Regionens och länsstyrelsens roll och ansvar
Tre regioner har att ta fram regionplan enligt plan- och bygglagen (2010:900), PBL. Alla regionen har en självklar del i att uppnå ett robust samhälle. Regionerna ansvarar för lagstadgade uppgifter som är gemensamma för större geografiska områden, motsvarade den statliga indelningsgrunden i län. Länsstyrelsen har ansvar för att granska alla planer och att handlägga prövning och beslut i överklagade lovärenden. Länsstyrelsen ska också bistå med planeringsunderlag samt ge vägledning till kommunen angående bland annat allmänna intressen.
Regionens roll och ansvar
Regionerna ansvarar för lagstadgade uppgifter som är gemensamma för större geografiska områden, motsvarade den statliga indelningsgrunden i län. Denna verksamhet kräver ofta betydande ekonomiska resurser. Detta innefattar bland annat ansvar för regional fysisk planering. Regionerna motsvarar de tidigare landstingen till flertalet uppgifter och geografisk omfattning.
Än så länge är den regionala fysiska planeringen och framtagandet av en regionplan bara obligatorisk i Stockholms län, Skåne län och Hallands län. I det arbetet ska regionen bland annat lämna underlag om regionala frågor av betydelse för länets fysiska miljö till länsstyrelsen, andra berörda regioner och de kommuner, regionala kollektivtrafikmyndigheter och andra myndigheter som berörs. Regionen ska också verka för insatser som kan bidra till att minska länets klimatpåverkan och dess effekter.
1 §
Regional fysisk planering ska ske i Stockholms län, i Skåne län och i Hallands län. Regionen ansvarar för denna planering.
Regionen ska
1. utreda regionala frågor av betydelse för länets fysiska miljö,
2. upprätta ett förslag till regionplan enligt 2-4 §§ eller förslag till ändring av en sådan plan,
3. anta, pröva aktualiteten hos och vid behov ändra planen,
4. lämna underlag om regionala frågor av betydelse för länets fysiska miljö till länsstyrelsen, andra berörda regioner och de kommuner, regionala kollektivtrafikmyndigheter och andra myndigheter som berörs,
5. yttra sig över förslag till översiktsplaner inom länet under granskningstiden i fråga om hur dessa planer förhåller sig till regionplanen,
6. verka för insatser som kan bidra till att det långsiktiga behovet av bostäder kan tillgodoses, och
7. verka för insatser som kan bidra till att minska länets klimatpåverkan och dess effekter.
Regionen ska lämna regeringen de uppgifter om den regionala fysiska planeringen som regeringen begär. Lag (2022:929) .
Tillsammans med kommunerna har regionen även ansvar för regional och lokal kollektivtrafik.
När det gäller utvecklingen av den regionala infrastrukturplaneringen inklusive godstransporter har regionen en särskilt utpekad roll.
Regionens roll i godsplanering kan du läsa mer om i vägledningen Godstransporter i fysisk planering på sidan Godstransporter i regional planering.
Godstransporter i regional planering
Regionerna, det vill säga de tidigare landstingen i varje län, har ett långvarigt ansvar för hälso- och sjukvården. Detta ansvar påverkas i hög grad av regionens riskbild och riskkällor samt hänsyn till följer av större olyckor.
Länsstyrelsens roll och ansvar
Länsstyrelsen har i planläggningsprocesserna ansvar för att företräda och samordna statens intressen och att tillhandahålla planeringsunderlag. I samband med kommunens planläggning ska länsstyrelsen särskilt bevaka de så kallade ingripandegrunderna som avser frågor rörande riksintressen, miljökvalitetsnormer, strandskydd, mellankommunal samordning samt hänsynstaganden till hälsa och säkerhet samt risken för olyckor, översvämning och erosion.
10 §
När länsstyrelsen enligt 5 kap. 30, 38 eller 39 § har fått ett meddelande om att en kommun beslutat att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser, ska länsstyrelsen inom tre veckor besluta om den ska överpröva kommunens beslut eller inte.
Länsstyrelsen ska överpröva kommunens beslut, om beslutet kan antas innebära att
1. ett riksintresse enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken inte tillgodoses,
2. regleringen av sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår flera kommuner inte samordnas på ett lämpligt sätt,
3. en miljökvalitetsnorm enligt 5 kap. miljöbalken inte följs,
4. strandskydd enligt 7 kap. miljöbalken upphävs i strid med gällande bestämmelser, eller
5. en bebyggelse blir olämplig eller ett byggnadsverk olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion. Lag (2022:929) .
