Farligt gods i översiktsplaneringen
Översiktsplanen är grunden för riskhantering i efterföljande planläggning och beslut enligt plan- och bygglagen (2010:900), PBL.
Att tänka på i översiktsplaneringen
Av översiktsplanen bör lämpligen framgå:
- Rekommenderade vägar och uppställningsplatser för farligt gods.
- Planerad mark för anläggningar som kräver transport av farligt gods, till exempel verksamheter, industrier och rangerbangård.
- Förhållanden av väsentlig betydelse och hur dessa ska beaktas, som till exempel vattentäkter och andra sårbara områden som kan drabbas av en olycka med farligt gods.
- Relevanta delar av kommunens riskbedömning bör ingå i den strategiska miljöbedömningen.
- Kommunens ställningstaganden kring ny bebyggelse intill vägar och järnvägar som transporterar farligt gods.
- Kommunens ställningstagande om eventuella krav på säkerhetshöjande åtgärder vid befintlig bebyggelse.
- Områden där kommunen bedömer att en vidare riskbedömning behöver göras i detaljplaneskedet.
Farligt gods i översiktsplaneringen
I översiktsplanen ska kommunen redovisa föreslagen framtida markanvändning och framtida bebyggelseområden utifrån vad marken är bäst lämpad för. I översiktsplanen bör det, förutom de utpekade rekommenderade transportlederna, även framgå vilka vägar som ska prioriteras eller var de viktiga transportstråken går i regionen och inom kommunen. Här är regionplanerna och länsplanerna för regional transportinfrastruktur betydelsefulla underlag.
Förutom att redovisa vilka vägar som är rekommenderade för farligt gods är det lämpligt att även redovisa var olika målpunkter som tar emot leveranser av farligt gods finns och hur den planerade markanvändningen i översiktsplanen förhåller sig till dessa transportleder och verksamheter. Till exempel om bebyggelse planeras intill transportled behöver det studeras om och hur den planerade bebyggelsen kan begränsa transportmöjligheterna, och därmed verksamheten.
Farliga ämnen behövs vid många olika verksamheter för många olika ändamål och i översiktsplaneringen bör kommunen alltid utgå från och planera för att alla industriområden och större industriella anläggningar kan ge upphov till transporter av farligt gods. Detta för att motverka att problematiken med transport av farligt gods till och från dessa platser skjuts fram till efterföljande planering. Vid prövning av lämplig lokalisering för markanvändning som kan generera transporter av farligt gods måste transportvägarna till och från lokaliseringen studeras så att dessa är lämpliga att använda för transport av farligt gods.
För att undvika onödiga transporter, och för att främja smarta lösningar, behöver det finnas en samsyn kring hur verksamhetsområdena ska utvecklas inom kommunen samt var verksamheter som kräver transporter av farligt gods förläggs. Detta klargör i sin tur varför vissa områden är mer lämpade för verksamheter som industrier och inte för bostadsändamål.
I översiktsplanen, och i den integrerade strategiska miljöbedömningen, behöver kommunen göra en sammanvägd bedömning av riskerna kopplat till transporter av farligt gods. Kommunen ska även redovisa planens väsentliga konsekvenser ur hållbarhetshänseende, där risker för hälsa och säkerhet är en betydande del.
6 a §
Kommunen ska i översiktsplanen redovisa planens väsentliga konsekvenser. Lag (2020:76) .
Transportstyrning och PBL
Syftet med att vägvalsstyra och över lag styra transporter av farligt gods är att dessa transporter så långt möjligt ska kanaliseras till transportvägar, där trafiksäkerheten är god och där det är möjligt att ta lämplig hänsyn till transporternas risker för skyddsobjekt i omgivningen.
Det kan gå transporter med farligt gods på alla typer av vägar, vilket behöver beaktas i den fysiska planeringen. Vid framtagande av översiktsplanen bör kommunen inventera befintliga och planerade verksamheter inklusive antal transporter och typ av transporter, i nuläget och framtida, och trafiknät som trafikeras med farligt gods.
Med länsstyrelsernas vägvalsstyrning finns möjlighet att styra en del av transporterna till vissa vägar. Länsstyrelsen har två sätt att påverka vilka vägar det går transporter med farligt gods på, det är genom förbud och restriktioner i de lokala trafikföreskrifterna och genom rekommendationer om lämpliga vägar för transport av farligt gods.
Länsstyrelsens möjlighet att styra transporter kan du läsa mer om på sidan Transportstyrning.
Länsstyrelsens ansvar kan du läsa mer om på sidan Länsstyrelsens ansvar inom farligt gods.
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.