Tillgång till utrymningsdörrar

Granskad: 16 december 2024

Kraven på tillgången till utrymningsdörrar är till för att säkerställa att personer i byggnaden kan nå utrymningsdörrar för att byggnaden ska kunna utrymmas med tillräcklig säkerhet. Byggreglerna om brandskydd preciserar det tekniska egenskapskravet om säkerhet i händelse av brand i byggnader i PBF. De nya byggreglerna börjar gälla den 1 juli 2025.

Nya bygg- och konstruktionsregler från 1 juli 2025

Denna vägledning handlar om de nya byggreglerna som träder i kraft den 1 juli 2025. Tänk på att de inte går att tillämpa innan dess, utan nu gäller Boverkets byggregler, BBR och Boverkets konstruktionsregler, EKS.

Boverkets byggregler

Boverkets konstruktionsregler

Du kan läsa mer om de hur de nya byggreglerna är uppdelade och vad som är skillnaden mot de förra reglerna på sidan Nya byggregler.

Nya byggregler

Sidan vänder sig till

Sidan vänder sig till dig som letar efter övergripande vägledning om vilka regler som gäller för säkerhet i händelse av brand i byggnader. Vägledningen beskriver även hur byggregelsystemet är uppbyggt samt hur kraven på säkerhet i händelse av brand, bland flera krav, ska uppfyllas. Sidan vänder sig till dig som professionellt arbetar med dessa frågor.

Preciserade krav för möjlighet till utrymning vid brand

De grundläggande kraven på säkerhet i händelse av brand finns i plan- och bygglagen, PBL, och plan- och byggfördordningen, PBF.

4 §
  Ett byggnadsverk ska ha de tekniska egenskaper som är vä-
sentliga i fråga om
   1. bärförmåga, stadga och beständighet,
   2. säkerhet i händelse av brand,
   3. skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljön,
   4. säkerhet vid användning,
   5. skydd mot buller,
   6. energihushållning och värmeisolering,
   7. lämplighet för det avsedda ändamålet,
   8. tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga,
   9. hushållning med vatten och avfall,
   10. bredbandsanslutning, och
   11. laddning av elfordon.

Vad som krävs för att ett byggnadsverk ska anses uppfylla första stycket framgår av föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 §. Lag (2020:239) .

4 a §
  En kommun får inte i andra fall än som följer av 4 kap.
12 och 16 §§ eller i fall där kommunen handlar som byggherre eller fastighetsägare, ställa egna krav på ett byggnadsverks tekniska egenskaper vid planläggning, i andra ärenden enligt denna lag eller i samband med genomförande av detaljplaner.
Om en kommun ställer sådana egna krav, är dessa krav utan verkan. Lag (2014:900) .

8 §
  För att uppfylla det krav på säkerhet i händelse av brand som anges i 8 kap. 4 § första stycket 2 plan- och bygglagen
(2010:900) ska ett byggnadsverk vara projekterat och utfört på ett sätt som innebär att
   1. byggnadsverkets bärförmåga vid brand kan antas bestå under en bestämd tid,
   2. utveckling och spridning av brand och rök inom byggnadsverket begränsas,
   3. spridning av brand till närliggande byggnadsverk begränsas,
   4. personer som befinner sig i byggnadsverket vid brand kan lämna det eller räddas på annat sätt, och
   5. hänsyn har tagits till räddningsmanskapets säkerhet vid brand.

Funktionskraven i byggreglerna om brandskydd, Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2024:7) om säkerhet i händelse av brand i byggnader, preciserar kraven i PBF om möjligheten till utrymning vid brand. Funktionskraven beskrivs på sidan Möjlighet till utrymning vid brand.

Möjlighet till utrymning vid brand

Kraven på tillgång till utrymningsdörrar utgör preciserade krav som hör till funktionskraven i sjunde kapitlet Möjlighet till utrymning vid brand. Det är möjligt att utforma byggnaden på andra sätt än vad som anges i ett preciserat krav. En sådan utformning ska verifieras genom analytisk dimensionering. Vägledning om analytisk dimensionering finns på sidan Analytisk dimensionering.

Analytisk dimensionering

Kraven gäller vid uppförande av nya byggnader och vid ändring av byggnader för den ändrade delen. Vid ändring av befintlig byggnad får anpassning av kraven göras. Du kan läsa mer om möjligheterna för anpassning på sidan Anpassning av krav på brandskydd vid ändring.

Anpassning av krav på brandskydd vid ändring

Kraven gäller oavsett om åtgärden kräver bygglov, anmälan eller inget av det.

