Godstransporter i regional planering
Den regionala nivån har en betydelsefull roll för att hantera funktionella relationer såsom infrastruktur och transporter som ofta är kommunöverskridande. På regional och kommunövergripande nivå har lokalisering av bostäder, verksamheter och andra målpunkter kring befintliga noder och stråk i det övergripande transportsystemet stor betydelse för en effektiv resursanvändning. Regionen har en särskilt utpekad roll i utvecklingen av den regionala infrastrukturplaneringen inklusive godstransporter. I Stockholms län och Skåne län finns även krav på att regionerna ska ta fram en regionplan för respektive län.
Att tänka på i planeringen
- Ha tidig och kontinuerlig dialog med myndigheter, kommuner och aktörer
- Planering av godstransporter är ofta en mellankommunal eller regional fråga
- Planera för all godstrafik, inte enbart trafiken med farligt gods
Regional utvecklingsstrategi
Regionen ansvarar för det regionala tillväxtarbetet och tar som en del i detta uppdrag fram regionala utvecklingsstrategier och länsplaner för regional transportinfrastruktur. Genom länsplanerna styrs investeringar och reinvesteringar i det regionala transportsystemet, främst åtgärder i vägnätet, men även investeringar i kollektivtrafikåtgärder och cykelinfrastruktur har betydelse.
Regionplan
I Hallands län, Skåne län och Stockholms län har regionen även ett utpekat ansvar enligt plan- och bygglagen, PBL, för regional fysisk planering och att upprätta en regionplan. Regionplanen ska bland annat redovisa hur hänsyn tagits till allmänna intressen enligt 2 kap PBL och hur riksintressen enligt 3 kap miljöbalken har tillgodosetts. Regionplanen ska integreras, ta hänsyn till och samordnas med, den regionala utvecklingsstrategin, länsplanen för regional transportinfrastruktur och regionens trafikförsörjningsprogram.
Regional fysisk planering enligt PBL
Godsstrategi
Godstransportfrågorna kan hanteras i en regional godsstrategi. Strategin kan utgöra ett underlag till den regionala utvecklingsstrategin eller till regionplanen. Alternativt kan godsfrågorna hanteras genom ett tillägg till regionplanen som behandlar godstransporter. Framtagandet av strategi ligger utanför PBL-processen.
Transporter har en väsentlig påverkan på klimatet då nästan en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser kommer från transporter. Transporter ligger också bakom en stor del av miljöproblemen i städerna. Att utforma bebyggelsestrukturen så att den uppmuntrar människor att gå, cykla och välja kollektiva färdmedel är avgörande för flera nationella samhällsbyggnadsmål, inte minst miljökvalitetsmålen Minskad klimatpåverkan och God bebyggd miljö samt de transportpolitiska målen. Den täta staden kan emellertid generera konflikter kopplat till bland annat luftföroreningar, buller och riskfrågor. För att få till stånd ett ökat bostadsbyggande och samtidigt sträva efter hållbar utveckling behöver transport- och bebyggelseplanering samordnas. Även gods- och logistikförsörjningen behöver lyftas i tidigt skede för att stärka förutsättningarna att utveckla effektiva, kapacitetsstarka och miljömässigt hållbara transportstråk.
En bred samverkan med aktörer på olika nivåer är nödvändigt för att kunna tackla frågor av övergripande regional betydelse såsom planering av infrastruktur- och transportförsörjning. Regionen har i detta sammanhang en strategisk viktig roll att skapa förutsättningar för kommunala, regionala och nationella aktörer att skapa sig en gemensam bild av det regionala sammanhanget och att lyfta hållbarhetsfrågorna tidigt. Att stärka den planeringen på en strategisk nivå kan således förbättra effektiviteten i hela planeringskedjan. En gemensam hantering av kommunövergripande och mellankommunala frågor kan gynna hela regionens utveckling och underlätta kommunernas arbete.
En strategi bör innehålla en målbild för godstransporterna i regionen. Denna målbild behöver grundas dels på relevanta mål, dels på vilka behov som finns i regionen. Mål för godstransporter kan vara internationella eller nationella och röra såväl funktion som klimat- och miljöfrågor. Det kan även finnas regionala mål- och visionsdokument eller andra uttalade regionala behov.
Strategin ska redogöra för hur godstrafiken ska bli hållbar och effektiv. Godstransporter är inte en isolerad företeelse utan en del av samhällsplaneringen. En hållbar och effektiv utveckling kräver oftast ett regionalt systemperspektiv, det vill säga att planeringen av godstransporter samspelar med annan trafikförsörjning och integreras med annan planering, såsom stadsbyggnad.
En godsstrategi behöver innehålla en allmän beskrivning av de befintliga godstransporterna i regionen och redovisa var infrastruktur för gods finns, såsom de viktigaste godsstråken, rekommenderade leder för farligt gods, hamnar, kombiterminaler samt terminaler för samlastning och omlastning etc. Strategin kan också peka ut möjliga lokaliseringar av framtida, planerad infrastruktur för godstransporter. Dessa kan därefter utredas vidare inom ramen för en regionplan eller översiktsplan
Olika omvärldstrender och skeenden kan få stor betydelse för utvecklingen av transportsystemet och behöver beaktas utifrån platsspecifika förutsättningar. Det kan till exempel handla om befolkningsförändringar, ökade godsmängder och transporter, trender inom digitalisering och ny teknik, globalisering av transporterna och förändrade konsumtionsmönster, ökade behov och krav på att minska klimatpåverkan, möjligheter för intermodalitet etc.
En förutsättning för ett framgångsrikt arbete är att strategin och målbilden tas fram i samverkan med myndigheter, kommuner, näringsliv och akademi. En viktig samarbetspartner i arbetet är transportörerna, eller andra som använder infrastrukturen, eftersom det är de som har den praktiska erfarenheten av hur godstransporterna och den fysiska infrastrukturen i fungerar i regionen. Genom en sådan medverkan får strategin en bred förankring och kan bli till en gemensam målbild för många aktörer.
Det är en fördel om även en handlingsplan för genomförande tas fram, som är direkt kopplad till strategin. Handlingsplanen ska ligga till grund för prioritering av insatser och utgör den operativa delen av strategin. I handlingsplanen pekas åtgärder ut som behövs för att nå målen samt vilken aktör som är ansvarig för att åtgärden kommer till stånd. Strategin och handlingsplanen kan sedan också användas som underlag till regional och nationell infrastrukturplanering.
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.