Beskrivning av detaljplanen
För att skapa bättre förståelse för detaljplanen ska planbeskrivningen innehålla en redovisning av detaljplanens huvuddrag samt de överväganden som legat till grund för detaljplanens utformning. Även prövningar enligt annan lagstiftning som genomförts under detaljplaneprocessen ska redovisas.
Beskrivning av planens huvuddrag
Planbeskrivningen ska utgöra underlag för beslutsfattare och berörda under detaljplaneprocessen men ska också kunna användas vid genomförande och tillämpning av detaljplanen när den fått laga kraft. För att göra detaljplanen lättare att förstå och tolka ska planbeskrivningen därför innehålla en redovisning av den planerade markanvändningen och den utveckling som kommunen har avsett med planen. Detta kan till exempel göras som en sammanfattande beskrivning av planens huvuddrag, det vill säga en kortfattad beskrivning av hur området kommer att bli när planen har genomförts. En sådan beskrivning ger den som läser en snabb förståelse för planen.
31 §
En beskrivning av hur detaljplanen ska förstås och genomföras
(planbeskrivning) ska finnas tillsammans med planen.
2 § I planbeskrivningen ska kommunen redovisa
- 1. vilken markanvändning och utveckling som kommunen har avsett med detaljplanen,
- 2. detaljplanens omfattning och lokalisering,
- 3. huvudmannaskap och genomförandetid för detaljplanen,
- 4. hur kommunen hanterat och avvägt olika intressen enligt 2 kap. plan- och bygglagen (2010:900), och
- 5. de prövningar enligt annan lagstiftning som genomförts under detaljplaneprocessen.
I beskrivningen ska planens omfattning och lokalisering redovisas. Detta kan beskrivas såväl i text som med kartor och kan till exempel ange var i kommunen planområdet ligger, varför planen är lokaliserad på denna plats, hur stort området är och varför kommunen har valt den aktuella avgränsningen.
I planbeskrivningen ska kommunen ange vilket huvudmannaskap de allmänna platserna ska ha samt, om det är enskilt huvudmannaskap, vilka särskilda skäl som finns för detta. Även planens genomförandetid ska redovisas. Information om huvudmannaskap och genomförandetid är ofta väsentlig för förståelsen av planens effekter och behöver därför tydligt framgå av planbeskrivningen.
Principer och utgångspunkter
Planbeskrivningen kan innehålla mer detaljerade beskrivningar av hur den planerade miljön ska utformas och fungera. Det kan vara beskrivningar av valda lösningar för till exempel buller, dagvatten eller översvämning med mera. Beskrivningar av hur lösningarna är tänkta att fungera underlättar förståelsen för planen och hur enskilda planbestämmelser bidrar till den valda helhetslösningen. När en planbestämmelse kan uppfyllas på flera olika sätt, kan planbeskrivningen också illustrera exempel. Planbeskrivningen kan då bidra med tolkningsstöd utan att vara direkt styrande.
Planbeskrivningen kan också innehålla beskrivningar av principer och utgångspunkter för gestaltningen. Utifrån de värden och karaktärsdrag som finns i området eller på platsen, och som konkretiseras i planeringsförutsättningarna, kan kommunen beskriva hur dessa omhändertas och utvecklas i planen utifrån de allmänna intressena och andra krav i plan- och bygglagen, PBL. Det bör även beskrivas vilka karaktärsdrag och värden som planen förväntas åstadkomma. Med genomarbetade principer och utgångspunkter för gestaltningen kan planbeskrivningen bli ett stöd för tolkningen av detaljplanen. En sådan beskrivning underlättar bygglovsprövningen, exempelvis i fråga om intresset av en god helhetsverkan eller kravet på tomter.
Överväganden som legat till grund för detaljplanens utformning
I planbeskrivningen ska kommunen redovisa de överväganden som legat till grund för planens utformning. Under planarbetet ska kommunen hantera många olika intressen och avgöra vilken reglering som leder till godtagbara konsekvenser. Bland annat ska kommunen ta hänsyn till ett stort antal aspekter utifrån andra kapitlet PBL som exempelvis stads- och landskapsbilden, människors hälsa och säkerhet eller möjligheterna att ordna avfallshantering. Kommunen ska överväga hur dessa aspekter påverkas och ska hanteras och därefter utforma en lämplig reglering. Redovisningen kan grunda sig på beskrivningar av karaktärsdrag och värden på platsen eller olika utredningar som använts som underlag för detaljplanen och ska övergripande beskriva hur resultatet av dessa har påverkat planutformningen. Kommunen behöver också hantera enskilda intressen som ska vägas mot varandra och mot de allmänna intressena. Dessa överväganden och ställningstaganden, den så kallade lämplighetsbedömningen, ska alltså övergripande redovisas i planbeskrivningen.