10 a §
Om länsstyrelsen har gett ett planeringsbesked enligt
5 kap. 10 f § om att en åtgärd inte har en sådan innebörd som anges i 10 § andra stycket, får överprövning enligt 10 § eller upphävande enligt 11 § inte ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser. Om ett planeringsbesked förenats med villkor och villkoret har iakttagits, får inte heller sådan överprövning eller sådant upphävande ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser.
Första stycket gäller inte om åtgärden eller förutsättningarna för planeringen har ändrats väsentligt i förhållande till den eller de frågor som planeringsbeskedet avser. Lag (2017:424) .
Länsstyrelsens roll i planeringen kan du läsa mer om på sidan Länsstyrelsen.
Länsstyrelsens roll och ansvar vad gäller översiktsplanering
I den kommunala översiktliga planläggningen har länsstyrelsen en viktig roll att bistå med underlag och verka för att det underlag som statliga myndigheter tillhandahåller kommer till användning.
I översiktsplaneringsprocessen sker en dialog mellan kommunen och länsstyrelsen. Länsstyrelsen har bland annat till uppgift att verka för att bebyggelse och byggnadsverk inte blir olämpliga med hänsyn till människors hälsa, säkerhet, och risken för olyckor, översvämning och erosion. Av länsstyrelsens granskningsyttrande ska det framgå om bebyggelse eller byggnadsverk i förslaget till översiktsplan blir olämpliga i dessa avseenden och huruvida staten har kvarstående invändningar mot planförslaget när det gäller ingripandegrunderna.
10 §
Under samrådet ska länsstyrelsen särskilt
1. ta till vara och samordna statens intressen,
2. tillhandahålla underlag för kommunens bedömningar och ge råd i fråga om sådana allmänna intressen enligt 2 kap. som hänsyn bör tas till vid beslut om användningen av mark- och vattenområden,
3. verka för att riksintressen enligt 3 och 4 kap. miljöbalken tillgodoses, att miljökvalitetsnormer enligt 5 kap. miljöbalken följs och att redovisningen av områden för landsbygdsutveckling i strandnära lägen är förenlig med 7 kap.
18 e § första stycket miljöbalken,
4. verka för att sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår två eller flera kommuner samordnas på ett lämpligt sätt, och
5. verka för att bebyggelse och byggnadsverk inte blir olämpliga med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion.
Länsstyrelsen ska dessutom ge råd i övrigt om tillämpningen av bestämmelserna i denna lag, om det behövs från allmän synpunkt. Lag (2020:76) .
16 §
Länsstyrelsen ska under granskningstiden lämna ett granskningsyttrande över planförslaget.
Länsstyrelsen ska i yttrandet enbart ange om
1. förslaget inte tillgodoser ett riksintresse enligt 3 eller
4 kap. miljöbalken,
2. förslaget kan medverka till att en miljökvalitetsnorm enligt 5 kap. miljöbalken inte följs,
3. redovisningen av områden för landsbygdsutveckling i strandnära lägen inte är förenlig med 7 kap. 18 e § första stycket miljöbalken,
4. sådana frågor rörande användningen av mark- och vattenområden som angår två eller flera kommuner inte samordnas på ett lämpligt sätt, och
5. en bebyggelse blir olämplig eller ett byggnadsverk olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion. Lag (2020:76) .
Länsstyrelsen kan som tillsynsmyndighet ingripa och upphäva en detaljplan som den bedömer medför en olämplig bebyggelse utifrån exempelvis risk för olyckor, översvämning och erosion. Därför är det bra om kommunen och länsstyrelsen har uppnått samsyn när det gäller riskhanteringen redan i översiktsplanen. Då kan utdragna och kostsamma processer i senare planläggningsskeden undvikas.
10 §
När länsstyrelsen enligt 5 kap. 30, 38 eller 39 § har fått ett meddelande om att en kommun beslutat att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser, ska länsstyrelsen inom tre veckor besluta om den ska överpröva kommunens beslut eller inte.
Länsstyrelsen ska överpröva kommunens beslut, om beslutet kan antas innebära att
1. ett riksintresse enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken inte tillgodoses,
2. regleringen av sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår flera kommuner inte samordnas på ett lämpligt sätt,
3. en miljökvalitetsnorm enligt 5 kap. miljöbalken inte följs,
4. strandskydd enligt 7 kap. miljöbalken upphävs i strid med gällande bestämmelser, eller
5. en bebyggelse blir olämplig eller ett byggnadsverk olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion. Lag (2022:929) .
10 a §
Om länsstyrelsen har gett ett planeringsbesked enligt
5 kap. 10 f § om att en åtgärd inte har en sådan innebörd som anges i 10 § andra stycket, får överprövning enligt 10 § eller upphävande enligt 11 § inte ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser. Om ett planeringsbesked förenats med villkor och villkoret har iakttagits, får inte heller sådan överprövning eller sådant upphävande ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser.
