Medfinansieringsersättning

Granskad: 26 juni 2024

Ett exploateringsavtal får omfatta medfinansieringsersättning. Den infrastruktur som medfinansieringsersättningen avser behöver inte vara nödvändig för detaljplanens genomförande. Däremot måste byggherrens fastighet antas öka i värde till följd av utbyggnaden av den aktuella infrastrukturen.

Medfinansieringsersättning

Ett exploateringsavtal får enligt plan- och bygglagen, PBL, omfatta medfinansieringsersättning. Medfinansieringsersättning avser ersättning som en byggherre i samband med genomförande av en detaljplan åtar sig att betala för en del av en kommuns kostnad för bidrag till byggande av en viss väg eller järnväg som staten eller en region ansvarar för.

40 §
  Ett exploateringsavtal får avse åtagande för en byggherre eller en fastighetsägare att vidta eller finansiera åtgärder för anläggande av gator, vägar och andra allmänna platser och av anläggningar för vattenförsörjning och avlopp samt andra åtgärder. Åtgärderna ska vara nödvändiga för att detaljplanen ska kunna genomföras.

Ett exploateringsavtal får omfatta medfinansieringsersättning, under förutsättning att den väg eller järnväg som kommunen bidrar till medför att den fastighet eller de fastigheter som omfattas av detaljplanen kan antas öka i värde.

Byggherrens eller fastighetsägarens åtagande ska stå i rimligt förhållande till dennes nytta av planen. Lag (2017:181) .

4 §
  I denna lag avses med

allmän plats: en gata, en väg, en park, ett torg eller ett annat område som enligt en detaljplan är avsett för ett gemensamt behov,

bebygga: att förse ett område med ett eller flera byggnadsverk,
bebyggelse: en samling av byggnadsverk som inte enbart består av andra anläggningar än byggnader,

byggherre: den som för egen räkning utför eller låter utföra projekterings-, byggnads-, rivnings- eller markarbeten,

byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den,
byggnadsnämnden: den eller de nämnder som fullgör kommunens uppgifter enligt denna lag,

byggnadsverk: en byggnad eller annan anläggning,

byggprodukt: en produkt som är avsedd att stadigvarande ingå i ett byggnadsverk,

exploateringsavtal: avtal om genomförande av en detaljplan och om medfinansieringsersättning mellan en kommun och en byggherre eller en fastighetsägare avseende mark som inte ägs av kommunen, dock inte avtal mellan en kommun och staten om utbyggnad av statlig transportinfrastruktur,

genomförandetiden: den tid för genomförandet av en detaljplan som ska bestämmas enligt 4 kap. 21-25 §§,

kvartersmark: mark som enligt en detaljplan inte ska vara allmän plats eller vattenområde,

markanvisning: ett avtal mellan en kommun och en byggherre som ger byggherren ensamrätt att under en begränsad tid och under givna villkor förhandla med kommunen om överlåtelse eller upplåtelse av ett visst av kommunen ägt markområde för bebyggande,
medfinansieringsersättning: ersättning som en byggherre eller en fastighetsägare i samband med genomförande av en detaljplan åtar sig att betala för en del av en kommuns kostnad för bidrag till byggande av en viss väg eller järnväg som staten eller en region ansvarar för,
miljönämnden: den eller de nämnder som fullgör kommunens uppgifter på miljö- och hälsoskyddsområdet,
nybyggnad: uppförande av en ny byggnad eller flyttning av en tidigare uppförd byggnad till en ny plats,
ombyggnad: ändring av en byggnad som innebär att hela byggnaden eller en betydande och avgränsbar del av byggnaden påtagligt förnyas,
omgivningsbuller: buller från flygplatser, industriell verksamhet, spårtrafik och vägar,
planläggning: arbetet med att ta fram en regionplan, en översiktsplan, en detaljplan eller områdesbestämmelser,
sammanhållen bebyggelse: bebyggelse på tomter som gränsar till varandra eller skiljs åt endast av en väg, gata eller parkmark,
tillbyggnad: ändring av en byggnad som innebär en ökning av byggnadens volym,

tomt: ett område som inte är en allmän plats men som omfattar mark avsedd för en eller flera byggnader och mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål,
underhåll: en eller flera åtgärder som vidtas i syfte att bibehålla eller återställa en byggnads konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriska värde, och

ändring av en byggnad: en eller flera åtgärder som ändrar en byggnads konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriska värde. Lag (2019:949) .

De infrastrukturåtgärder som medfinansieringsersättningen avser behöver, till skillnad från vad som gäller vid exploateringsbidrag, inte vara nödvändig för detaljplanens genomförande. (jfr prop. 2016/17:45 sid. 30)

Värdeåterföring vid satsningar på transportinfrastruktur, prop. 2016/17:45 (på Sveriges riksdags webbplats)

En förutsättning för medfinansieringsersättningen är att kommunen ingått ett avtal med staten eller regionen om finansiering av utbyggnad av statens eller regionens väg eller järnväg. Ett sådant avtal är inte ett exploateringsavtal och behöver därför inte förhålla sig till kommunens riktlinjer för exploateringsavtal eller PBL:s bestämmelser om exploateringsavtalens materiella innehåll.

