Projektering för olyckshändelser
Kraven vid olyckshändelser ska säkerställa att en byggnad inte får oproportionerligt stora skador vid en olyckshändelse. Byggreglerna preciserar det tekniska egenskapskravet om bärförmåga, stadga och beständighet i byggnader m.m. i plan- och bygglagen, PBL och plan- och byggförordningen, PBF. De nya byggreglerna börjar gälla den 1 juli 2025.
Nya bygg- och konstruktionsregler från 1 juli 2025
Denna vägledning handlar om de nya byggreglerna som träder i kraft den 1 juli 2025. Tänk på att de inte går att tillämpa innan dess, utan nu gäller Boverkets byggregler, BBR och Boverkets konstruktionsregler, EKS.
Du kan läsa mer om de hur de nya byggreglerna är uppdelade och vad som är skillnaden mot de förra reglerna på sidan Nya byggregler.
Sidan vänder sig till
Sidan vänder sig till dig som letar efter vägledning om vilka regler som gäller för bärförmåga, stadga och beständighet i byggnader m.m. Sidan vänder sig till dig som arbetar med att projektera och bygga och även till dig som arbetar med att bedöma om reglerna är uppfyllda.
Kraven på bärförmåga, stadga och beständighet preciseras i byggreglerna
De grundläggande kraven på bärförmåga, stadga och beständighet finns i plan- och bygglagen, PBL och plan- och byggförordningen, PBF. Byggreglerna preciserar hur en byggnad ska vara projekterad och utförd, för att uppfylla det tekniska egenskapskravet om tillräcklig bärförmåga, stadga och beständighet.
4 §
Ett byggnadsverk ska ha de tekniska egenskaper som är vä-
sentliga i fråga om
1. bärförmåga, stadga och beständighet,
2. säkerhet i händelse av brand,
3. skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljön,
4. säkerhet vid användning,
5. skydd mot buller,
6. energihushållning och värmeisolering,
7. lämplighet för det avsedda ändamålet,
8. tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga,
9. hushållning med vatten och avfall,
10. bredbandsanslutning, och
11. laddning av elfordon.
Vad som krävs för att ett byggnadsverk ska anses uppfylla första stycket framgår av föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 §. Lag (2020:239) .
4 a §
En kommun får inte i andra fall än som följer av 4 kap.
12 och 16 §§ eller i fall där kommunen handlar som byggherre eller fastighetsägare, ställa egna krav på ett byggnadsverks tekniska egenskaper vid planläggning, i andra ärenden enligt denna lag eller i samband med genomförande av detaljplaner.
Om en kommun ställer sådana egna krav, är dessa krav utan verkan. Lag (2014:900) .
7 §
För att uppfylla det krav på bärförmåga, stadga och beständighet som anges i 8 kap. 4 § första stycket 1 plan- och bygglagen (2010:900) ska ett byggnadsverk vara projekterat och utfört på ett sådant sätt att den påverkan som byggnadsverket sannolikt utsätts för när det byggs eller används inte leder till
1. att byggnadsverket helt eller delvis rasar,
2. oacceptabla större deformationer,
3. skada på andra delar av byggnadsverket, dess installationer eller fasta utrustning till följd av större deformationer i den bärande konstruktionen, eller
4. skada som inte står i proportion till den händelse som orsakat skadan.
Kraven gäller vid uppförande av nya byggnader och vissa andra anläggningar. Vid ändring av befintlig byggnad gäller andra regler.
2 §
Föreskrifterna i 1 kap. gäller vid uppförande av nya byggnader och vid ändring av byggnader för den ändrade delen.
Föreskrifterna i 2–7 kap. gäller vid uppförande av nya byggnader.
Föreskrifterna i 8 kap. gäller vid ändring av byggnader.
Föreskrifterna gäller även på motsvarande sätt i tillämpliga delar vid mark- och rivningsarbeten.
Föreskrifterna gäller även på motsvarande sätt i tillämpliga delar vid uppförande och ändring av andra anläggningar än byggnader, där bristande bärförmåga, stadga och beständighet kan medföra risk för oproportionerligt stora skador, om inte annat särskilt anges.
Föreskrifterna gäller inte bergtunnlar eller bergrum.