Första stycket gäller inte om åtgärden eller förutsättningarna för planeringen har ändrats väsentligt i förhållande till den eller de frågor som planeringsbeskedet avser. Lag (2017:424) .
11 §
Länsstyrelsen ska upphäva kommunens beslut att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser i dess helhet, om beslutet har en sådan innebörd som anges i
10 § andra stycket. Om kommunen medger det, får beslutet upphävas i en viss del.
Beslut enligt första stycket ska fattas inom två månader från det att länsstyrelsen har beslutat om överprövning enligt
10 § första stycket om inte längre tid är nödvändig med hänsyn till ärendets omfattning eller andra särskilda omständigheter. Lag (2017:424) .
Länsstyrelsen ska minst en gång under andra hälften av tiden mellan två ordinarie allmänna val till kommunfullmäktige, eller när kommunen begär det, bistå kommunen med underlag. I underlaget ska länsstyrelsen redovisa sina synpunkter i fråga om statliga och mellankommunala intressen som kan ha betydelse för översiktsplanens aktualitet. Länsstyrelsen ska också ange hur dessa intressen förhåller sig till översiktsplanen och om länsstyrelsens granskningsyttrande i någon del inte längre gäller. Det finns även möjlighet för länsstyrelsen att lyfta behovet av att utreda riskfrågorna i översiktsplanen.
26 §
Länsstyrelsen ska i ett underlag till kommunen redovisa sådana statliga och mellankommunala intressen som kan ha betydelse för översiktsplanens aktualitet. Redovisningen ska göras under den andra halvan av tiden mellan två ordinarie val till kommunfullmäktige.
I underlaget ska länsstyrelsen ange
1. hur dessa intressen förhåller sig till översiktsplanen, och
2. om länsstyrelsens granskningsyttrande i någon del inte längre gäller.
Länsstyrelsen ska även lämna ett sådant underlag till kommunen när kommunen begär det. Lag (2020:76) .
Tillsynsansvar för Sevesoverksamhet kan du läsa mer om på sidan Roller och ansvar kopplade till Sevesoverksamhet.
Roller och ansvar kopplade till Sevesoverksamhet
Länsstyrelsens roll och ansvar vad gäller detaljplaneläggning
Länsstyrelsens överprövning
När länsstyrelsen har fått ett meddelande om att en kommun beslutat att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser, ska länsstyrelsen inom tre veckor besluta om den ska överpröva kommunens beslut eller inte.
Länsstyrelsen ska överpröva kommunens beslut, om beslutet kan antas innebära att någon eller några av följande situationer föreligger
- ett riksintresse enligt 3 eller 4 kapitlet miljöbalken inte tillgodoses
- regleringen av sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår flera kommuner inte samordnas på ett lämpligt sätt
- en miljökvalitetsnorm enligt 5 kapitlet miljöbalken inte följs
- strandskydd enligt 7 kapitlet miljöbalken upphävs i strid med gällande bestämmelser, eller
- en bebyggelse blir olämplig eller ett byggnadsverk olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion.
10 §
När länsstyrelsen enligt 5 kap. 30, 38 eller 39 § har fått ett meddelande om att en kommun beslutat att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser, ska länsstyrelsen inom tre veckor besluta om den ska överpröva kommunens beslut eller inte.
Länsstyrelsen ska överpröva kommunens beslut, om beslutet kan antas innebära att
1. ett riksintresse enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken inte tillgodoses,
2. regleringen av sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår flera kommuner inte samordnas på ett lämpligt sätt,
3. en miljökvalitetsnorm enligt 5 kap. miljöbalken inte följs,
4. strandskydd enligt 7 kap. miljöbalken upphävs i strid med gällande bestämmelser, eller
5. en bebyggelse blir olämplig eller ett byggnadsverk olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion. Lag (2022:929) .
10 a §
Om länsstyrelsen har gett ett planeringsbesked enligt
5 kap. 10 f § om att en åtgärd inte har en sådan innebörd som anges i 10 § andra stycket, får överprövning enligt 10 § eller upphävande enligt 11 § inte ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser. Om ett planeringsbesked förenats med villkor och villkoret har iakttagits, får inte heller sådan överprövning eller sådant upphävande ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser.
Första stycket gäller inte om åtgärden eller förutsättningarna för planeringen har ändrats väsentligt i förhållande till den eller de frågor som planeringsbeskedet avser. Lag (2017:424) .
