Totalförsvaret i fysisk planering
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har i samverkan med andra aktörer tagit fram en vägledning om totalförsvarets civila intressen i samhällsplaneringen. Boverket vill lyfta fram vägledningen som stöd för hur samhällsplanerare och beredskapssamordnare tillsammans kan ta hänsyn till totalförsvarets civila intressen i den fysiska planeringen.
Totalförsvaret i samhällsplaneringen
Totalförsvar är enligt lagen (1992:1403) om totalförsvar och höjd beredskap den verksamhet som behövs för att förbereda Sverige för krig. Återuppbyggnaden av totalförsvaret pågår sedan år 2015 och har under de senaste åren intensifierats mot bakgrund av den förändrade hotbilden och det försämrade säkerhetspolitiska läget. Totalförsvarsuppbyggnaden kräver kraftsamling från hela samhället – inte minst från samhällsplaneringen och den fysiska planeringen.
Totalförsvaret vilar på den styrka och sammansättning som samhället har och hänsyn måste tas till totalförsvaret och dess mål när samhället utvecklas. I den långsiktiga utvecklingen av totalförsvaret är det viktigt att samhällsplanering och totalförsvarsplanering kompletterar varandra. För att säkerställa en samlad förmåga i totalförsvaret är det viktigt att arbetet med en sammanhängande planering genomförs på nationell, regional och lokal nivå av både offentliga aktörer och näringslivet. Totalförsvaret behöver bli en naturlig del i fler verksamhetsområden och ytterst utgöra ett centralt perspektiv inom samhällsplaneringen. Ytterst innebär detta att utveckla en samhällsplanering, en kultur och ett förhållningssätt i såväl offentlig som privat verksamhet som genomsyras av ett totalförsvarsperspektiv.
I den fysiska planeringen enligt plan- och bygglagen (2010:900) är totalförsvaret ett allmänt intresse som alltid ska tas hänsyn till vid bland annat planläggning. Bland annat ska mark- och vattenområden som har betydelse för totalförsvaret så långt som möjligt skyddas. Genom att tidigt omhänderta totalförsvarets intressen i samhällsplaneringen och den fysiska planeringen kan det minska behovet av särskild beredskapsplanering. Många gånger handlar det om att ha med höjd beredskap som en riskfaktor i planeringen och utifrån det beakta exempelvis hur olika samhällsfunktioner placeras i relation till varandra, hur kritisk infrastruktur planeras och hur människor kan förflyttas och sätta sig i säkerhet i händelse av krig eller krigsfara. Det kan även handla om att säkerställa totalförsvarets behov av ändamålsenliga mark- och vattenområden, trygg energiförsörjning samt möjligheter för rörlighet och transporter.
Vägledning om totalförsvarets civila intressen i samhällsplaneringen
MSB har i samverkan med andra aktörer tagit fram en vägledning för hur samhällsplanerare och beredskapssamordnare tillsammans kan ta hänsyn till totalförsvarets civila intressen i samhällsplaneringen och främst den fysiska planeringen enligt plan- och bygglagen.
Vägledningen riktar sig huvudsakligen till arbetet med region-, översikts- och detaljplanering men också den samhällsplanering som sker innan, parallellt med och efter den fysiska planeringen. Den innehåller bland annat exempel, frågeställningar och checklistor. Dessutom berörs också sekretess och säkerhetsskydd då samhällsplaneringens processer kan behöva omhänderta skyddsvärd information för att beakta totalförsvarets civila intressen. Ta del av mer information och vägledning på MSB:s webbplats om totalförsvarets civila intressen i samhällsplaneringen.
Totalförsvar består av militär verksamhet (militärt försvar) och civil verksamhet (civilt försvar). Totalförsvaret är ingen enskild organisation utan består av ett stort antal aktörer från olika samhällssektorer som bedriver olika typer av verksamhet. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Försvarsmakten har gemensamt ansvar för att stödja aktörerna när det gäller att säkerställa den samlade totalförsvarsplaneringen.
Militärt försvar
Med militärt försvar avses den verksamhet som bedrivs av Försvarsmakten med stöd av försvarsmyndigheter, delar av de frivilliga försvarsorganisationerna samt delar av försvarsindustrin och övriga relevanta delar av näringslivet, för att kunna verka krigsavhållande och förbereda Sverige för krig.
Civilt försvar
Civilt försvar är den civila verksamhet som myndigheter, kommuner och regioner samt enskilda, företag, frivilliga försvarsorganisationer och det civila samhället med flera utövar för att förbereda Sverige för krig.
Tillsammans ska det civila försvaret under höjd beredskap och krig säkerställa de viktigaste samhällsfunktionerna, upprätthålla en nödvändig försörjning, värna civilbefolkningen, bidra till det militära försvaret samt stärka försvarsviljan. Det kan exempelvis vara att se till att sjukvården fungerar, liksom räddningstjänst, mattransporter, energiförsörjning, vattenförsörjning, barn- och äldreomsorg samt begravningsverksamhet.
Samhällets samordning och kraftsamling med arbetet inom civilt försvar (och krisberedskap) definieras i lagar och förordningar för samhällets olika nivåer. Fördelningen av ansvar och roller bygger även på grundläggande principer. Vissa myndigheter har mer ansvar än andra, men alla har ett ansvar att minska sårbarheter och värna samhällets grundläggande skyddsvärden utifrån sitt verksamhetsansvar. Läs mer om det svenska civila beredskapssystemet på MSB:s webbplats.
Det svenska civila beredskapssystemet (på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps webbplats)
Områden som är av riksintresse på grund av att de behövs för totalförsvarets anläggningar ska skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av anläggningarna. Försvarsmakten har ansvar att identifiera områden som är av riksintresse för totalförsvarets militära del och MSB har motsvarande ansvar för totalförsvarets civila del.
Riksintressen för totalförsvaret kan i vissa fall redovisas öppet och i andra fall inte. Huruvida ett riksintresse kan redovisas öppet eller inte baseras på en bedömning om en sådan redovisning skulle avslöja uppgifter som omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Riksintressen (på Försvarsmaktens webbplats)
Riksintressen (på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps webbplats)
Riksintressen för totalförsvaret ges i vissa fall företräde
Om ett område är av riksintresse enligt 3 kap. 5 – 8 §§ miljöbalken för flera oförenliga ändamål, ska företräde ges åt det eller de ändamål som på lämpligaste sätt främjar en långsiktig hushållning med marken, vattnet och den fysiska miljön i övrigt. Behövs området eller del av det för en anläggning för totalförsvaret ska försvarsintresset ges företräde. Detta får dock inte strida mot bestämmelserna i 4 kap. miljöbalken. (3 kap. 10 § miljöbalken)
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.