Riktlinjer för exploateringsavtal

Granskad: 26 juni 2024

En kommun som avser att ingå exploateringsavtal ska anta riktlinjer som anger utgångspunkter och mål för sådana avtal.

Riktlinjer för exploateringsavtal

En kommun som avser att ingå exploateringsavtal ska anta riktlinjer som anger utgångspunkter och mål för sådana avtal. Om riktlinjer saknas påverkar det dock inte giltigheten av ingångna exploateringsavtal. (jfr prop. 2013/14:126 sid. 303)

39 §
  Om kommunen avser att ingå exploateringsavtal, ska kommunen anta riktlinjer som anger utgångspunkter och mål för sådana avtal. Riktlinjerna ska ange grundläggande principer för
   1. fördelning av kostnader och intäkter för genomförandet av detaljplaner,
   2. medfinansieringsersättning, om kommunen avser att avtala om sådan ersättning, och
   3. andra förhållanden som har betydelse för bedömningen av konsekvenserna av att ingå exploateringsavtal. Lag (2017:181) .

En enklare planprocess, prop. 2013/14:126 (på Sveriges riksdags webbplats)

Riktlinjerna är vägledande. Varken kommunen eller byggherren är bundna att följa dem. Däremot förväntas det att kommunen följer de riktlinjer som den har beslutat. Vid avsteg från riktlinjerna kan det behöva göras en bedömning i förhållande till likställighetsprincipen i kommunallagen.  

3 §
  Kommuner och regioner ska behandla sina medlemmar lika, om det inte finns sakliga skäl för något annat. Lag (2019:835) .

Avsikten med riktlinjerna är att de ska vara generella och inte att reglera ett visst exploateringsavtal eller ett visst detaljplaneområde. Om det behövs för att anpassa kravställningen till olika delar av eller förutsättningar i kommunen kan riktlinjerna differentieras. Av riktlinjerna kan det framgå när och under vilka förhållanden som kommunen avser att ingå exploateringsavtal. (jfr prop. 2013/14:126 sid. 150 och 302)

En enklare planprocess, prop. 2013/14:126 (på Sveriges riksdags webbplats)

Syftet med riktlinjerna är att byggherrar ska ha möjlighet att bedöma de ekonomiska konsekvenserna av att ingå exploateringsavtal. Riktlinjerna behöver därför redovisa vilket ansvar byggherren normalt sett får för genomförandet av allmänna anläggningar. Förekommer generella platsspecifika förutsättningar är det lämpligt att det framgår. Riktlinjerna kan vidare redovisa om kommunen löpande fakturerar upparbetade kostnader eller om betalning sker vid en viss eller vissa bestämda tidpunkter, exempelvis om kommunen begär att byggherren ska åta sig att förskottera exploateringsbidraget.

Principer för kostnadsfördelning

Riktlinjerna ska redogöra för grundläggande principer för fördelning av kostnader och intäkter för genomförandet av detaljplaner. Av riktlinjerna kan framgå i vilken mån kommunen avser att bidra till finansieringen av allmänna anläggningar – helt, delvis eller inte alls. Vidare kan det av riktlinjerna framgå hur kostnaderna fördelas mellan byggherrarna, i de fall flera byggherrar behöver åta sig att bidra till finansieringen av samma anläggning.

39 §
  Om kommunen avser att ingå exploateringsavtal, ska kommunen anta riktlinjer som anger utgångspunkter och mål för sådana avtal. Riktlinjerna ska ange grundläggande principer för
   1. fördelning av kostnader och intäkter för genomförandet av detaljplaner,
   2. medfinansieringsersättning, om kommunen avser att avtala om sådan ersättning, och
   3. andra förhållanden som har betydelse för bedömningen av konsekvenserna av att ingå exploateringsavtal. Lag