Publicering av planinformation på kommunens webbplats
Under en process för att ta fram en detaljplan ska kommunen vid vissa tillfällen hålla information om detaljplanen tillgänglig på sin webbplats. Viss typ av information får dock inte publiceras på webbplatsen om det skulle strida mot lag eller annan författning. Det är kommunen som bedömer vilken information som kan publiceras.
Uppgifter ska publiceras på kommunens webbplats när en detaljplan tas fram
Under en planprocess ska kommunen vid flera tillfällen hålla information om detaljplanen tillgänglig på sin webbplats. Detta ska göras för att tillförsäkra allmänheten insyn och påverkansmöjligheter i planarbetet. Skyldigheten att hålla information tillgänglig på webben gäller under samråd, granskning, när granskningsutlåtandet är klart samt efter antagandet. Informationen får dock inte publiceras om det skulle strida mot lag eller annan författning. Det är då främst regler i offentlighets- och sekretesslagen, OSL, säkerhetsskyddslagen och EU:s dataskyddsförordning, GDPR, som gäller som lag i Sverige, som kan hindra en publicering.
13 §
Under ett samråd om ett planförslag ska kommunen redovisa förslaget, skälen för förslaget, det planeringsunderlag som har betydelse och hur kommunen avser att handlägga förslaget. Kommunen får låta bli att redovisa skälen för planförslaget och planeringsunderlaget om det är uppenbart obehövligt.
Kommunen ska i förekommande fall även redovisa
1. en grundkarta enligt 8 §,
2. en fastighetsförteckning enligt 8 §,
3. ett program enligt 10 §,
4. det huvudsakliga innehållet i exploateringsavtal eller markanvisningar och konsekvenserna av att planen helt eller delvis genomförs med stöd av ett eller flera sådana avtal, och
5. sådana synpunkter på omfattningen eller detaljeringsgraden av redovisningen av miljökonsekvenserna som kommunen har fått under ett avgränsningssamråd.
Den information som kommunen är skyldig att redovisa enligt denna paragraf ska, med undantag av fastighetsförteckningen, finnas tillgänglig på kommunens webbplats under samrådet.
Skyldigheterna att redovisa och hålla information tillgänglig enligt denna paragraf gäller inte i den utsträckning det skulle strida mot lag eller annan författning. Lag (2021:785) .
21 §
Under granskningstiden ska kommunen hålla förslaget tillgängligt för alla som vill granska det. Kommunen ska också se till att de grundkartor och den fastighetsförteckning som avses i 8 §, det program som avses i 10 § och den samrådsredogörelse som avses i 17 § finns tillgängliga, liksom det planeringsunderlag som kommunen anser har betydelse för bedömningen av förslaget. Kommunen ska hålla informationen, med undantag av fastighetsförteckningen, tillgänglig på sin webbplats under granskningstiden.
Dessa skyldigheter gäller inte i den utsträckning det skulle strida mot lag eller annan författning.
Om förslaget är ett sådant som avses i 7 a § och kungörandet har samordnats enligt 18 a § andra stycket, får kommunen fullgöra sin skyldighet enligt första stycket genom att hålla en kopia av handlingarna i det andra ärendet tillgänglig i den mån informationen finns där. Lag (2021:785) .
24 §
Kommunen ska så snart som möjligt
1. på sin anslagstavla anslå en underrättelse med information om var granskningsutlåtandet finns tillgängligt, och
2. skicka granskningsutlåtandet eller ett meddelande om var det finns tillgängligt till dem som inte har fått sina synpunkter tillgodosedda.
Granskningsutlåtandet ska dels finnas tillgängligt tillsammans med övriga handlingar i ärendet, dels hållas tillgängligt på kommunens webbplats under minst tre veckor. Dessa skyldigheter gäller inte i den utsträckning det skulle strida mot lag eller annan författning. Lag (2021:785) .
29 §
När detaljplanen har antagits ska kommunen
1. på sin anslagstavla anslå en underrättelse med information om antagandet tillsammans med upplysningar om var beslutet finns tillgängligt och vad den som vill överklaga beslutet måste göra, och
2. under minst tre veckor hålla planen, planbeskrivningen, samrådsredogörelsen, granskningsutlåtandet och ett protokollsutdrag med beslutet tillgängliga på sin webbplats.
Underrättelsen ska anslås och informationen göras tillgänglig samma dag som justeringen av det protokoll som innehåller beslutet tillkännages på kommunens anslagstavla.
Skyldigheten att hålla information tillgänglig gäller inte i den utsträckning det skulle strida mot lag eller annan författning. Lag (2021:785) .
Vilka handlingar ska publiceras på webben
I plan och bygglagen, PBL, räknas de handlingar och den information som ska hållas tillgänglig på kommunens webbplats under de olika delarna av planprocessen upp. Under samrådet ska plankartan och planbeskrivningen publiceras tillsammans med skälen för förslaget, hur kommunen avser att handlägga förslaget liksom det planeringsunderlag som kommunen anser har betydelse för bedömningen av förslaget. I förekommande fall ska också grundkarta, planprogram, det huvudsakliga innehållet i exploateringsavtal eller markanvisningar och konsekvenserna av att planen helt eller delvis genomförs med stöd av sådana avtal publiceras. Även sådana synpunkter som kommunen har fått under ett avgränsningssamråd om miljökonsekvensbeskrivning ska publiceras.