Kraven gäller för åtgärder som kräver bygglov eller anmälan. Kraven gäller också för åtgärder som inte kräver bygglov eller anmälan, men då får kraven anpassas och avsteg göras, i den utsträckning som är skälig med hänsyn till åtgärdens art och omfattning.
8 §
I fråga om en byggåtgärd som inte kräver bygglov eller anmälan enligt denna lag eller föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen, får kraven i 1 och 4 §§ anpassas och avsteg från kraven göras i den utsträckning som är skälig med hänsyn till åtgärdens art och omfattning. Avsteg från kraven i 1 § 3 och 4 § första stycket 8 får dock göras endast om det med hänsyn till åtgärdens omfattning och byggnadens standard är uppenbart oskäligt att uppfylla kraven.
Första stycket gäller inte i fråga om krav som alltid ska uppfyllas enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 § 4. Lag (2011:335) .
Boverkets nya byggregler börjar gälla den 1 juli 2025. De nya reglerna kan börja tillämpas direkt när de börjar gälla. Under en övergångsperiod är det möjligt att tillämpa äldre regler, Boverkets byggregler (2011:6) - föreskrifter och allmänna råd, BBR, och Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2011:10) om tillämpning av europeiska konstruktionsstandarder (eurokoder), EKS, för åtgärder som
- kräver bygglov, om ansökan om bygglov kommer in till kommunen före den 1 juli 2026,
- kräver anmälan, om anmälan kommer in till kommunen före den 1 juli 2026, eller
- inte kräver varken bygglov eller anmälan, om arbetet påbörjas före den 1 juli 2026.
1. Denna författning träder i kraft den 1 juli 2025.
2. Genom författningen upphävs Boverkets föreskrifter och allmänna råd
(2011:10) om tillämpning av europeiska konstruktionsstandarder (eurokoder).
3. Äldre bestämmelser får dock tillämpas i den utsträckning som framgår av
punkten 3 i övergångsbestämmelserna till Boverkets föreskrifter (2024:14) om
ändring i Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd.
1. Denna författning träder i kraft den 1 juli 2025.
3. Äldre bestämmelser får tillämpas på arbeten som
a) kräver bygglov om ansökan om bygglov kommer in till kommunen före
den 1 juli 2026,
b) kräver anmälan om anmälan kommer in till kommunen före den 1 juli 2026,
eller
c) varken kräver bygglov eller anmälan om arbetena påbörjas före
den 1 juli 2026.
En förutsättning för att äldre bestämmelser enligt första stycket ska få tillämpas
är att samtliga äldre bestämmelser och även äldre bestämmelser enligt övergångsbestämmelserna till Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2024:6) om bärförmåga, stadga och beständighet i byggnader m.m., Boverkets kungörelse (2024:15) om upphävande av Boverkets allmänna råd (2011:27) om analytisk dimensionering av byggnaders brandskydd och Boverkets kungörelse (2024:16) om upphävande av Boverkets allmänna råd (2013:11) om brandbelastning tillämpas.
Du kan läsa mer om när reglerna gäller och övergångsbestämmelser på sidan Bärförmåga, stadga och beständighet.
Skador av olyckshändelser ska begränsas
Vid projekteringen av byggnader måste de skador som kan uppkomma vid en olyckshändelse begränsas. Skadorna får inte bli oproportionerligt stora i förhållande till den olyckshändelse som inträffat. Ett exempel på en oproportionerligt stor skada är ett så kallat fortskridande ras där fler delar av byggnaden dras med i raset än vad som påverkades av olyckshändelsen.
7 §
För att uppfylla det krav på bärförmåga, stadga och beständighet som anges i 8 kap. 4 § första stycket 1 plan- och bygglagen (2010:900) ska ett byggnadsverk vara projekterat och utfört på ett sådant sätt att den påverkan som byggnadsverket sannolikt utsätts för när det byggs eller används inte leder till
1. att byggnadsverket helt eller delvis rasar,
2. oacceptabla större deformationer,
3. skada på andra delar av byggnadsverket, dess installationer eller fasta utrustning till följd av större deformationer i den bärande konstruktionen, eller
4. skada som inte står i proportion till den händelse som orsakat skadan.
Det är bara byggnader i säkerhetsklass 3 som särskilt behöver utformas så att skador från olyckshändelser begränsas. För byggnader i säkerhetsklass 1 eller 2 kan en olyckshändelse innebära att det inte går att begränsa skadan i proportion till olyckshändelsen. Därför behöver inte byggnader i säkerhetsklass 1 och 2 utformas för att begränsa skador från olyckshändelser. Det räcker då med att dimensionera enligt övriga regler för att uppfylla kravet i PBF.