Statlig eller regional väg eller järnväg

Medfinansieringsersättning kan avse utbyggnad av sådana vägar och järnvägar som staten har huvudansvaret för och som normalt sett kommer till stånd efter en planläggning med stöd av väglagen eller lagen om byggande av järnväg. Trafikverket ansvarar för byggande och drift av statliga vägar och järnvägar.

Väglag (1971:948) (på Sveriges riksdags webbplats)

Lag (1995:1649) om byggande av järnväg (på Sveriges riksdags webbplats)

Medfinansieringsersättning kan också avse vägar och järnvägar som regionen ansvarar för. Begreppet järnväg omfattar också tunnelbana och spårväg.

1 §
  Med järnväg avses i denna lag spåranläggning för järnvägstrafik. Till en spåranläggning hör spår och de övriga fasta anordningar som behövs för spårens bestånd, drift eller brukande, signal- och säkerhetsanläggningar i övrigt, trafikledningsanläggningar samt anordningar för elförsörjning av trafiken.

Vad som föreskrivs om järnväg tillämpas också på tunnelbana och spårväg. Om en tunnelbana eller en spårväg byggs med stöd av en detaljplan enligt plan- och bygglagen (2010:900) behöver dock bestämmelserna i denna lag inte tillämpas. Lag (2012:440) .

1 a §
  För vissa frågor om järnvägssystem finns särskilda bestämmelser i järnvägstekniklagen (2022:366), järnvägssäkerhetslagen (2022:367) och lagen (2022:368) om nationella järnvägssystem. Lag (2022:373) .

Medfinansiering ska avse statens eller regionens infrastruktur, vilket innebär att kommunen inte kan begära att byggherren ska åta sig att betala medfinansieringsersättning för kommunala infrastrukturanläggningar.

Ekonomisk ersättning

Medfinansieringsersättning avser ersättning i pengar. Till skillnad från exploateringsbidrag kan medfinansieringsersättning alltså inte omfatta ansvar för byggherren att vidta åtgärder.

Det belopp som kommunen genom avtal med stat eller region förbundit sig att bidra med utgör taket för vad medfinansieringsersättningen får omfatta. Kommunen kan alltså uppnå full kostnadstäckning från byggherren i relation till bidraget, men aldrig ersättning utöver det. Kommunen kan i ett exploateringsavtal inte begära att byggherren ska åta sig att finansiera statlig eller regional infrastruktur som kommunen inte har bidragit till. (jfr prop. 2016/17:45 sid. 31)

Värdeåterföring vid satsningar på transportinfrastruktur, prop. 2016/17:45 (på Sveriges riksdags webbplats)

Kan antas öka i värde

En förutsättning för att kommunen ska få begära medfinansieringsersättning är att byggherrens fastighet kan antas öka i värde till följd av den infrastruktur som ersättningen avser. Någon viss nivå av värdeökning krävs inte för att ett exploateringsavtal ska få omfatta medfinansieringsersättning. Redan det faktum att en värdeökning kan antas följa av infrastrukturen räcker. (jfr prop. 2016/17:45 sid. 31)

Värdeåterföring vid satsningar på transportinfrastruktur, prop. 2016/17:45 (på Sveriges riksdags webbplats)

Den faktiska omfattningen av värdeökningen är normalt svår att avgöra, inte minst eftersom den värdeökning som följer av infrastrukturen är svår att separera från andra värdepåverkande faktorer. Kommunen behöver dock inte visa hur stor värdeökningen faktiskt är, bara motivera påståendet att byggherrens fastighet faktiskt ökar i värde till följd av infrastrukturen.

Hur hög medfinansieringsersättning som byggherren behöver åta sig att betala är en förhandlingsfråga. Den totala ersättning som byggherren har att utge till kommunen för medfinansieringsersättning och exploateringsbidrag får dock inte vara större än att exploateringsavtalet som helhet uppfyller nyttorekvisitet.

Även andra fastigheter än de som ingår i planläggningen kan antas öka i värde till följd av infrastrukturen. PBL innehåller dock inga bestämmelser för att ålägga också ägarna till dessa att bidra till att täcka kommunens kostnader. Det innebär att det är det kollektiv av byggherrar som gynnas av nya eller ändrade detaljplaner som får bära den ekonomiska bördan av kommunens bidrag till stat eller region i den mån kommunen inte finansierar del av bidraget själv.

Ersättning i efterhand eller i förskott

En förutsättning för att exploateringsavtal ska få omfatta medfinansieringsersättning är att kommunen har haft eller kommer att ha en kostnad för bidrag som den har lämnat till stat eller region.

Medfinansieringsersättning kan alltså avse redan vidtagna åtgärder. Någon begränsning i fråga om hur lång tid efter det att åtgärden har vidtagits som kommunen kan begära ersättning för finns inte.

Medfinansieringsersättning kan vidare avse åtgärder som ännu inte har vidtagits. Det måste dock stå klart att kommunen faktisk kommer att ha en kostnad för att bidra till infrastrukturen i fråga.

Nyttorekvisitet

Nyttorekvisitet ska tillämpas på exploateringsavtalet som helhet. Det innebär att samtliga åtaganden i fråga om exploateringsbidrag och medfinansieringsersättning ska mätas mot byggherrens nytta av detaljplanen.

 

Boverket (2024). Medfinansieringsersättning. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/planering/detaljplan/detaljplanens-genomforande/exploateringsavtal/medfinansieringsersattning/ Hämtad 2024-09-27