33 §
Planbeskrivningen ska innehålla en redovisning av
1. planeringsförutsättningarna,
2. planens syfte,
3. hur planen är avsedd att genomföras,
4. de överväganden som har legat till grund för planens utformning med hänsyn till motstående intressen och planens konsekvenser,
5. om planen avviker från översiktsplanen, på vilket sätt den i så fall gör det och skälen för avvikelsen, och
6. om något av de underlag som avses i 5 kap. 8 § har tagits fram av en enskild, vilket underlag det i så fall är och vem som har tagit fram det.
Planbeskrivningen ska innehålla det illustrationsmaterial som behövs för att förstå planen.
Av redovisningen enligt första stycket 3 ska framgå de organisatoriska, tekniska, ekonomiska och fastighetsrättsliga åtgärder som behövs för att planen ska kunna genomföras på ett samordnat och ändamålsenligt sätt samt vilka konsekvenser dessa åtgärder får för fastighetsägarna och andra berörda. Vidare ska det framgå om kommunen avser att ingå exploateringsavtal eller genomföra markanvisningar, dessa avtals huvudsakliga innehåll och konsekvenserna av att planen helt eller delvis genomförs med stöd av ett eller flera sådana avtal. Lag (2021:752) .
33 a §
Om en detaljplan avser en eller flera bostadsbyggnader ska planbeskrivningen, om det inte kan anses obehövligt med hänsyn till bullersituationen, innehålla en redovisning av beräknade värden för omgivningsbuller
1. vid bostadsbyggnadens fasad, och
2. vid en uteplats om en sådan ska anordnas i anslutning till byggnaden. Lag (2014:902) .
33 b §
Om en betydande miljöpåverkan inte kan antas enligt det beslut som avses i 5 kap. 11 a § tredje stycket, ska skälen för bedömningen i den frågan anges i redovisningen enligt 33 § första stycket 4. Lag (2021:785) .
2 § I planbeskrivningen ska kommunen redovisa
- 1. vilken markanvändning och utveckling som kommunen har avsett med detaljplanen,
- 2. detaljplanens omfattning och lokalisering,
- 3. huvudmannaskap och genomförandetid för detaljplanen,
- 4. hur kommunen hanterat och avvägt olika intressen enligt 2 kap. plan- och bygglagen (2010:900), och
- 5. de prövningar enligt annan lagstiftning som genomförts under detaljplaneprocessen.
Om detaljplanen avviker från översiktsplanen så ska planbeskrivningen innehålla en redovisning av på vilket sätt den avviker samt kommunens skäl för att avvika från översiktsplanen.
33 §
Planbeskrivningen ska innehålla en redovisning av
1. planeringsförutsättningarna,
2. planens syfte,
3. hur planen är avsedd att genomföras,
4. de överväganden som har legat till grund för planens utformning med hänsyn till motstående intressen och planens konsekvenser,
5. om planen avviker från översiktsplanen, på vilket sätt den i så fall gör det och skälen för avvikelsen, och
6. om något av de underlag som avses i 5 kap. 8 § har tagits fram av en enskild, vilket underlag det i så fall är och vem som har tagit fram det.
Planbeskrivningen ska innehålla det illustrationsmaterial som behövs för att förstå planen.
Av redovisningen enligt första stycket 3 ska framgå de organisatoriska, tekniska, ekonomiska och fastighetsrättsliga åtgärder som behövs för att planen ska kunna genomföras på ett samordnat och ändamålsenligt sätt samt vilka konsekvenser dessa åtgärder får för fastighetsägarna och andra berörda. Vidare ska det framgå om kommunen avser att ingå exploateringsavtal eller genomföra markanvisningar, dessa avtals huvudsakliga innehåll och konsekvenserna av att planen helt eller delvis genomförs med stöd av ett eller flera sådana avtal. Lag (2021:752) .
33 a §
Om en detaljplan avser en eller flera bostadsbyggnader ska planbeskrivningen, om det inte kan anses obehövligt med hänsyn till bullersituationen, innehålla en redovisning av beräknade värden för omgivningsbuller
1. vid bostadsbyggnadens fasad, och
2. vid en uteplats om en sådan ska anordnas i anslutning till byggnaden. Lag (2014:902) .
33 b §
Om en betydande miljöpåverkan inte kan antas enligt det beslut som avses i 5 kap. 11 a § tredje stycket, ska skälen för bedömningen i den frågan anges i redovisningen enligt 33 § första stycket 4. Lag (2021:785) .
Prövning enligt annan lagstiftning
Under planprocessen behöver ofta prövningar göras utifrån annan lagstiftning än PBL. Planbeskrivningen ska då innehålla en beskrivning av denna prövning. Det kan till exempel handla om att kommunen i detaljplanen upphäver strandskydd genom en planbestämmelse. Upphävandet görs enligt reglerna i 7 kap. miljöbalken. För att det ska vara tydligt för länsstyrelsen och andra berörda på vilka grunder strandskyddet upphävs i detaljplanen så ska de särskilda skäl som finns för upphävandet och den avvägning som gjorts redovisas i planbeskrivningen.
