Beskrivning av detaljplanen

Granskad: 24 juni 2024

För att skapa bättre förståelse för detaljplanen ska planbeskrivningen innehålla en redovisning av detaljplanens huvuddrag samt de överväganden som legat till grund för detaljplanens utformning. Även prövningar enligt annan lagstiftning som genomförts under detaljplaneprocessen ska redovisas.

Beskrivning av planens huvuddrag

Planbeskrivningen ska utgöra underlag för beslutsfattare och berörda under detaljplaneprocessen men ska också kunna användas vid genomförande och tillämpning av detaljplanen när den fått laga kraft. För att göra detaljplanen lättare att förstå och tolka ska planbeskrivningen därför innehålla en redovisning av den planerade markanvändningen och den utveckling som kommunen har avsett med planen. Detta kan till exempel göras som en sammanfattande beskrivning av planens huvuddrag, det vill säga en kortfattad beskrivning av hur området kommer att bli när planen har genomförts. En sådan beskrivning ger den som läser en snabb förståelse för planen.

31 §
  En beskrivning av hur detaljplanen ska förstås och genomföras
(planbeskrivning) ska finnas tillsammans med planen.

Beskrivning av detaljplanen

2 §    I planbeskrivningen ska kommunen redovisa

  • 1.  vilken markanvändning och utveckling som kommunen har avsett med detaljplanen,
  • 2.  detaljplanens omfattning och lokalisering,
  • 3.  huvudmannaskap och genomförandetid för detaljplanen,
  • 4.  hur kommunen hanterat och avvägt olika intressen enligt 2 kap. plan- och bygglagen (2010:900), och
  • 5.  de prövningar enligt annan lagstiftning som genomförts under detaljplaneprocessen.

I beskrivningen ska planens omfattning och lokalisering redovisas. Detta kan beskrivas såväl i text som med kartor och kan till exempel ange var i kommunen planområdet ligger, varför planen är lokaliserad på denna plats, hur stort området är och varför kommunen har valt den aktuella avgränsningen.

I planbeskrivningen ska kommunen ange vilket huvudmannaskap de allmänna platserna ska ha samt, om det är enskilt huvudmannaskap, vilka särskilda skäl som finns för detta. Även planens genomförandetid ska redovisas. Information om huvudmannaskap och genomförandetid är ofta väsentlig för förståelsen av planens effekter och behöver därför tydligt framgå av planbeskrivningen.

Principer och utgångspunkter

Planbeskrivningen kan innehålla mer detaljerade beskrivningar av hur den planerade miljön ska utformas och fungera. Det kan vara beskrivningar av valda lösningar för till exempel buller, dagvatten eller översvämning med mera. Beskrivningar av hur lösningarna är tänkta att fungera underlättar förståelsen för planen och hur enskilda planbestämmelser bidrar till den valda helhetslösningen. När en planbestämmelse kan uppfyllas på flera olika sätt, kan planbeskrivningen också illustrera exempel. Planbeskrivningen kan då bidra med tolkningsstöd utan att vara direkt styrande.

Planbeskrivningen kan också innehålla beskrivningar av principer och utgångspunkter för gestaltningen. Utifrån de värden och karaktärsdrag som finns i området eller på platsen, och som konkretiseras i planeringsförutsättningarna, kan kommunen beskriva hur dessa omhändertas och utvecklas i planen utifrån de allmänna intressena och andra krav i plan- och bygglagen, PBL. Det bör även beskrivas vilka karaktärsdrag och värden som planen förväntas åstadkomma. Med genomarbetade principer och utgångspunkter för gestaltningen kan planbeskrivningen bli ett stöd för tolkningen av detaljplanen. En sådan beskrivning underlättar bygglovsprövningen, exempelvis i fråga om intresset av en god helhetsverkan eller kravet på tomter.

Överväganden som legat till grund för detaljplanens utformning

I planbeskrivningen ska kommunen redovisa de överväganden som legat till grund för planens utformning. Under planarbetet ska kommunen hantera många olika intressen och avgöra vilken reglering som leder till godtagbara konsekvenser. Bland annat ska kommunen ta hänsyn till ett stort antal aspekter utifrån andra kapitlet PBL som exempelvis stads- och landskapsbilden, människors hälsa och säkerhet eller möjligheterna att ordna avfallshantering. Kommunen ska överväga hur dessa aspekter påverkas och ska hanteras och därefter utforma en lämplig reglering. Redovisningen kan grunda sig på beskrivningar av karaktärsdrag och värden på platsen e