Under övergångsperioden, fram till den 30 juni 2026, är det möjligt för byggherren att välja att använda antingen Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd, BBR, och Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2011:10) om tillämpning av europeiska konstruktionsstandarder (eurokoder), EKS, för åtgärder som

  • kräver bygglov, om ansökan om bygglov kommer in till kommunen före den 1 juli 2026, 
  • kräver anmälan, om anmälan kommer in till kommunen före den 1 juli 2026, eller 
  • inte kräver varken bygglov eller anmälan, om arbetet påbörjas före den 1 juli 2026. 

1. Denna författning träder i kraft den 1 juli 2025.
2. Äldre bestämmelser i Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och 
allmänna råd får dock tillämpas i den utsträckning som framgår av punkten 3 i 
övergångsbestämmelserna till Boverkets föreskrifter (2024:14) om ändring i 
Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd.

1. Denna författning träder i kraft den 1 juli 2025.
3. Äldre bestämmelser får tillämpas på arbeten som
a) kräver bygglov om ansökan om bygglov kommer in till kommunen före 
den 1 juli 2026,
b) kräver anmälan om anmälan kommer in till kommunen före den 1 juli 2026,
eller
c) varken kräver bygglov eller anmälan om arbetena påbörjas före 
den 1 juli 2026.
En förutsättning för att äldre bestämmelser enligt första stycket ska få tillämpas 
är att samtliga äldre bestämmelser och även äldre bestämmelser enligt övergångsbestämmelserna till Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2024:6) om  bärförmåga, stadga och beständighet i byggnader m.m., Boverkets kungörelse  (2024:15) om upphävande av Boverkets allmänna råd (2011:27) om analytisk  dimensionering av byggnaders brandskydd och Boverkets kungörelse (2024:16)  om upphävande av Boverkets allmänna råd (2013:11) om brandbelastning  tillämpas.

Du kan läsa mer om när reglerna gäller och om övergångsbestämmelser på sidan Säkerhet i händelse av brand.

Säkerhet i händelse av brand

Begrepp

Vägledning till begrepp som används i byggreglerna om brandskydd finns på sidan Begrepp och definitioner i brandskyddsreglerna.

Begrepp och definitioner i brandskyddsreglerna

Tillgång till utrymningsdörr i samma plan

Personer ska ha tillgång till minst en utrymningsdörr i samma plan. För små plan samt plan där personer inte vistas varaktigt kan dock utrymningsdörren finnas tillgänglig i angränsande plan. I vissa fall kan ett fönster accepteras i stället för en utrymningsdörr.

16 §

Plan större än 25 m2 ska vara utformade så att personer som vistas där har tillgång till utrymningsdörr i samma plan.

Plan som är 25 m2 eller mindre ska vara utformade så att personer som vistas där har tillgång till utrymningsdörr i samma plan eller närmast angränsande plan.

Trots första stycket får plan vara utformade med tillgång till ett fönster eller motsvarande för utrymning i samma plan om utrymning via fönster eller motsvarande får tillämpas enligt 13 § eller 14 §.

Trots första stycket får plan där personer inte vistas varaktigt vara utformat utan tillgång till utrymningsdörr i samma plan.

Syftet med kravet är att begränsa risken för att personer blir instängda av brand och brandgaser, eftersom det kan vara svårare att upptäcka en brand i ett annat plan. Syftet är också att minska risken för att utrymmande ska behöva förflytta sig uppåt eller nedåt i en trappa genom brandgaser till annat plan för att nå utrymningsväg. 

Kravet hanterar den specifika risken som följer av att personer behöver förflytta sig till ett annat plan för att nå en utrymningsväg. Den generella risken för att bli instängd av en brand som blockerar väg för utrymning regleras i stället genom krav på längsta avstånd i sammanfallande väg för utrymning.

Kravet innebär att det i plan som är större än 25 m2 ska finnas tillgång till minst en utrymningsdörr i planet. En utrymningsdörr kan normalt betraktas som åtkomlig från samma plan även om enstaka trappsteg eller liknande behöver passeras inom planet. En utrymningsdörr kan också betraktas som åtkomlig från samma plan även om den är åtkomlig i annan brandcell via alternativ utrymningsdörr.

För plan som är 25 m2 eller mindre räcker det om tillgång till utrymningsdörr finns i närmast angränsande plan, men utrymningsdörr i samma plan uppfyller givetvis också kravet. Detta innebär att personer som befinner sig på små plan kan behöva förflytta sig i en trappa för att nå en utrymningsdörr. Observera dock att kraven på längsta avstånd till utrymningsdörr ska uppfyllas för att en sådan utformning ska vara möjlig.

