Sevesoverksamhet i process för riskhantering

Svep för att se hela
Granskad: 14 februari 2024

I en systematisk process för riskhantering handlar det om att reda ut hur och varför något kan ske: att kartlägga och analysera riskerna för att sedan kunna värdera dem. När det är gjort, är det dags att göra en bedömning om riskerna behöver begränsas på något sätt. Det vill säga om åtgärder behöver vidtas för att minska sannolikheten för att något ska inträffa, eller för att mildra konsekvenserna om något trots allt skulle inträffa.

Informationen här kompletterar vägledning om riskhantering i planläggning och byggande

Informationen om Sevesoverksamhet i process för riskhantering bygger vidare på den process för riskhantering som Boverket har beskrivit i vägledning om riskhantering i planläggning och byggande.

Vägledning om riskhantering i planläggning och byggande

I Vägledning om riskhantering i planläggning och byggande har Boverket beskrivit en processen för riskhantering i 12 steg. Detta avsnitt innehåller kompletterande information relaterad till risker kopplade till Sevesoverksamhet. Det är främst två situationer som är aktuella när hänsyn till risk från Sevesoverksamhet måste uppmärksammas planeringssammanhang: nyetablering av Sevesoverksamhet eller vid förändrad markanvändning i närheten av en Sevesoverksamhet, vilket i praktiken är det vanligaste fallet.

Du kan läsa mer om de 12 stegen på sidan Process för riskhantering vid planläggning eller beredning av beslut enligt plan- och bygglagen (2010:900), PBL.

Process för riskhantering vid planläggning eller beredning av beslut enligt PBL

Du kan läsa mer om risker kopplade till Sevesoverksamhet i planläggning eller vid beredning av beslut enligt PBL i de olika processtegen genom länkarna i menyn eller genom att klicka på siffrorna i den grå rutan överst på sidan.

Boverket (2024). Seveso i process för riskhantering. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/riskhantering-och-pbl/seveso/process/ Hämtad 2024-12-22