1 §
För byggnader i säkerhetsklass 3 ska kända och okända olyckshändelser beaktas.
Dimensioneringsmetoder för olyckshändelser
Principerna för hantering av olyckshändelser delas in i kända respektive okända olyckshändelser. Det går att dimensionera bärverket på olika sätt beroende på om olyckshändelsen är känd eller okänd och på vilken strategi som används för att hantera olyckshändelser. De principer som beskrivs i i bilden är också beskrivna i SS-EN 1991-1-7. Vissa delar är mer specificerade i eurokoden. Till exempel finns värden på vissa olyckslaster och nivåer för sammanbindning. Vissa delar är mindre specificerade, så som beräkningsmodeller för att begränsa den kollapsade arean genom att överbrygga skadan. Om det saknas anvisningar i eurokoden kan man behöva söka vägledning i andra standarder eller handböcker.
Okänd olyckshändelse
En okänd olyckshändelse är en händelse där orsaken är svår att föreställa sig. Typiskt sett går det inte att på förhand säga vad som skulle orsaka olyckan eller var i byggnaden den skulle inträffa. Eftersom det inte går att veta hur olyckan uppkommer är det inte möjligt att begränsa sannolikheten för att händelsen ska ske. I Boverkets byggregler finns det därför regler om hur konsekvenserna av en okänd olyckshändelse ska begränsas. Byggnaden ska förbli stabil efter att en okänd olyckshändelse inträffat, annars kan oproportionerligt stora skador uppkomma i byggnaden.
5 §
För byggnader i säkerhetsklass 3 ska konsekvenserna av en okänd olyckshändelse begränsas antingen genom
- 1. att begränsa den kollapsade arean vid en lokal skada eller kollaps av en enskild bärverksdel, eller
- 2. sammanbindning av bärverksdelar.
Bärverket i byggnaden ska förbli stabilt efter en sådan händelse.
Begränsa kollapsad area – okänd olyckshändelse
Konsekvenserna av en okänd olyckshändelse kan anses begränsade om de leder till en maximal kollapsad area som motsvarar det minsta av 15 procent av bjälklagsarean eller 100 m2 i vardera av två angränsande plan vid en lokal skada eller kollaps av en enskild bärverksdel. I figur 2 visas ett exempel på vad som menas med borttagande av en bärverksdel och vilka plan som räknas som angränsande.
7 §
Den kollapsade arean begränsas till det minsta av
- 1. 15 procent av bjälklagsarean, eller
- 2. 100 m2,
i vardera av två angränsande plan.
Begränsning av kollapsad area kan göras genom att exempelvis säkerställa alternativa lastvägar, genom segmentering eller som en kombination av dessa. Alternativa lastvägar innebär att det kvarstående bärverket behåller sin bärförmåga trots en skada, till exempel genom att överbrygga skadan.
Att det uppstår påtagliga deformationer är tillåtet, eftersom det kan krävas för att kunna överbrygga skadan. Segmentering innebär att bärverket utformats så att endast en begränsad del av byggnaden kommer kollapsa vid en lokal skada, till exempel genom att dela upp bärverket i fristående enheter eller ett takbärverk i fack. Man behöver avgöra i varje enskilt fall vilken metod som är lämpligast.
För tak med stora spännvidder, såsom takbärverk i hallbyggnader, kan det i praktiken bli orimligt att begränsa den kollapsade arean på samma sätt som i en flervåningsbyggnad. Se exempel på en hallbyggnad med stor spännvidd i figur 3. Det kan för en sådan byggnad vara svårt att säkerställa alternativa lastvägar.
De detaljutformningar som behövs för att säkerställa alternativa lastvägar kan dessutom öka risken för ett fortskridande ras, det vill säga en oproportionellt stor skada. Därför tillåts en större kollapsad area för tak med stora spännvidder än för andra bärverk. Den kollapsade arean för taket ska i sådana fall begränsas till det minsta av 15 procent av takarean eller den area som motsvarar längden av en primärbärning multiplicerad med bredden på intilliggande fack.
