Planera för cykelparkering

Granskad: 27 februari 2023

Att bättre integrera planering för cykel i samhällsplaneringen ger goda förutsättningar för ett hållbart resande. Med en trygg, säker och väl utbyggd cykelinfrastruktur kan även barn och vuxna som inte har tillgång till bil förflytta sig. Detta är något som i förlängningen inte enbart bidrar till bättre miljö, bättre folkhälsa utan även till ett mer socialt stadsbyggande. Genom att ange parkeringstal för cykel i parkeringspolicy eller liknande ges stöd för cykeln i detaljplaneprocess och bygglov.

Möjlighet till parkering

Som fordon räknas såväl bilar som cyklar. Varje fastighetsägare är skyldig att anordna parkering för sin fastighets behov för bilar och cyklar. Kommunen har dock det övergripande ansvaret för planeringen av mark- och vattenanvändningen, och är inför bygglov skyldig att se till att kravet om möjlighet till parkering uppfylls. Detta ska enligt plan- och bygglagen, PBL, ske "i skälig utsträckning".

9 §
  En obebyggd tomt som ska bebyggas ska ordnas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena på platsen. Tomten ska ordnas så att
   1. naturförutsättningarna så långt möjligt tas till vara,
   2. betydande olägenheter för omgivningen eller trafiken inte uppkommer,
   3. det finns en lämpligt belägen utfart eller annan utgång från tomten samt anordningar som medger nödvändiga transporter och tillgodoser kravet på framkomlighet för utryckningsfordon,
   4. det på tomten eller i närheten av den i skälig utsträckning finns lämpligt utrymme för parkering, lastning och lossning av fordon,
   5. personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska kunna komma fram till byggnadsverk och på annat sätt använda tomten, om det med hänsyn till terrängen och förhållandena i övrigt inte är orimligt, och
   6. risken för olycksfall begränsas.

Om tomten ska bebyggas med byggnadsverk som innehåller en eller flera bostäder eller lokaler för fritidshem, förskola, skola eller annan jämförlig verksamhet, ska det på tomten eller i närheten av den finnas tillräckligt stor friyta som är lämplig för lek och utevistelse. Om det inte finns tillräckliga utrymmen för att ordna både friyta och parkering enligt första stycket 4, ska man i första hand ordna friyta.

10 §
  Det som gäller i fråga om utrymme för parkering, lastning och lossning och om friyta i 9 § första stycket 4 och andra stycket ska i skälig utsträckning också tillämpas om tomten är bebyggd.

Kommunen har möjlighet att avsätta ytor för cykelparkering i en detaljplan.  För att gynna ett ökat cyklade bör omsorg läggas på utformning och placering. Detta kan noggrannare beskrivas i planbeskrivningen. Möjlighet att ställa ytterligare krav på cykelparkeringens utformning finns i bygglovsprocessen. I en parkeringspolicy kan såväl parkeringstal för cykel som bil anges för olika typer av bostäder, verksamheter och så vidare. Miniminorm för cykelparkering kan användas så att ett lägsta antal platser möjliggörs vid nybyggnation.

13 §
  I en detaljplan får kommunen bestämma
   1. de krav i fråga om att ordna utrymme för parkering, lastning och lossning som behövs med hänsyn till 8 kap. 9 § första stycket 4,
   2. placeringen och utformningen av parkeringsplatser, och
   3. att viss mark eller vissa byggnader inte får användas för parkering.

9 §
  En obebyggd tomt som ska bebyggas ska ordnas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena på platsen. Tomten ska ordnas så att
   1. naturförutsättningarna så långt möjligt tas till vara,
   2. betydande olägenheter för omgivningen eller trafiken inte uppkommer,
   3. det finns en lämpligt belägen utfart eller annan utgång från tomten samt anordningar som medger nödvändiga transporter och tillgodoser kravet på framkomlighet för utryckningsfordon,
   4. det på tomten eller i närheten av den i skälig utsträckning finns lämpligt utrymme för parkering, lastning och lossning av fordon,
   5. personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska kunna komma fram till byggnadsverk och på annat sätt använda tomten, om det med hänsyn till terrängen och förhållandena i övrigt inte är orimligt, och
   6. risken för olycksfall begränsas.

Om tomten ska bebyggas med byggnadsverk som innehåller en eller flera bostäder eller lokaler för fritidshem, förskola, skola eller annan jämförlig verksamhet, ska det på tomten eller i närheten av den finnas tillräckligt stor friyta som är lämplig för lek och utevistelse. Om det inte finns tillräckliga utrymmen för att ordna både friyta och parkering enligt första stycket 4, ska man i första hand ordna friyta.

10 §
  Det som gäller i fråga om utrymme för parkering, lastning och lossning och om friyta i 9 § första stycket 4 och andra stycket ska i skälig utsträckning också tillämpas om tomten är bebyggd.

En övergång från att åka bil till att i stället cykla och åka med kollektivtrafiken i större utsträckning kan frigöra utrymme i den byggda miljön. Inte bara genom att ytor för parkeringsbehov kan minskas utan också genom att gatuutrymmet kan användas mer effektivt.

Med till exempel reducering av körfält, kan nya attraktiva och hälsosamma stadsmiljöer med breda trottoarer och separata cykelbanor, uteserveringar och planteringar anordnas. En effektivare markanvändning är ett steg på väg mot att uppnå en mer hållbar stadsutveckling.