När en detaljplan innehåller fastighetsindelningsbestämmelser ska prövningar, som vanligtvis görs av lantmäterimyndigheten när detaljplanen genomförs, utföras redan i planärendet innan detaljplanen antas. Beroende på vad fastighetsindelningsbestämmelserna reglerar så kan prövningar enligt fastighetsbildningslagen, ledningsrättslagen eller anläggningslagen bli tillämpliga. Prövningen enligt dessa lagstiftningar ska redovisas i planbeskrivningen.
Det kan även beskrivas vad som kan hända om till exempel en fastighetsindelningsbestämmelse inte genomförs under genomförandetiden. En konsekvens av detta blir att lantmäterimyndigheten inte längre är bunden av kommunens bedömningar vilket kan leda till att det som bestämmelserna reglerar inte blir genomfört.
4 a §
Bestämmelsen i 4 § första stycket ska inte tillämpas om det i en detaljplan har meddelats bestämmelser om fastighetsindelning eller servitut och fastighetsbildningsbeslut meddelas under detaljplanens genomförandetid. Lag (2010:1003) .
6 a §
Bestämmelserna i 5 och 6 §§ ska inte tillämpas om det i en detaljplan har meddelats bestämmelser om en gemensamhetsanläggning och anläggningsbeslut meddelas under detaljplanens genomförandetid. Lag (2010:1005) .
6 a §
Bestämmelsen i 6 § ska inte tillämpas om det i en detaljplan har meddelats bestämmelser om en ledningsrätt och ledningsbeslut meddelas under detaljplanens genomförandetid. Lag (2010:1004) .
Ärendeinformation
Kommunen ska i planbeskrivningen också redovisa information om den aktuella detaljplanen, denna information kallas för ärendeinformation. Ärendeinformation är:
- kommunens namn,
- detaljplanens namn,
- kommunens diarienummer för detaljplanen,
- hänvisning till beslutsprotokollet,
- vilket datum detaljplanen är påbörjad, och
- vilket datum detaljplanen fick laga kraft.
14 § Information enligt 2 kap. 3 § första stycket Boverkets föreskrifter om detaljplan (BFS 2020:5) ska framgå i planbeskrivningen.
3 § Följande information ska digitalt kopplas till planområdet
- 1. kommunens namn,
- 2. detaljplanens namn,
- 3. kommunens diarienummer för detaljplanen,
- 4. hänvisning till beslutsprotokollet,
- 5. vilket datum detaljplanen är påbörjad, och
- 6. vilket datum detaljplanen fick laga kraft.
Vid ändring av en detaljplan som inte upprättats enligt denna föreskrift gäller inte denna bestämmelse.
Detaljplanens namn är det namn som kommunen gett detaljplanen under detaljplaneprocessen. Detaljplanens namn är ofta baserat på fastighetsbeteckningen på de fastigheter som omfattas av detaljplanen, men kan också vara ett populärnamn.
Vilket datum en detaljplan anses vara påbörjad avgörs av kommunen. PBL reglerar inte hur eller när en detaljplan påbörjas utan kommunen behöver ha en tydlig rutin för hur planarbeten startas. Det är en fördel om rutinen anger att planarbetet startas vid ett kommunalt beslut, till exempel när kommunen fattar beslut om att påbörja ett planarbete.
Hänvisning till beslutsprotokollet anges först när detaljplanen antagits och protokollet justerats.
Detaljplanen får laga kraft när tiden för överklagande gått ut. Datumet anges därför först när planen fått laga kraft.
Sortering och taggning av digital information
Planbeskrivningens information, så som text, bilder, kartor, diagram, tabeller med mera, sorteras och taggas digitalt i teman, grupper och ibland även undergrupper. Sorteringen innebär att den digitala informationen blir sökbar på den nivå den sorterats under.
Sorteringen och taggningen ska göras enligt listan i bilagan till Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning. Beskrivning av planens huvuddrag och av överväganden som legat till grund för planens utformning ska sorteras och taggas under temat ”Beskrivning av detaljplanen” och innehållet grupperas utifrån vilken typ av information det handlar om. Om det finns en passande undergrupp så ska informationen också sorteras till denna. Finns ingen passande undergrupp behöver informationen inte sorteras på den nivån.
Läs mer i bilagan sist i Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning.
Föreskrifterna innehåller inga regler om hur planbeskrivningen ska redovisas och struktureras i ett dokument. Sorteringen i teman, grupper och undergrupper behöver alltså inte användas som rubriker, utan samma stycke i planbeskrivningen kan tillhöra flera olika grupper. Så länge det blir tydligt är kommunen fri att utforma planbeskrivningen efter behov. Om det finns frågor inom temat som hör till olika grupper men som för tydlighetens skull behöver beskrivas i ett sammanhang är det ofta lämpligt att redovisa dessa frågor tillsammans.
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.