I de fall utrymning via fönster direkt till säker plats accepteras för verksamheten (7 kap. 13 § och 14 §) får fönster i planet tillgodoräknas för att uppfylla kravet på tillgång till utrymningsväg i samma plan. Det är en vanlig utformning för villor och radhus i två plan.

Räddningstjänstassisterad utrymning som enda utrymningsväg från planet (7 kap. 15 §) accepteras däremot inte. Detta eftersom det innebär en fördröjd utrymning och utrymningsstrategin kan normalt inte förutsätta att personer som befinner sig i den brandcell där branden uppkommer ska bli utrymda med hjälp av räddningstjänsten. Det kan dock vara möjligt att utforma byggnaden på ett sätt som gör det möjligt att avvakta inom brandcellen. Sådana utformningar behöver verifieras genom analytisk dimensionering. För en sådan utformning behöver hänsyn tas till exempelvis vilka utrymmen som eventuellt ska avskiljas och hur sådan avskiljning ska utformas för att skapa en tillräckligt säker miljö för personer att invänta räddningstjänst i.

Om personer inte vistas varaktigt i planet behöver inte utrymningsdörr finnas i samma plan. Det kan till exempel handla om teknikutrymmen som nås genom en interntrappa i utrymmet.

Utrymning via alternativ utrymningsdörr i verksamhetsklass 2B och 2C

Utrymning via alternativ utrymningsdörr, det vill säga via intilliggande brandcell där utrymningsdörr finns i samma plan, kan innebära svårigheter i verksamheter med stora personantal. Möjligheten att utrymma via alternativ utrymningsdörr begränsas därför i verksamhetsklass 2B och 2C.

17 §

I verksamhetsklass 2B och 2C ska alternativ utrymningsdörr leda till huvudentrén eller motsvarande.

Syftet med kravet är att begränsa möjligheten för utrymning via annan brandcell i verksamheter med stora personantal och där personer inte förväntas ha god lokalkännedom eftersom sådan utrymning kan var förenad med svårigheter. 

Byggnadens utformning ska bidra till att på ett naturligt sätt skapa ett personflöde i rätt riktning för att underlätta utrymningen i en situation där ett stort antal personer samtidigt ska utrymma. Däremot kan antas att huvudentré, foajé eller motsvarande utrymme som personerna använde för att ta sig in i byggnaden är anpassat för att hantera det antalet personer som finns i verksamheten. Detta utrymme är även bekant för de personer som vistas i verksamheten vilket ytterligare skapar förutsättningar för en säker utrymning.

Utrymning via alternativ utrymningsdörr i verksamhetsklass 5C

Utrymning via alternativ utrymningsdörr, det vill säga via intilliggande brandcell där utrymningsdörr finns i samma plan, utgör i vissa fall en förutsättning för att kunna förflytta sig bort från branden. Detta gäller främst i verksamhetsklass 5C där personer kan förväntas vara sängliggande.

18 §

I verksamhetsklass 5C ska tillgång till två oberoende alternativa utrymningsdörrar finnas om det är en förutsättning för utrymningsstrategin.

Syftet med kravet är att verksamheter med sängliggande patienter ska kunna utrymmas till andra delar av byggnaden där det är relativt säkert eftersom utrymning via trappor är mycket svår eller omöjlig.

I verksamhetsklass 5C innebär utrymningsstrategin normalt att sängliggande patienter behöver förflyttas av personal bort från brandcellen där branden uppkommit. Förflyttning till en annan brandcell där personer är i relativ säkerhet krävs eftersom utrymning av sängliggande patienter via trappor inte är möjlig. Krav ställs därför på att utrymmen i verksamhetsklass 5C ska ha tillgång till två oberoende alternativa utrymningsdörrar om det är en förutsättning för utrymningsstrategin. Krav ställs alltså på att det ska vara möjligt att utrymma till två andra brandceller, och inte bara att det är tillåtet, om detta är en förutsättning för att utrymningsstrategin ska fungera. Är det inte en förutsättning, krävs det inte.

Brandcellen som en alternativ utrymningsdörr leder till behöver utformas så att utrymningsstrategin kan fungera i praktiken. Hänsyn behöver till exempel tas till framkomlighet för sängar och utrymme för uppställning av sängar, om detta är en förutsättning för utrymningsstrategin.

Boverket (2024). Tillgång utrymningsdörr. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/brandskydd/utrymning/tillgang-utrymningsdorr/ Hämtad 2024-12-18