Tillämpningsområde

Granskad: 5 juli 2023

Allmänna råden och vägledningen avser buller utomhus från industriell verksamhet såsom godshantering, trafik kopplat till verksamhetsområden, uppställningsplatser, stationer, hamnar, flygplatser och olika tekniska utrustningar mm.

Verksamheter

Allmänna råden och vägledningen avser buller utomhus från industriell verksamhet. Det gäller bland annat de verksamheter som förtecknas i miljöprövningsförordningens 2-32 kapitel, men även verksamheter med liknande ljud­karaktär som inte omfattas av anmälnings- eller tillståndsplikt eller regleras i andra delar av miljöbalken (till exempel vattenverksamhet) eller i annan lagstiftning (till exempel torvtäkter).

Ta del av länk till Miljöprövningsförordningen på Riksdagens webbplats, se länk i Relaterad information.

Allmänna råden och vägledningen avser inte buller från väg-, spår- och flygtrafik, skjutbanor, vindkraft, motorbanor och byggplatser. För dessa finns separata vägledningar framtagna. Allmänna råden och vägledningen är inte framtagna för buller från lek- och idrottsutövning eller för musik och sorl från restauranger och evenemang såsom konserter, idrottstäv­lingar med mera, men kan fungera som ett av flera vägledande underlag för sådana verksamheter vid bedömningar.

Nedan redogörs för vilka typer av verksamheter som de allmänna råden och vägledningen avser. Vissa gränsdragningar görs också om vad som bör bedömas som industribuller och vad som bör bedömas som trafikbuller. Allmänna råden och vägledningen gäller bostadsbyggnader. En eller flera bostäder i byggnadsverk, som i huvudsak har annat använd­ningsområde, jämställs med bostadsbyggnad.

Allmänna råden och vägledningen kan även användas vid planläggning och bygglovsprövning av skolor, förskolor och vårdlokaler, där det förekommer tillfälligt boende. Den bör då tillämpas för de tidpunkter då lokalerna används.

Godshantering och rangering

Buller från godshantering vid till exempel lastkajer och omlastningsterminaler bör räknas in i ljudnivån från verksamheten och bedömas som industribuller.

Buller från spårfordon på rangerbangårdar bör också omfattas av allmänna råden och vägledningen. Den förbipasserande trafiken genom rangerbangården bör dock räknas som trafikbuller.

Rangering på övriga bangårdar kan under vissa omständigheter, främst med hänsyn till verksamhetens omfattning, tidsutdräkt och om den pågår kvälls- och nattetid, jämställas med rangerbangård.

Godstransporter i fysisk planering

Trafik inom och utanför verksamhetsområdet

Buller från trafiken inom verksamhetsområdet bör som huvudprincip bedömas som industribuller då fordonsrörelserna har en tydlig anknytning till verksamheten. I vissa fall kan det dock vara rimligt att istället använda bedömningsgrunderna för trafikbuller. Det kan till exempel gälla om verksamhetens område är stort och verksamheten bedrivs i en begränsad del av området.

För trafik på angränsande vägar och järnvägar, till och från verksamhetsområdet, bör riktvärden för trafik som huvudprincip vara vägledande. Utifrån en sammanvägd bild av bullersituationen kan dock andra bedömningar i särskilda fall behöva göras. Det gäller vid vägtrafik, exempelvis vid tillfartsvägar till grustäkter, där sträckan närmast täkten helt domineras av transporterna till och från den aktuella verksamheten.

Uppställningsplatser

Buller från fordon på tomgång, fordonsservice och liknande på uppställningsplatser och depåer för till exempel bussar, lastbilar eller spårfordon bör bedömas som industribuller. Med uppställningsplats avses här en särskild iordningställd plats där fordonen för en kortare eller längre tidsperiod är placerade på tomgång eller med tekniska system, till exempel fläktar, i drift.

Stationer och hållplatser

Buller från spårtrafik inklusive stopp för bland annat tågmöten, på- och avstigning vid järnvägs- och spårvagnsstationer med mera bör bedömas som trafikbuller. Samma princip bör tillämpas för vägtrafik där exempel­vis stopp vid en busshållplats alltid bör räknas som trafikbuller.

Hamnar och färjelägen

Vid hamnar och färjelägen bör riktvärden för trafikbuller vara vägledande även för vägtrafik eller spårtrafik inom verksamhetsområdet där trafiken utgör en fortsättning av trafikflödet på det allmänna trafiknätet. Slammer och smällar från exempelvis fartygens ramper samt buller från godshan­tering och uppställningsplatser bör dock bedömas som industribuller. Det gäller också buller från fartygens motorer och hjälpaggregat. De allmänna råden och vägledningen avser ljudnivåer som alstras inom hamnområdet.

Flygplatser

Buller från verksamhet på marken som inte är flygtrafikbuller omfattas av de allmänna råden och vägledningen, så kallat markbuller. Det kan exempelvis vara buller från taxande flygplan eller snöröjningsfordon.

Teknisk utrustning

Buller från teknisk utrustning som exempelvis värmepumpar, kylaggregat och ventilationsanläggningar omfattas av de allmänna råden. När sådan teknisk utrustning är en del av en industriell verksamhet, bör dessa be­dömas tillsammans med industrins eller verksamhetens samlade buller­emissioner enligt tabell 1. Då bullret alstras från teknisk utrustning vid annat än industriell verksamhet, exempelvis när utrustningen är monterad vid bostad eller butik, bör värdena för ljuddämpad sida enligt tabell 2 tillämpas även på den exponerade sidan.

Tillfällig verksamhet

De allmänna råden och vägledningen är inte avsedd att användas vid tillfälliga verksamheter som etablerar sig en kortare tid på en plats. Det blir då en fråga om tillsyn enligt miljöbalken.

Idrottsanläggningar

De allmänna råden och tillhörande riktvärden är inte framtagna för att användas vid buller från idrottsplatser, men kan ändå fungera som stöd och utgöra ett av flera underlag vid lokalisering och vid resonemang om exponering, ljudkaraktär och byggnadsutformning. Det ska betonas att ljud från idrottsanläggningar kan variera mycket, både ljudkaraktär och ljudkällor mellan olika anläggningar och vid olika perioder. Det innebär att vid en bedömning behöver en rad faktorer beaktas utöver den faktiska ljudnivån. Typ av verksamhet, omfattning och variation i tid och rum, bakgrundsnivå och hur berörda bostäder är utformade har stor betydelse för störningsrisk och förekomst av olägenhet.

Det är viktigt att göra en helhetsbedömning och i första hand eftersträva tillgång till ljuddämpad sida med bra ljudmiljö för samtliga lägenheter, samt att byggnaderna bulleranpassas.

Det bör även noteras att annan påverkan, till exempel ljusstörningar kan förekomma i anslutning till idrottsplatser.

Vägledningen avser buller utomhus

De allmänna råden och vägledningen avser buller utomhus. Även bullersituationen inomhus från industri- och andra verksamheter bör givetvis beaktas. För buller inomhus i ärenden enligt plan- och bygglagen, gäller Boverkets byggregler och Folkhälso­myndighetens allmänna råd om buller inomhus.

Boverket (2023). Tillämpningsområde. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/industribuller/tillampningsomrade/ Hämtad 2024-09-27