Länsstyrelsen ska utöva tillsyn över detaljplaner och överpröva kommunens beslut att anta, ändra eller upphäva detaljplaner om det kan antas att kommunens beslut inte är förenligt med ingripandegrunderna, det vill säga de frågor som länsstyrelsen särskilt har att bevaka. Bedömningen gör länsstyrelsen på det underlag som finns tillgängligt vid prövningen. Om länsstyrelsen vid prövningen anser att exempelvis en känd riskfaktor inte är tillräckligt utredd kan länsstyrelsen komma att överpröva planen. Om kommunen vid överprövningen inte kan visa att det är sannolikt att planen inte kan antas innebära risker för människors hälsa och säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion, kan länsstyrelsen helt eller delvis upphäva planen.
10 §
När länsstyrelsen enligt 5 kap. 30, 38 eller 39 § har fått ett meddelande om att en kommun beslutat att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser, ska länsstyrelsen inom tre veckor besluta om den ska överpröva kommunens beslut eller inte.
Länsstyrelsen ska överpröva kommunens beslut, om beslutet kan antas innebära att
1. ett riksintresse enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken inte tillgodoses,
2. regleringen av sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår flera kommuner inte samordnas på ett lämpligt sätt,
3. en miljökvalitetsnorm enligt 5 kap. miljöbalken inte följs,
4. strandskydd enligt 7 kap. miljöbalken upphävs i strid med gällande bestämmelser, eller
5. en bebyggelse blir olämplig eller ett byggnadsverk olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion. Lag (2022:929) .
10 a §
Om länsstyrelsen har gett ett planeringsbesked enligt
5 kap. 10 f § om att en åtgärd inte har en sådan innebörd som anges i 10 § andra stycket, får överprövning enligt 10 § eller upphävande enligt 11 § inte ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser. Om ett planeringsbesked förenats med villkor och villkoret har iakttagits, får inte heller sådan överprövning eller sådant upphävande ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser.
Första stycket gäller inte om åtgärden eller förutsättningarna för planeringen har ändrats väsentligt i förhållande till den eller de frågor som planeringsbeskedet avser. Lag (2017:424) .
11 §
Länsstyrelsen ska upphäva kommunens beslut att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser i dess helhet, om beslutet har en sådan innebörd som anges i
10 § andra stycket. Om kommunen medger det, får beslutet upphävas i en viss del.
Beslut enligt första stycket ska fattas inom två månader från det att länsstyrelsen har beslutat om överprövning enligt
10 § första stycket om inte längre tid är nödvändig med hänsyn till ärendets omfattning eller andra särskilda omständigheter. Lag (2017:424) .
Krav i en detaljplan som avser skyddsåtgärder med hänsyn till människors hälsa och säkerhet eller för att förebygga risken för olyckor, översvämning eller erosion rör så betydelsefulla aspekter på bebyggelsens användning, placering och utformning, att de inte enbart kan anses vara av ett kommunalt intresse. Länsstyrelsen har därför, som statens företrädare, fått ett ansvar att bevaka detta i planprocessen, och har möjlighet att genom tillsyn överpröva och upphäva detaljplaner på denna grund. Avsikten med länsstyrelsens tillsyn i fråga om kraven på hälsa och säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion är att den typen av frågor blir slutligt avgjorda genom planläggningen och att motverka risken för att olika myndigheter, som var och en bevakar frågor om hälsa och säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion, ska behöva ingripa i efterhand och kräva ändringar i skilda avseenden när ett område redan blivit färdigbyggt och inflyttat (jämför propositionen 1985/86:1 sidan 340).
med förslag till ny plan- och bygglag. Proposition 1985/86 (på Sveriges riksdags webbplats)
Länsstyrelsens tillsyn över detaljplaner kan du läsa mer om på sidan Länsstyrelsens tillsyn.
Processen för länsstyrelsens tillsyn över detaljplaner kan du läsa mer om på sidan Processen för länsstyrelsens tillsyn över detaljplaner.
Processen för länsstyrelsens tillsyn över detaljplaner
Enskilda kan ibland åberopa allmänna intressen i överklaganden, men det måste då handla om konsekvenser för den enskildes egen hälsa och säkerhet, inte i ett samhällsperspektiv. I sådana fall saknar den enskilde talerätt. Om myndigheter har försummat eller förfelat detta ansvar kan dock granskande och överordnade myndigheter ingripa.
Exempel: Upphävande av detaljplan med hänsyn till människors hälsa ur bullersynpunkt
Länsstyrelsen i Örebro län – diarienummer: 402-7016-2013
Länsstyrelsen i Örebro län upphävde år 2013 en detaljplan då den ansåg att den föreslagna bebyggelsen skulle bli olämplig med hänsyn till människors hälsa ur bullersynpunkt.
Syftet med planen var att möjliggöra förtätning i centralorten med bland annat en skola. I planbeskrivningen framkommer det att kommunen var medveten om att det aktuella planområdet kunde komma att utsättas för såväl järnvägsbuller som buller från tung trafik. Efter krav från länsstyrelsen under samrådet gjordes en bullerutredning.
