Detaljplanens lokalisering
Genom en medveten lokalisering skapas förutsättningarna för det hållbara resandet och därmed minskad klimatpåverkan. Lokaliseringen påverkar även möjligheterna att anordna en hållbar energiförsörjning.
Hållbart resande
Transportsektorn står för en stor del av de totala klimatutsläppen. Arbetet med att effektivisera transporterna är därför viktigt för att minska samhällets klimatpåverkan. Genom en medveten lokalisering av ny bebyggelse och nya målpunkter kan kommunen skapa förutsättningar för ett minskat transportarbete. För att nå dit krävs det en väl genomtänkt planering som börjar redan vid den regionala planeringen och den kommunala översiktsplaneringen för att sedan verkställas genom upprättandet av detaljplanen.
Vad säger plan- och bygglagen, PBL?
I PBL:s portalparagraf anges det att syftet med lagen bland annat är att främja en god och långsiktigt hållbar livsmiljö för människorna i dagens samhälle och för kommande generationer. I lagen sägs det också uttryckligen att kommunen ska ta hänsyn till miljö- och klimataspekter vid all planering enligt PBL.
1 §
I denna lag finns bestämmelser om planläggning av mark och vatten och om byggande. Bestämmelserna syftar till att, med hänsyn till den enskilda människans frihet, främja en samhällsutveckling med jämlika och goda sociala levnadsförhållanden och en god och långsiktigt hållbar livsmiljö för människorna i dagens samhälle och för kommande generationer.
3 §
Planläggning enligt denna lag ska med hänsyn till natur- och kulturvärden, miljö- och klimataspekter samt mellankommunala och regionala förhållanden främja
1. en ändamålsenlig struktur och en estetiskt tilltalande utformning av bebyggelse, grönområden och kommunikationsleder,
2. en från social synpunkt god livsmiljö som är tillgänglig och användbar för alla samhällsgrupper,
3. en långsiktigt god hushållning med mark, vatten, energi och råvaror samt goda miljöförhållanden i övrigt,
4. en god ekonomisk tillväxt och en effektiv konkurrens, och
5. bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet.
Även i andra ärenden enligt denna lag ska hänsyn tas till de intressen som anges i första stycket 1-5. Lag (2013:867) .
Viktiga faktorer vid lokalisering av ny detaljplan för att uppnå en minskad klimatpåverkan
Hur mycket var och en av oss påverkar klimatet handlar om invanda beteenden. Ska Sveriges klimatpåverkan minska behöver den fysiska planeringen främja en struktur som underlättar ett klimatvänligt beteende där närhet och tillgänglighet till viktiga funktioner och målpunkter spelar en avgörande roll. Om människor ska ha möjlighet att transportera sig på ett klimatvänligt sätt i sin vardag behöver vi förtäta och bygga vid kollektivnära lägen samt inom gång- och cykelavstånd till vardagsservice.
Nedan följer ett par viktiga faktorer att ta ställning till för att se hur detaljplanens lokalisering kan bidra till strukturer som främjar ett beteende som leder till minskad klimatpåverkan.
- Nära och tillgänglig kollektivtrafik
- Nära och tillgänglig vardagsservice och rekreation
- Nära och tillgängligt gång- och cykelnät
- Nära och tillgängligt centrum
- Lokalisering utifrån ett regionalt perspektiv
- Tillgång till hållbar energiförsörjning
Läs mer om översiktsplanering för minskad klimatpåverkan på sidan Klimatpåverkan och översiktsplanering.
Klimatpåverkan och översiktsplanering
Lokalisering av ny bebyggelse och nya målpunkter
En av de viktigaste faktorerna för att kunna minska samhällets negativa klimatpåverkan är att skapa förutsättningar för ett mer energieffektivt sätt att transportera sig. Den fysiska planeringen kan underlätta resandet till fots eller med cykel och kollektivtrafik genom att de olika funktioner som vi efterfrågar i vår vardag såsom skola, service, arbetsplatser, rekreation med mera, placeras nära varandra eller i kollektivtrafiknära lägen. På så vis spelar lokaliseringen av detaljplanen tillsammans med utvecklingen av stadsstrukturen en central roll i samspelet mellan bebyggelse och minskat transportbehov.
Du kan läsa mer om transportsystemets klimatpåverkan på sidan Minska transportsystemets klimatpåverkan.
Minska transportsystemets klimatpåverkan
Närhet och tillgänglighet en nyckelfaktor vid lokalisering av ny detaljplan
Hur vi organiserar våra samhällen har stor inverkan på de val vi gör i vardagen. Det finns forskning som visar att en mångfald av servicefunktioner i närheten av bostäder och arbetsplatser minskar reslängderna och påverkar våra val av färdmedel. Det går således inte att vara miljövänlig om inte den fysiska strukturen stödjer detta. Med den fysiska planeringen kan vi ordna så att fler målpunkter finns i människors närhet i sådan utsträckning att det totala bilresandet minskar till förmån för andra färdsätt som kollektivtrafik samt gång- och cykeltrafik.
Lokalisera utifrån de gåendes och cyklisternas perspektiv
Lokal tillgänglighet och närhet är av betydelse för att människor ska välja att gå eller cykla till målpunkter som de nyttjar i sin vardag. Det kan vara funktioner som matbutik, lekplats, skola och förskola där matbutiken är en av de mest frekventa målpunkterna. Trafikverket lyfter i sin publikation "Trafik för en attraktiv stad" (TRAST) fram att människors benägenhet att gå till en vardaglig målpunkt i stället för att ta bilen är ett promenadavstånd på högst 10 minuter (Trafik för en attraktiv stad sid. 78).