Illustrationen visar olika transportmedels utrymmesbehov när de förflyttar sig i gaturummet för att transportera 26 personer. Antingen behövs 26 cyklar, 2 bussar med en medelbeläggning på 13 personer eller 23 bilar räknat på 1,17 passagerare per bil. Illustration: Elin Normann Bjarsell, Boverket efter White/Spacescape, Cykelstaden

Attraktiv cykelparkering

Genom placeringen av parkeringar kan valet av färdmedel påverkas. Om till exempel parkeringsplatserna för cykel är av god kvalitet och lätt tillgängliga, samtidigt som parkeringar för bil är mindre tillgängliga, så blir det attraktivare att cykla. Exempel på parkering för cyklar som har hög kvalitet och är lätt tillgänglig kan vara att den:

  • är väderskyddad,
  • upplevs som trygg och säker,
  • har möjlighet att ladda elcyklar,
  • har plats för breda cykelfordon samt
  • har tillgång till förvaringsboxar, cykelpump och verkstadsyta.

För att göra cykeln attraktiv på arbetsplatser kan till exempel cykelutrymme för anställda med möjligheter till dusch och ombyte inredas. Genom att göra parkering för cyklister så smidig och användarvänlig som möjligt, minskar risken för att cyklar parkeras på andra oönskade platser.

För att underlätta diskussioner med byggherrar, fastighetsägare och fastighetsförvaltare kan guider tas fram kring hur parkering för cyklar kan utformas. Se exempelvis guide från Göteborg under rubriken "På andra webbplatser" i "Relaterad information".

Cykelparkering i ett Hela-resan perspektiv

För att underlätta ett hållbart resande är det väsentligt att planera för goda kopplingar mellan de olika trafikslagen. Det kan till exempel handla om att göra det möjligt att kombinera bil, kollektivtrafik eller cykel på en del av pendlingssträckan till arbetet eller skolan. På så vis kan man kanske cykla eller köra bil första biten, sedan åka tåg eller buss och sedan hyra en cykel för att ta sig sista biten till arbetsplatsen. Alla länkar i hela resan är viktiga.

Parkeringsmöjligheter för cykeln behövs på flera ställen, till exempel vid bostaden, resandets hållplatser och knutpunkter, centrum, skolor och andra målpunkter för utbud och service, men inte minst vid arbetsplatser. Beroende på hur lång tid cykeln ska stå parkerad kan olika typer av parkering efterfrågas.

Här kan du läsa mer m kopplingar mellan cykeltrafik och kollektivtrafik och om att prioritera gång- och cykeltrafik.

Klimatsmarta strukturer på tätorts- och stadsdelsnivå

Utanför stadskärnan kan infartsparkeringar för bil finnas med möjlighet att byta till kollektivtrafik eller till cykel, så kallade Park and ride- och Park and bike-parkeringar. Detta förutsätter att infartsparkeringarna är strategiskt placerade intill kollektivtrafikens stomlinje och cykelvägens huvudstråk samt att det finns möjlighet för säker parkering av cykeln.

I början av 2017 invigdes två pendlarparkeringar i Jönköping, strategiskt placerade i anslutning till stadens infarter vid Rosenlund och Jordbron. Parkeringen är gratis. Vid Jordbron ställde kommunen även upp cykelboxar för uthyrning till en låg avgift. I en utvärdering av infartsparkeringen vid Jordbron visade det sig att de flesta som hyrde boxar bodde mer än en mil från Jönköping och hade sina arbetsplatser i stadskärnan, dit de cyklade de sista 2,5 kilometrarna. Några använder också parkeringen som samåkningsparkering och andra tar bussen eller promenerar den sista biten till sina målpunkter. Vid Rosenlund uppfördes boxar först i efterhand. Utfallet av cykelboxarna har varit positivt och beläggningen har varit hög.

Sedan ett par år finns en pendelparkeringsplats med cykelboxar även i närheten av tågstationen i Huskvarna. Målgruppen är här i huvudsak tågresenärer som cyklar till eller från tåget. Beläggningen på denna har inte varit lika god, vilket kan härledas till topografin i området och att det inte ligger några större arbetsplatser i närheten av stationen.

Hösten 2022 stängdes boxarna vid Jordbron då området är under omvandling med nya kontor, bostäder och parkeringshus. Även i Rosenlund har boxarna tagits bort på grund  av att området byggs om. Samtidigt vill kommunen vidareutveckla projektet och använda boxarna på andra platser. En ny infartsparkering med cykelboxar vid Åbolid blev färdigställd i oktober 2022.

Kriterierna Jönköpings kommun använder sig av vid bedömning av plats för infartsparkering handlar om tillgång till god kollektivtrafik samt gång- och cykelinfrastruktur in till stadskärnan. Även kopplingen till bilvägar vägs in. Blir det en omväg eller på annat sätt krångligt att ta sig till parkeringen är det mindre troligt att personer väljer infartsparkeringen framför att köra bil hela vägen in till centrum.

Några erfarenheter är att vissa har upplevt boxarna svåra att öppna, liksom att markåtgärder har behövts på vissa platser eftersom boxarna är ganska tunga.

Åbolid. Infartsparkering med cykelboxar. Foto: Fredrik Nyqvist

Vid tågstationen i Utrecht, Nederländerna, står sedan 2019 den sista delen av cykelparkeringshuset Stationsplein Utrecht klar. Det har tre våningar och rymmer 12500 cyklar. Det är utformat för att cykla inomhus och har ett digitalt system som vägleder cyklister till lediga parkeringsplatser. Garaget är bemannat och öppet dygnet runt. Det finns även cykeluthyrning samt möjlighet till cykelservice. Under relaterad information kan du läsa mer om cykelgaraget i Utrecht.

Boverket (2023). Planera för cykelparkering. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/parkering_hallbarhet/verktyg/cykel/ Hämtad 2024-11-22