Länsstyrelsen påtalade under samråds- och granskningsskedet att bebyggelsen inom planområdet var utsatt för järnvägstrafikbuller samt buller från tung trafik. Med anledning av detta påpekade länsstyrelsen att bebyggelsen kan bli olämplig med hänsyn till människors hälsa och att länsstyrelsen kan komma att överpröva kommunens beslut att anta detaljplanen.
Länsstyrelsen ansåg att den bullerutredning som kommunen tagit fram inte var tillräcklig då den inte redovisade resultat för hela planområdet. För de områden som redovisades visade utredningen dock att de gällande riktvärdena skulle överskridas. Länsstyrelsen ansåg vidare att de planbestämmelser som fanns i planen inte var tillräckliga för att säkerställa att riktvärdena inte skulle överskridas.
Länsstyrelsen fann därför att prövningen om markens lämplighet inte är var slutgiltig och att bebyggelsen blev olämplig med hänsyn till människors hälsa. Kommunens beslut att anta planen upphävdes med stöd av PBL 11 kapitlet 10 §.
Exempel: Upphävande med hänsyn till människors hälsa avseende möjligheterna att ordna vatten och avlopp
Länsstyrelsen i Jönköping län – diarienummer 404-4052-2015
Länsstyrelsen i Jönköpings län upphävde år 2015 en detaljplan med hänsyn till människors hälsa och säkerhet då kommunen inte kunde säkerställa människors hälsa med hänsyn till möjligheterna att ordna vatten och avlopp. Länsstyrelsen påpekade i samrådsyttrandet att en vatten- och avloppsutredning, va- utredning, borde göras för att säkerställa att planområdet var lämpligt för att inrätta de anläggningar som föreslås i planen.
Detaljplanen skulle möjliggöra för 23 nya tomter inom planområdet. För att säkerställa vatten och avlopp för ny bebyggelse föreslog kommunen att det skulle upprättas gemensamhetsanläggningar för hela området. Om endast delar av området exploaterades skulle det uppföras lokala gemensamhetsanläggningar. Om mark utanför planområdet behövde tas i anspråk skulle det genomföras och säkerställas genom servitut. Gemensamma va-anläggningar och pumpstation kunde byggas på allmän plats. Om det skulle byggas fler än 10–15 nya bostäder skulle kommunen behöva överväga att upprätta ett gemensamt verksamhetsområde för allmänt vatten och avlopp.
Kommunen införde också en bestämmelse om villkor för lov i detaljplanen med innebörden att bygglov inte fick ges förrän vatten- och avloppsanläggning har kommit till stånd.
Länsstyrelsen ansåg att en bedömning av markens lämplighet inte var möjlig då det saknades underlag för den va-lösning som föreslås. Vidare hade det inte utförts någon va-utredning för platsen, vilket gjorde det omöjligt att avgöra markens lämplighet för bostadsbebyggelse.
Sammantaget beslutade därför länsstyrelsen att upphäva kommunens beslut att anta detaljplanen med hänsyn till människors hälsa och säkerhet. Förutsättningarna för att lösa vatten- och avloppsfrågorna måste vara kända innan planen antas och inte lösas i efterhand.
Exempel: Upphävande av detaljplan med hänsyn till risk för erosion och översvämning
Länsstyrelsen Västra Götalands län – diarienummer 404-36735-2015
Länsstyrelsen i Västra Götalands län upphävde år 2015 en detaljplan bland annat med hänsyn till att de bestämmelser som införts på plankartan för att motverka erosionsrisk inte varit tillräckliga på grund av risken för översvämning. Planen hävdes även på grund av påverkan på riksintresse för totalförsvaret.
Bakgrunden till planläggningen var att inom ett bebyggt område ersätta den befintliga regleringen för att få en plan som fungerar utifrån dagens behov och lagstiftning. Syftet med den nya detaljplanen var att planlägga området motsvarande den befintliga bebyggelsen som vuxit fram samt att säkerställa allmänhetens tillgång till naturområdet längs med Vättern.
Länsstyrelsen hade i samrådsyttrandet påtalat att erosionsförhållandena måste klarläggas och åtgärder eller restriktioner behövde säkerställas i planen. Inför antagandet hade en översiktlig beskrivning och bedömning av erosionsförhållandena gjorts i planbeskrivningen. I detaljplanens planbestämmelser hade beteckningen "geo" införts med bestämmelser om framtida erosionsskydd. Beteckningen återfanns dock inte på plankartan. Vidare framgick inte av genomförandebeskrivningen när erosionsskyddet skulle utföras eller vem som skulle ansvara för utförandet. Länsstyrelsen ansåg därför att risken för erosion inte hade beaktats på ett tillfredsställande sätt.
