har som marknadskontrollmyndighet rätt att hos installatören på begäran få de upplysningar och handlingar som behövs för tillsynen.

11 a §
  En installatör ska se till att en hiss har konstruerats, tillverkats, installerats och provats enligt de krav som avses i 11 § första stycket när hissen släpps ut på marknaden.

En installatör ska upprätta teknisk dokumentation och utföra, eller låta utföra, bedömning av överensstämmelse. Om bedömningen visar att hissen uppfyller tillämpliga krav, ska installatören upprätta en EU-försäkran om överensstämmelse och se till att försäkran åtföljer hissen och att hissen CE-märks.

En installatör som har anledning att tro att en hiss som installatören har släppt ut på marknaden inte överensstämmer med de krav som avses i 11 § första stycket ska omedelbart vidta de åtgärder som krävs för att få hissen att överensstämma med kraven. Om hissen utgör en risk, ska installatören dessutom omedelbart underrätta de behöriga myndigheterna i de medlemsstater på vars marknad installatören har släppt ut hissen. Underrättelsen ska innehålla uppgift om den bristande överensstämmelsen och om vilka åtgärder som har vidtagits. Förordning (2016:141).

Grundläggande hälso- och säkerhetskrav avseende konstruktion och tillverkning av hissar och säkerhetskomponenterInledning
  • 1.  De åligganden som slås fast i de grundläggande hälso- och säkerhetskraven ska endast gälla om en motsvarande risk föreligger när hissen eller säkerhetskomponenten till hissar används under sådana betingelser som installatören eller tillverkaren avsett.
  • 2.  De grundläggande hälso- och säkerhetskrav som slås fast i dessa föreskrifter är tvingande. Det kan dock, på grund av den vid det aktuella tillfället rådande tekniska utvecklingsnivån, vara omöjligt att uppfylla de fastställda målen. Under sådana omständigheter ska hissen eller säkerhetskomponenten till hissar så långt möjligt konstrueras och tillverkas i syfte att uppnå dessa mål.
  • 3.  Tillverkaren och installatören är skyldiga att företa en riskanalys med syfte att identifiera alla de risker som sammanhänger med produkterna. Dessa ska sedan konstrueras och tillverkas med hänsynstagande till nämnda analys.
  • 4.  Hissar ska också uppfylla tillämpliga krav enligt plan- och bygglagen (2010:900) och dess förordning.

(BFS 2016:2).

1 Allmänt

1.1 Tillämpning av AFS 2008:3

Om det finns en relevant risk och denna inte omfattas av denna bilaga (bilaga 5:1), ska de grundläggande hälso- och säkerhetskraven i bilaga 1 till AFS 2008:3 med ändringar tillämpas. De grundläggande kraven i punkt 1.1.2 i bilaga 1 till AFS 2008:3 med ändringar äger alltid tillämpning.

1.2 Lastbärare

Lastbäraren i varje hiss ska utgöras av en hisskorg. Denna hisskorg ska vara konstruerad och tillverkad för att erbjuda utrymme och bärförmåga i relation till det största antal personer och den märklast som fastställts av installatören.

Om en hiss är avsedd för transport av personer och dess storlek så tillåter, ska hisskorgen vara konstruerad och tillverkad på så sätt att den inte på grund av sina strukturella egenskaper, försvårar eller förhindrar tillgång till och användning av hissen för personer med funktionsnedsättningar samt möjliggöra lämpliga anpassningar avsedda att underlätta deras användning av hissen.

1.3 Upphängning och bärande organ

Hisskorgens upphängning och/eller bärande organ och deras ändinfästningar ska väljas och konstrueras så att de med hänsyn tagen till hissens användning, använt material och tillverkningsvillkoren erbjuder en betryggande total säkerhetsnivå och därmed minimerar risken för nedstörtning av hisskorgen.

Såvitt avser hissar med linor eller kedjor som bärande organ, ska hisskorgen vara upphängd i minst två av varandra oberoende linor eller kedjor, infästade var för sig. Linorna eller kedjorna får inte vara skarvade eller splitsade utom i de fall detta är nödvändigt för infästning. (BFS 2016:2).