8 §
Den kollapsade arean för taket begränsas till det minsta av
- 1. 15 procent av takarean, eller
- 2. längden av en primärbärning i takbärverket multiplicerad med bredden på de till primärbärningen intilliggande facken,
i ett plan.
Begränsning av kollapsad takarea kan också användas för hallbyggnader med en hjärtvägg eller annan motsvarande primärbärning inne i byggnaden. Ett exempel på tillåten kollapsad area för en sådan byggnad finns i figur 4.
Man får anpassa lasterna vid dimensionering för att begränsa kollapsad area. Efter en olyckshändelse behöver inte bärverket ha lika stor bärförmåga som före händelsen, utan huvudsyftet är att byggnaden ska kunna utrymmas. Man får därför använda lastkombination 6 vid dimensionering för att beräkna kvarvarande kapacitet efter en lokal skada. Det ger en lägre last än för övrig dimensionering i brottgränstillstånd. Man får även tillämpa lägre partialkoefficienter för material vid beräkning av kvarvarande kapacitet efter lokal skada.
11 §
Trots 6 § får lastkombinationer enligt tabell 3:4 tillämpas vid dimensionering i brottgränstillstånd vid olyckshändelser.
Lasttyp | Lastkombination 5 (Olyckslast) | Lastkombination 6 (Kvarvarande kapacitet efter lokal skada) |
Permanent last, G, ogynnsam | Gk | Gk |
Permanent last, G, gynnsam | Gk | Gk |
Spännkraft, P, | γpPk | γpPk |
Olyckslast, A | Ad | |
Variabel last, Q, ogynnsam huvudlast | Ψ1Qk | Ψ2Qk |
Variabel last, Q, ogynnsamma övriga laster | Ψ2Qk | Ψ2Qk |
Variabel last, Q, Gynnsam | 0 | 0 |
16 §
Om inget annat anges i denna författning får partialkoefficienter för materialegenskaper och bärförmåga sättas till 1,0 vid dimensionering för olyckslast och vid beräkning av kvarvarande kapacitet efter lokal skada.
Väsentlig bärverksdel
Om en lokal skada skulle medföra en större kollapsad area än vad areabegränsningarna tillåter så kan ett fåtal och lämpligt valda bärverksdelar dimensioneras som så kallad väsentlig bärverksdel. Den kollapsade arean kan till exempel bli för stor när det är svårt att säkerställa alternativa lastvägar. Ett exempel där väsentliga bärverksdelar skulle kunna tillämpas är för hörnpelare i byggnader.
Man får bara dimensionera ett fåtal bärverksdelar i bärverket som väsentlig bärverksdel. Anledningen är att det inte är möjligt att undvika oproportionerligt stora skador genom att uppföra hela bärverk med väsentliga bärverksdelar.
9 §
Om det inte är möjligt att tillämpa 6–8 §§ får en bärverksdel dimensioneras som väsentlig bärverksdel enligt 10 eller 11 §§. Detta får endast tillämpas för ett fåtal bärverksdelar i bärverket.
10 §
För väggar och bjälklag ska 34 kN/m2 vinkelrätt bärverksdelen användas när en väsentlig bärverksdel dimensioneras.
Upplag och infästningar av en väsentlig bärverksdel ska bland annat kunna motstå horisontella krafter. Vid dimensionering ska krafterna antas kunna verka horisontellt i vilken riktning som helst på den väsentliga bärverksdelen, dock endast en riktning i taget. Detta illustreras i figur 5, där man beräknar två fall med den horisontella kraften från två olika riktningar. Pelaren utsätts i exemplet enbart för en normalkraft i dimensionerande brottgränstillstånd enligt lastkombination 1 eller 2.
För pelare kan den horisontella lasten motsvara en okänd olyckshändelse som ger en horisontell påverkan på bärverksdelen. För en balk eller en takstol kan detta motsvara en tillräcklig minsta sammanbindning som gör att balken eller takstolen inte glider av sitt upplag vid en okänd olyckshändelse.
11 §
Pelare, balkar och takstolar ska ha en bärförmåga som är minst 1,3 gånger de dimensionerande lasteffekterna när väsentlig bärverksdel dimensioneras. Bärverksdelens upplag ska utformas för en horisontell kraft som fås av det största av 1,3 gånger dimensionerande lasteffekterna och 20 kN. Dimensioneringsvärden som ska tillämpas för lasteffekter samt materialegenskaper avser beräkningar i brottgränstillstånd enligt 3 kap. 6 §.