Planområdets mest låglänt belägna fastigheter var belägna på samma marknivå som högsta vattennivån i Vättern. Länsstyrelsen hade i samrådsskedet påtalat att lägsta grundläggningsnivå och källarlösa hus måste regleras i detaljplanen. Detta saknades i antagandehandlingarna. Länsstyrelsen ansåg därför att markens lämplighet vid eventuell rivning och nybyggnad eller tillbyggnad inte kunde anses säkerställd.
Länsstyrelsens roll och ansvar vad gäller handläggning av lov och förhandsbesked
Länsstyrelsen är första prövningsinstans
Länsstyrelsen är första prövningsinstans för överklaganden av bland annat beslut om förhandsbesked, lov, startbesked och slutbesked. I överprövningen av ett beslut om lov eller förhandsbesked är länsstyrelsen och domstolen begränsad av en prövningsram. Vid överklagande av beslut om lov och förhandsbesked är prövningsramen det som kommunen har prövat i det överklagade beslutet och som följer av yrkandena i målet. Länsstyrelsen eller domstolarna kan därför inte göra ändringar i ett beslut eller ge ett lov eller förhandsbesked för något annat än det som ansökan avser.
Länsstyrelsens överprövningsmöjlighet
Om det finns särskilda skäl kan länsstyrelsen besluta att beslut om lov och förhandsbesked prövas av länsstyrelsen om de ryms inom ett visst geografiskt område, så kallat tillsynsområde. Förutsättningen för sådan prövning är att länsstyrelsen först har beslutat om att denna prövning av lov och förhandsbesked har övertagits av länsstyrelsen inom detta så kallade tillsynsområde.
12 §
För ett visst geografiskt område får regeringen eller länsstyrelsen, om det finns särskilda skäl, besluta att det som enligt 10 och 11 §§ gäller för länsstyrelsens prövning av kommunens beslut också ska tillämpas i fråga om byggnadsnämndens beslut om lov eller förhandsbesked enligt 9 kap.
Om länsstyrelsen beslutar att överpröva ett lov eller förhandsbesked, får länsstyrelsen besluta att lovet eller förhandsbeskedet inte ska gälla förrän prövningen har avslutats.
På samma sätt som med detaljplaner ska länsstyrelsen överpröva kommunens beslut om lov och förhandsbesked inom tillsynsområdena om beslutet kan antas innebära att
- ett riksintresse enligt 3 eller 4 kapitlet miljöbalken inte tillgodoses
- regleringen av sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår flera kommuner inte samordnas på ett lämpligt sätt
- en miljökvalitetsnorm enligt 5 kapitlet miljöbalken inte följs
- strandskydd enligt 7 kapitlet miljöbalken upphävs i strid med gällande bestämmelser
- en bebyggelse blir olämplig eller ett byggnadsverk olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion.
10 §
När länsstyrelsen enligt 5 kap. 30, 38 eller 39 § har fått ett meddelande om att en kommun beslutat att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser, ska länsstyrelsen inom tre veckor besluta om den ska överpröva kommunens beslut eller inte.
Länsstyrelsen ska överpröva kommunens beslut, om beslutet kan antas innebära att
1. ett riksintresse enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken inte tillgodoses,
2. regleringen av sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår flera kommuner inte samordnas på ett lämpligt sätt,
3. en miljökvalitetsnorm enligt 5 kap. miljöbalken inte följs,
4. strandskydd enligt 7 kap. miljöbalken upphävs i strid med gällande bestämmelser, eller
5. en bebyggelse blir olämplig eller ett byggnadsverk olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion. Lag (2022:929) .
10 a §
Om länsstyrelsen har gett ett planeringsbesked enligt
5 kap. 10 f § om att en åtgärd inte har en sådan innebörd som anges i 10 § andra stycket, får överprövning enligt 10 § eller upphävande enligt 11 § inte ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser. Om ett planeringsbesked förenats med villkor och villkoret har iakttagits, får inte heller sådan överprövning eller sådant upphävande ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser.
Första stycket gäller inte om åtgärden eller förutsättningarna för planeringen har ändrats väsentligt i förhållande till den eller de frågor som planeringsbeskedet avser. Lag (2017:424) .