1.4 Kontroll av rörelser (inklusive överhastighet)

1.4.1 Hissar ska vara konstruerade, tillverkade och installerade så att de inte kan sättas igång så länge belastningen överskrider märklasten.

1.4.2 Varje hiss ska ha en hastighetsbegränsare.

Detta gäller dock inte för hissar vilkas drivsystem är konstruerat på ett sådant sätt att det hindrar överhastighet.

1.4.3 Snabbgående hissar ska ha en anordning för övervakning och begränsning av hastigheten.

1.4.4 Drivskivehissar ska vara konstruerade så att en säker meddrivning erhålles.

(BFS 2016:2).

1.5 Hissmaskin

1.5.1 Varje personhiss ska ha sitt eget hissmaskineri. Detta krav gäller dock inte hissar som i stället för motvikt har en andra hisskorg.

1.5.2 Installatören ska se till att hissmaskineriet med tillhörande utrustning ej är tillgängligt, annat än i samband med underhåll och i nödsituationer.

(BFS 2016:2).

1.6 Manöverorgan

1.6.1 Manöverorgan för hissar, som är avsedda för transport av personer med funktionsnedsättningar utan medhjälpare, ska vara lämpligt konstruerade och placerade för detta ändamål.

1.6.2 Manöverorganens funktion ska vara tydligt markerade.

1.6.3 Anropskretsar för flera hissar i samma grupp får vara gemensamt eller inbördes förbundna.

1.6.4 Elektrisk utrustning ska vara installerad och inkopplad så att

  • a)  varje förväxling med elektriska kretsar som inte har något samband med hissen är utesluten,
  • b)  strömtillförseln kan omkopplas under belastning,
  • c)  hissens rörelser är beroende av elektriska säkerhetsanordningar; anslutna och inkopplade i en separat säkerhetskrets,
  • d)  ett fel i den elektriska installationen ej förorsakar en farlig situation.
2 Risker för personer som befinner sig utanför hisskorgen

2.1 Varje hiss ska vara konstruerad och tillverkad så att hisschaktet är oåtkomligt utom i samband med underhåll och i nödsituationer. Tillträde till hisschaktet får inte kunna ske om inte normal drift av hissen är utesluten.

2.2 Varje hiss ska vara konstruerad och tillverkad så att risk för klämning av person är förebyggd när hisskorgen befinner sig i sitt allra nedersta respektive översta läge.

Kravet kan uppfyllas genom att tillräckligt fritt utrymme eller tillflyktsplats finns under och över hisskorgens ändlägen.

I befintliga byggnader där det inte är möjligt att uppfylla ovannämnda lösning, godtas även andra åtgärder för att förebygga risken för klämning. (BFS 2016:2).

2.3 Stannplanen och tillträdesöppningarna till hisskorgen ska ha dörrar, med för användningsändamålet betryggande mekanisk hållfasthet i enlighet med de av tillverkaren angivna användningsvillkoren.

En förreglingsanordning ska vid normal drift hindra att

  • a)  hisskorgen kan sättas i rörelse avsiktligt eller oavsiktligt, om inte samtliga schaktdörrar är stängda och även förreglade,
  • b)  schaktdörren kan öppnas när hisskorgen är i rörelse och befinner sig utanför ett bestämt stannplan.

Inkörning av hisskorgen till stannplanet med öppna dörrar får dock ske inom bestämda stannplanszoner under förutsättning att inkörningshastigheten kontrolleras.

3 Risker för personer som befinner sig i hisskorgen

3.1 Hisskorgen ska vara fullständigt inhägnad med väggar till full höjd, golv och tak med undantag av ventilationsöppningar, samt ha dörrar till full höjd. Dessa dörrar ska vara utförda och installerade så att korgen inte kan hållas i rörelse, utom vid inkörning till stannplan enligt punkt 2.3 tredje stycket, om inte dörrarna är stängda. Hisskorgen ska stanna om någon dörr öppnas.

Hisskorgens dörrar ska förbli stängda och förreglade om hissen stannar mellan två plan och det föreligger risk att någon person kan falla ned mellan hisskorgen och schaktväggen eller om det inte finns något schakt.