Sammanbindning
Ytterligare en princip för att begränsa konsekvenserna av en okänd olyckshändelse är sammanbindning av bärverksdelar. Syftet med sammanbindning är att skapa en sammanhängande seg konstruktion som kan deformeras påtagligt vid en olyckshändelse.
12 §
Vid tillämpning av 5 § 2 ska de dragband och förbindningar som utgör sammanbindning mellan bärverksdelarna utformas så att de ger ett segt beteende i bärverket.
I Boverkets byggregler finns krav på laster som sammanbindningen ska dimensioneras för. För att beräkna kraften i ett horisontellt förband behöver influensarean för respektive förband beräknas. Exempel på influensareor för förband kan du se i figur 6. Den last som sammanbindningen ska klara motsvarar 60 procent av influensarean multiplicerad med den utbredda last som fås från lastkombination 6 i 3 kap. 11 §.
11 §
Trots 6 § får lastkombinationer enligt tabell 3:4 tillämpas vid dimensionering i brottgränstillstånd vid olyckshändelser.
Lasttyp | Lastkombination 5 (Olyckslast) | Lastkombination 6 (Kvarvarande kapacitet efter lokal skada) |
Permanent last, G, ogynnsam | Gk | Gk |
Permanent last, G, gynnsam | Gk | Gk |
Spännkraft, P, | γpPk | γpPk |
Olyckslast, A | Ad | |
Variabel last, Q, ogynnsam huvudlast | Ψ1Qk | Ψ2Qk |
Variabel last, Q, ogynnsamma övriga laster | Ψ2Qk | Ψ2Qk |
Variabel last, Q, Gynnsam | 0 | 0 |
13 §
Vid dimensionering av horisontell sammanbindning får lasten sättas till 60 procent av lasten som fås av lastkombination 6 i 3 kap. 11 § multiplicerat med influensarean för respektive förband.
Lasten får begränsas
- 1. för inre upplagslinjer till 600 kN,
- 2. för yttre upplagslinjer till 300 kN, och
- 3. vinkelrätt upplagslinjer till 80 kN/m.
Lastkravet för sammanbindningar kan översättas till ett uttryck för ett förband inom ett bärverk:
Ti = 0,6 ∙ (gk + ψ ∙ qk) ∙ s ∙ L, dock högst 600 kN
där Ti är dimensionerande dragkraft i förbandet, gk är egentyngd, qk är variabel last såsom nyttig last eller snölast, s är centrumavståndet mellan förbanden och L är förbandets längd, och ψ är reduktionsfaktor enligt lastkombination 6. Influensarean för ett förband längs en inre upplagslinje är s ∙ L, eller centrumavståndet mellan förbanden multiplicerat med förbandets längd.
För sammanbindning i yttre randen av ett bjälklag blir uttrycket hälften så stort:
Tp = 0,3 ∙ (gk + ψ ∙ qk) ∙ s ∙ L, dock högst 300 kN
där Tp är dimensionerande dragkraft i förbandet. Anledningen till att 0,3 används i ovanstående uttryck är att influensarean är hälften längs den yttre upplagslinjen jämfört med den inre upplagslinjen. 0,3 motsvarar därmed 0,6 ∙ 0,5.
Vertikala sammanbindningar i pelare eller väggar ska kunna bära en dragkraft lika med den största dimensionerande kraften av permanent och variabel last på pelaren eller väggen från vilken enskild våning som helst. Dragkraften beräknas med lastkombination 6 i 3 kap. 11 §.
14 §
Vid dimensionering av vertikal sammanbindning ska de pelare och väggar som bär vertikala laster kunna uppta en dragkraft lika med den största dimensionerande kraften av permanent och variabel last på pelaren eller väggen från vilket enskilt plan som helst.
Boverkets byggregler reglerar inte mängden sammanbindning som behövs för att klara lastkraven och hur sammanbindningen kan utformas. För att kunna bedöma mängden sammanbindning som behövs kan man använda bilaga A i eurokoden SS-EN 1991-1-7:2006.