Exempel på särskilda skäl för övertagandet av prövningen inom ett tillsynsområde, kan vara att länsstyrelsen och kommunen har haft olika uppfattningar under kommunens översiktsplanering om hur hänsyn tagits till någon eller några av punkterna ovan. Detta kan också följa av att erfarenheten visat att kommunens lovbeslut inte tillräckligt tillgodosett dessa bestämmelser inom ett speciellt område. Länsstyrelsen kan då komma fram till att det behövs en kontroll av beslut om lov och förhandsbesked inom området. Observera att länsstyrelsen inte kan ingripa och undanröja ett beslut om lov eller förhandsbesked förrän byggnadsnämnden redan har fattat ett beslut om lov eller förhandsbesked. Det krävs dessutom att länsstyrelsen har fattat beslut om att inrätta ett tillsynsområde innan byggnadsnämndens beslut har meddelats. (Jämför propositionen 1985/86:1 sidan 803–804).
med förslag till ny plan- och bygglag. Proposition 1985/86:1 (på Sveriges riksdags webbplats)
Om länsstyrelsen beslutat om inrättandet av sådant tillsynsområde ska byggnadsnämnden genast meddela länsstyrelsen samtliga beslut om lov och förhandsbesked som följer efter länsstyrelsens beslut om att inrätta ett tillsynsområde.
42 §
Om byggnadsnämndens beslut omfattas av ett beslut enligt 11 kap. 12 § om att länsstyrelsen ska pröva beslutet, ska byggnadsnämnden genast skicka beslutet till länsstyrelsen. Lag (2011:335) .
42 a §
Ett beslut om att ge bygglov, rivningslov eller marklov får verkställas fyra veckor efter det att beslutet har kungjorts enligt 41 a §, även om det inte har fått laga kraft.
Trots första stycket får byggnadsnämnden bestämma att ett sådant beslut får verkställas tidigare, om ett väsentligt allmänt eller enskilt intresse kräver det. Lag (2018:674) .
Länsstyrelsen ska sedan inom tre veckor besluta om den kommer att överpröva nämndens beslut eller inte.
10 §
När länsstyrelsen enligt 5 kap. 30, 38 eller 39 § har fått ett meddelande om att en kommun beslutat att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser, ska länsstyrelsen inom tre veckor besluta om den ska överpröva kommunens beslut eller inte.
Länsstyrelsen ska överpröva kommunens beslut, om beslutet kan antas innebära att
1. ett riksintresse enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken inte tillgodoses,
2. regleringen av sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår flera kommuner inte samordnas på ett lämpligt sätt,
3. en miljökvalitetsnorm enligt 5 kap. miljöbalken inte följs,
4. strandskydd enligt 7 kap. miljöbalken upphävs i strid med gällande bestämmelser, eller
5. en bebyggelse blir olämplig eller ett byggnadsverk olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion. Lag (2022:929) .
10 a §
Om länsstyrelsen har gett ett planeringsbesked enligt
5 kap. 10 f § om att en åtgärd inte har en sådan innebörd som anges i 10 § andra stycket, får överprövning enligt 10 § eller upphävande enligt 11 § inte ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser. Om ett planeringsbesked förenats med villkor och villkoret har iakttagits, får inte heller sådan överprövning eller sådant upphävande ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser.
Första stycket gäller inte om åtgärden eller förutsättningarna för planeringen har ändrats väsentligt i förhållande till den eller de frågor som planeringsbeskedet avser. Lag (2017:424) .
11 §
Länsstyrelsen ska upphäva kommunens beslut att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser i dess helhet, om beslutet har en sådan innebörd som anges i
10 § andra stycket. Om kommunen medger det, får beslutet upphävas i en viss del.
Beslut enligt första stycket ska fattas inom två månader från det att länsstyrelsen har beslutat om överprövning enligt
10 § första stycket om inte längre tid är nödvändig med hänsyn till ärendets omfattning eller andra särskilda omständigheter. Lag (2017:424) .
Beslut om lov och förhandsbesked som omfattas av tillsynsområde ska sedan fortlöpande skickas till länsstyrelsen.
42 §
Om byggnadsnämndens beslut omfattas av ett beslut enligt 11 kap. 12 § om att länsstyrelsen ska pröva beslutet, ska byggnadsnämnden genast skicka beslutet till länsstyrelsen. Lag (2011:335) .
42 a §
Ett beslut om att ge bygglov, rivningslov eller marklov får verkställas fyra veckor efter det att beslutet har kungjorts enligt 41 a §, även om det inte har fått laga kraft.
Trots första stycket får byggnadsnämnden bestämma att ett sådant beslut får verkställas tidigare, om ett väsentligt allmänt eller enskilt intresse kräver det. Lag (2018:674) .
Om länsstyrelsen beslutar att överpröva ett beslut om lov eller förhandsbesked, får länsstyrelsen besluta att lovet eller förhandsbeskedet inte ska gälla förrän prövningen har avslutats.
12 §
För ett visst geografiskt område får regeringen eller länsstyrelsen, om det finns särskilda skäl, besluta att det som enligt 10 och 11 §§ gäller för länsstyrelsens prövning av kommunens beslut också ska tillämpas i fråga om byggnadsnämndens beslut om lov eller förhandsbesked enligt 9 kap.