3.2 Hissen ska i händelse av strömavbrott eller fel på komponenter ha anordningar som hindrar fritt fall av hisskorgen eller okontrollerad rörelse av korgen.

Den anordning som hindrar fritt fall av hisskorgen ska vara oberoende av de organ som bär upp hisskorgen.

Anordningen ska kunna stanna hisskorgen med märklast och vid den högsta hastighet som installatören förutsatt. Ett stopp som föranletts av denna anordning får inte orsaka en retardation som är farlig för passagerarna oavsett belastningsförhållandet. (BFS 2016:2).

3.3 Buffertar ska finnas mellan hisschaktets botten och hisskorgens golv.

Det fria utrymmet som det refereras till i punkt 2.2 ska uppmätas vid fullt ihoptryckt buffert.

Ovannämnda krav gäller inte för hissar vilkas hisskorg på grund av drivsystemets konstruktion inte kan inkräkta på det fria utrymmet enligt punkt 2.2.

3.4 Hissar ska vara konstruerade och tillverkade så att de inte kan sättas igång om den anordning som krävs i punkt 3.2 inte är i verksamt läge.

4. Övriga risker

4.1 Schaktdörr och korgdörr eller de två tillsammans ska, om de är maskin-manövrerade, ha en anordning som förebygger klämrisk vid deras rörelse.

4.2 Schaktdörrar, däribland dörrar med glaspartier, ska när de avses bidra till att skydda byggnaden mot brand, ha en tillfredsställande isoleringsförmåga, genom att vara täta, hela och oskadade samt genom dörrarnas isolerande (brand får inte sprida sig) och värmeöverförande egenskaper (värmestrålning).

4.3 Installationen av en motvikt ska vara sådan att risken för kollision mellan hisskorgen och motvikten eller möjligheten av att denna faller ned på hisskorgen elimineras.

4.4 En hiss ska ha en lämplig anordning som gör det möjligt att frigöra och evakuera passagerare instängda i hisskorgen.

4.5 Hisskorgar ska vara utrustade med ett tvåvägs kommunikationssystem som möjliggör en permanent förbindelse med en service för snabbt avhjälpande.

4.6 Varje hiss ska vara konstruerad och tillverkad så att, i händelse av att temperaturen i hissmaskinen överskrider det av installatören fastställda högsta värdet, hissen fullföljer pågående färd, men därefter inte accepterar nya startimpulser. (BFS 2016:2).

4.7 I alla hisskorgar ska finnas tillräcklig luftväxling för passagerarna. Detta gäller även i händelse av ett längre driftsavbrott.

4.8 I en hisskorg ska det finnas god belysning när hissen används, eller när en schaktdörr är öppen. Vidare ska det finnas nödbelysning.

4.9 Kommunikationssystemet enligt punkt 4.5 och nödbelysningen enligt punkt 4.8 ska vara konstruerade och tillverkade så att de fungerar även vid strömavbrott. De ska fungera under den tidsperiod som normalt passerar innan hjälp når fram.

4.10 Manöverkretsar som kan användas i händelse av brand ska vara så konstruerade och utförda att hissen kan hindras att stanna vid vissa stannplan och lämnar prioritet för räddningspersonalen att manövrera hissen.

5 Märkning och skyltar i hisskorg

5.1 Förutom de minimikrav som gäller för varje maskin enligt punkt 1.7.3 i bilaga 1 i AFS 2008:3, ska varje hisskorg ha en väl synlig skylt med tydlig uppgift om tillåten märklast, uttryckt i kg, och tillåtet antal personer i hisskorgen.

5.2 Om hissen är utförd så att instängda personer själva kan ta sig ut, utan hjälp utifrån, ska nödvändiga och klara instruktioner finnas synligt anbringade i hisskorgen.

6 Bruksanvisningar

6.1 Säkerhetskomponenter enligt bilaga 5:3 ska åtföljas av bruksanvisningar, så att följande kan utföras effektivt och utan fara

  • a)  Montering
  • b)  Anslutning
  • c)  Justering
  • d)  Skötsel

(BFS 2016:2).