I Boverkets byggregler finns även krav på sammanbindning för att bärverksdelar inte ska glida isär. Detta krav ska inte sammanblandas med möjligheten till att begränsa konsekvenser från okända olyckshändelser med hjälp av sammanbindning. Sammanbindning som till exempel lagt in för att begränsa konsekvenser från en okänd olyckshändelse kan användas för att uppfylla krav på sammanbindning för att delar inte ska glida isär och vice versa. Läs mer om krav på sammanbindning på sidan Krav på material och geometri.
Känd olyckshändelse
En känd olyckshändelse är en händelse som går att förutse på förhand. Det kan till exempel handla om en gasexplosion i en byggnad där gas hanteras, en påkörning av fordon på en byggnad intill en väg eller ett slag eller en stöt som kan uppkomma i ett lager eller en industriverksamhet.
Begränsa olyckslasten
Ett sätt att begränsa skadorna från en känd olyckshändelse är att minska sannolikheten för att händelsen medför en olyckslast på bärverket, eller genom att begränsa storleken på lasten. Ett exempel är att uppföra påkörningsskydd då risk för påkörning av fordon föreligger. Den olyckslast som ändå kan uppstå behöver likväl hanteras, exempelvis genom dimensionering.
Dimensionera för olyckslast
Att dimensionera för den kända olyckslasten är den princip som normalt används för att undvika oproportionerligt stora skador vid en känd olyckshändelse.
2 §
För byggnader i säkerhetsklass 3 ska bärverk dimensioneras i brottgränstillstånd för olyckslaster från kända olyckshändelser, såsom explosion, påkörning, slag eller stöt.
Eurokoden SS-EN 1991-1-7:2006 med nationell bilaga kan användas för att bestämma laster för ett flertal typer av kända olyckshändelser.
Olyckslast ska vid dimensionering kombineras med övriga laster med en egen lastkombination. Detta beror på att det ofta inte är sannolikt med mycket höga övriga laster samtidigt som olyckshändelsen. Därför får övriga laster sättas lägre än vid ordinarie dimensionering. Endast en typ av olyckslast behöver normalt beaktas i taget, eftersom det är osannolikt att flera olyckshändelser skulle inträffa samtidigt. Man får även tillämpa lägre partialkoefficienter för material vid dimensionering för olyckslast.
11 §
Trots 6 § får lastkombinationer enligt tabell 3:4 tillämpas vid dimensionering i brottgränstillstånd vid olyckshändelser.
Lasttyp | Lastkombination 5 (Olyckslast) | Lastkombination 6 (Kvarvarande kapacitet efter lokal skada) |
Permanent last, G, ogynnsam | Gk | Gk |
Permanent last, G, gynnsam | Gk | Gk |
Spännkraft, P, | γpPk | γpPk |
Olyckslast, A | Ad | |
Variabel last, Q, ogynnsam huvudlast | Ψ1Qk | Ψ2Qk |
Variabel last, Q, ogynnsamma övriga laster | Ψ2Qk | Ψ2Qk |
Variabel last, Q, Gynnsam | 0 | 0 |
Begränsa kollapsad area – känd olyckshändelse
Som alternativ till dimensionering för känd olyckslast tillåts en lokal skada eller kollaps av en enskild bärverksdel så länge den kollapsade arean begränsas till det minsta av 15 procent av bjälklagsarean eller 100 m2 i vardera av två angränsande plan på liknande sätt som vid okänd olyckshändelse. Figur 2 visar ett exempel på en lokal skada och vilka plan som räknas som angränsande. För bärande väggar motsvarar enskild bärverksdel en representativ del av väggen, beroende på väggens utformning och storlek.
3 §
Trots 2 § behövs inte dimensionering för kända olyckshändelser om den kollapsade arean vid en lokal skada eller kollaps av en enskild bärverksdel begränsas till det minsta av
- 1. 15 procent av bjälklagsarean, eller
- 2. 100 m2
i vardera av två angränsande plan.
Man får anpassa lasterna vid dimensionering för att begränsa kollapsad area. Hur detta får göras kan du läsa om på den här sidan i avsnittet Begränsad kollapsad area – okänd olyckshändelse.
Brand ska betraktas som känd olyckshändelse
Brand ska enligt Boverkets föreskrifter och allmänna råd om säkerhet i händelse av brand i byggnader betraktas som känd olyckshändelse. I den finns ytterligare krav på bärförmåga vid brand. Det är endast principen om dimensionering för olyckslast som får tillämpas i händelse av brand.
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.