Om länsstyrelsen beslutar att överpröva ett lov eller förhandsbesked, får länsstyrelsen besluta att lovet eller förhandsbeskedet inte ska gälla förrän prövningen har avslutats.
Om det vid överprövningen visar sig att nämndens beslut inte kan godtas ska länsstyrelsen upphäva nämndens beslut. Beslutet kan upphävas helt eller, om nämnden medger det, i en viss del. Exempel på när länsstyrelsen kan upphäva nämndens beslut är om en kulturmiljö av riksintresse påtagligt skulle skadas eller om bostäder beräknas bli utsatta för buller i sådan omfattning att förhållandena inte kan godtas.
11 §
Länsstyrelsen ska upphäva kommunens beslut att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser i dess helhet, om beslutet har en sådan innebörd som anges i
10 § andra stycket. Om kommunen medger det, får beslutet upphävas i en viss del.
Beslut enligt första stycket ska fattas inom två månader från det att länsstyrelsen har beslutat om överprövning enligt
10 § första stycket om inte längre tid är nödvändig med hänsyn till ärendets omfattning eller andra särskilda omständigheter. Lag (2017:424) .
Länsstyrelsen ska fatta beslut om upphävande inom två månader från dess beslut om överprövning av lov eller förhandsbesked. Tidsfristen får överskridas om längre tid är nödvändig med hänsyn till ärendets omfattning eller andra särskilda omständigheter. Det kan till exempel gälla samverkan med andra myndigheter eller om det behövs kompletterande underlag från kommunen. Möjligheten att överskrida tidsfristen bör användas restriktivt. (Jämför propositionen 2016/17:151 sidan 36-37).
Fler steg för en effektivare plan- och bygglag. Prop. 2016/17:151 (på Sveriges riksdags webbplats)
11 §
Länsstyrelsen ska upphäva kommunens beslut att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser i dess helhet, om beslutet har en sådan innebörd som anges i
10 § andra stycket. Om kommunen medger det, får beslutet upphävas i en viss del.
Beslut enligt första stycket ska fattas inom två månader från det att länsstyrelsen har beslutat om överprövning enligt
10 § första stycket om inte längre tid är nödvändig med hänsyn till ärendets omfattning eller andra särskilda omständigheter. Lag (2017:424) .
När beslut om lov och förhandsbesked ska expedieras till länsstyrelsen kan du läsa mer om på sidan Expediering och kungörelse av lov och förhandsbesked.
Expediering och kungörelse av lov och förhandsbesked
Länsstyrelsens tillsynsvägledning och uppföljning
Länsstyrelsen ska ge tillsynsvägledning när det gäller PBL och plan- och byggförordningen (2011:338), PBF.
13 §
Boverket och länsstyrelsen ska ge tillsynsvägledning när det gäller tillsynen enligt plan- och bygglagen (2010:900) och denna förordning på det sätt som närmare framgår av 14 och 15 §§.
Myndigheterna ska aktivt verka för samordning och samverkan i tillsynsvägledningen.
14 §
Länsstyrelsen ska
1. ge tillsynsvägledning i länet genom att ge byggnadsnämnden råd och stöd i nämndens tillsynsarbete,
2. följa upp och utvärdera byggnadsnämndens tillsynsarbete, och
3. lämna uppgifter till Boverket om länsstyrelsens tillsynsvägledning och utvecklingen av byggnadsnämndens tillsynsarbete, om Boverket begär det.
16 §
Både Boverket och länsstyrelsen ska ha en plan för sin tillsynsvägledning. Planerna ska omfatta en period av tre år och vid behov revideras.
Länsstyrelsen har även i uppgift att följa upp och utvärdera hur PBL och dess föreskrifter tillämpas av byggnadsnämnden och vid behov ge byggnadsnämnden råd och stöd.
18 §
Länsstyrelsen ska
1. följa upp byggnadsnämndens tillämpning av plan- och bygglagen (2010:900) och föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen och vid behov ge byggnadsnämnden råd och stöd, och
2. på Boverkets begäran lämna
a) uppgifter om byggnadsnämndens tillämpning av plan- och bygglagen och föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen, och
b) sådana redovisningar av detaljplaner och områdesbestämmelser samt av planeringsunderlag för regionplaner, översiktsplaner, detaljplaner och områdesbestämmelser som behövs för att Boverket ska få kännedom om aktuella utvecklingstendenser inom verkets ansvarsområde.
Förordning (2017:868) med länsstyrelseinstruktion (på Sveriges riksdags webbplats)
Länsstyrelsens roll och ansvar i lov- och byggprocessen kan du läsa mer om på sidan Länsstyrelsen.
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.