6.2 Varje hiss ska åtföljas av bruksanvisningar. Bruksanvisningarna ska minst innehålla

  • a)  bruksanvisningar med de ritningar och scheman som är nödvändiga för normal drift och de som avser underhåll, reparation, återkommande kontroll och räddningsaktioner enligt 4.4,
  • b)  en journal i vilken reparationer och i förekommande fall återkommande kontroller kan noteras.

(BFS 2016:2).

8 §
  För att fullgöra sina uppgifter enligt denna lag har
   1. byggnadsnämnden och länsstyrelsen samt den som på nämndens eller länsstyrelsens uppdrag utför ett arbete rätt att få tillträde till fastigheter och byggnadsverk samt att där vidta de åtgärder som behövs för att utföra arbetet,
   2. en tillsynsmyndighet rätt att på begäran få de upplysningar och handlingar från byggherren, fastighetsägaren eller ägaren av ett byggnadsverk som behövs för tillsynen, och
   3. en tillsynsmyndighet rätt att hos den som tillverkar eller representerar den som tillverkar och hos den som importerar eller saluför byggprodukter som omfattas av tillsynen
      a) få tillgång till produkter för kontroll,
      b) på begäran få de upplysningar och handlingar som behövs, och
      c) få tillträde till områden, lokaler och andra utrymmen, dock inte bostäder.

Tillsynsmyndighetens rätt enligt första stycket 3 gäller även hos den som installerar hissar.

En myndighet som framställer kartor för samhällets behov har för att fullgöra sin kartläggningsuppgift också en sådan rätt till tillträde som anges i första stycket 1, dock inte till bostäder.

Om det behövs för att tillsynsmyndigheten ska kunna ta del av innehållet i ett utländskt certifikat, intyg eller annan handling, ska handlingen på myndighetens begäran visas i översättning till svenska. Översättningen behöver inte vara auktoriserad. Lag (2022:909) .

8 a §
  En tillsynsmyndighet som ska övervaka och utvärdera tekniska bedömningsorgan enligt artikel 29.3 i förordning
(EU) nr 305/2011 har rätt att hos bedömningsorganen
   1. på begäran få de upplysningar och handlingar som behövs, och
   2. få tillträde till lokaler. Lag (2013:306) .

8 b §
  Den som tillverkar eller representerar den som tillverkar och den som importerar eller saluför byggprodukter ska efter beslut från tillsynsmyndigheten ersätta myndigheten för kostnader vid provtagning och undersökning av prov, om en produkt vid tillsyn enligt 2 § visar sig inte uppfylla gällande krav. Lag (2013:306) .

8 c §
  Den som tillverkar eller representerar den som tillverkar och den som importerar eller saluför byggprodukter ska få ersättning från tillsynsmyndigheten för produkter som ska kontrolleras enligt 8 § första stycket 3, om det finns särskilda skäl för det. Lag (2013:306) .

Språkkrav

EU-försäkran om överensstämmelse och bruksanvisningar för hissar som släpps ut på marknaden i Sverige ska vara skrivna på svenska.

Den information och dokumentation som på begäran ska tillhandahållas Boverket som marknadskontrollmyndighet ska vara skriven på svenska eller engelska. I enskilda fall kan andra språk godtas av myndigheten.

7 Språkkrav7.1 EU-försäkran om överensstämmelse och bruksanvisningar

EU-försäkran om överensstämmelse enligt punkt 6.4.2 och bruksanvisningar enligt 5.1.5, 5.2.5, 5.4.3 och 5.5.1 för hissar, och säkerhetskomponenter till hissar, som släpps ut eller tillhandahålls i Sverige ska vara skrivna på svenska. EU-försäkran om överensstämmelse för säkerhetskomponenter till hissar kan förutom svenska även vara skriven på engelska. (BFS 2016:2).

7.2 Handlingar som ska tillhandahållas marknadskontrollmyndighet

Den information och dokumentation som de ekonomiska aktörerna på begäran ska tillhandahålla marknadskontrollmyndigheten enligt 11 kap. 8 § första och andra stycket plan- och bygglagen (2010:900) ska vara skriven på svenska eller engelska. Även annat språk kan godtas av myndigheten i det enskilda fallet. (BFS 2016:2).

Boverket (2021). Installatör. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/motordrivna-anordningar/ce-markning/hissar/installator/ Hämtad 2024-11-21