Planbeskrivningens digitala funktionalitet
Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning ställer krav på planbeskrivningens digitala funktionalitet. Det handlar både om att innehållet i planbeskrivningen sorteras till teman, grupper och undergrupper och att informationen ska kopplas digitalt på olika sätt.
Planbeskrivningens digitala information
Plan- och byggförordningen, PBF, ställer krav på att uppgifter i detaljplaner och planbeskrivningar ska vara möjliga att behandla och tillgängliggöra digitalt. Detta gäller detaljplaner som påbörjas efter 31 december 2021.
5 a §
Detaljplaner och planbeskrivningar ska utformas så att uppgifterna i dem kan tillgängliggöras och behandlas digitalt.
Förordning (2019:207).
Boverkets föreskrifter om planbeskrivning innehåller regler som ska säkerställa att planbeskrivningens digitala information ordnas på ett enhetligt sätt som förenklar överföring och återanvändning. Syftet är att kommunen och andra intressenter enkelt ska kunna komma åt informationen i planbeskrivningen vilket underlättar vid exempelvis prövning av bygglov eller vid utbyggnad av allmänna platser.
Föreskrifterna innehåller inga regler om hur planbeskrivningen ska redovisas och struktureras i ett dokument. Till exempel anger föreskrifterna inte vilka rubriker som kan användas. Kommunen är därför fri att redovisa dokumentet efter behov så länge det blir tydligt och det är möjligt att arkivera förvaltningsbeslutet.
Återges i sin beslutade form
Planbeskrivningen ska kunna återges i sin beslutade form. Det betyder att planbeskrivningen ska kunna återskapas från den digitala informationen så att den har samma struktur och läsordning som den hade vid beslutet att anta detaljplanen. Logotyper, typsnitt och liknande, relaterade till planbeskrivningens layout, behöver däremot inte kunna återskapas.
1 § Planbeskrivningens information ska kunna återges i sin beslutade form.
Informationen ska kopplas och lägesbestämmas
All information i planbeskrivningen, vare sig informationen handlar om något som finns inom eller utanför planområdet, ska kopplas digitalt till planområdet, och blir då lägesbestämd. Motiven till de enskilda regleringarna ska alltid kopplas till respektive bestämmelseområde. Utöver detta kan informationen även kopplas till ett eller flera bestämmelseområden i detaljplanen eller annan punkt, linje, yta eller volym inom planområdet.
3 § Planbeskrivningens information ska vara lägesbestämd utifrån
- 1. planområde,
- 2. ett eller flera bestämmelseområden, eller
- 3. annan punkt, linje, yta eller volym inom planområdet.
4 § Planbeskrivningens information ska som helhet vara kopplad till planområdet.
Information i planbeskrivningen som rör hela planområdet eller områden utanför detaljplan ska digitalt kopplas till planområdet.
Information i planbeskrivningen om motiv till reglering i detaljplan enligt 2 kap. 4 § ska digitalt kopplas till det bestämmelseområde som regleringen gäller.
Allmänt rådInformation i planbeskrivningen som berör ett eller flera bestämmelseområden bör digitalt kopplas till dessa.Information i planbeskrivningen som berör en viss punkt, linje, yta eller volym i detaljplanen som inte är ett bestämmelseområde kan digitalt kopplas till denna geometri.4 § Om det inom detaljplanen finns allmän plats ska det av planbeskrivningen framgå vilka rättigheter och skyldigheter som följer av huvudmannaskapet. Det som kommunen ska redovisas är
- 1. mark- och utrymmesförvärv som måste ske för att genomföra detaljplanen,
- 2. mark och utrymme som huvudmannen är skyldig att lösa in,
- 3. mark och utrymme som staten är skyldig att lösa in,
- 4. mark och utrymme som huvudmannen får lösa in, och
- 5. rättigheter som kommunen får lösa in.
Tema, grupp och undergrupp
Planbeskrivningens information, inklusive text, bilder, kartor, diagram, tabeller med mera, sorteras och taggas digitalt i teman, grupper och undergrupper. Sorteringen innebär att den digitala informationen blir sökbar på den nivå den sorterats under. Vilken information som hör hemma under respektive tema, grupp eller undergrupp framgår av föreskriftens bilaga.
2 § I bilagan till denna författning anges hur informationen i planbeskrivningen ska indelas och identifieras.
Information i planbeskrivningen ska inordnas under relevant tema och en eller flera grupper tillhörande respektive tema enligt bilagan.
I de fall planbeskrivningen innehåller information som omfattas av någon av de undergrupper som anges i bilagan ska informationen även indelas efter dessa.
Tema | Grupp | Undergrupp |
Detaljplanens syfte | ||
Syfte | ||
Beskrivning av detaljplanen | ||
Hela detaljplan | ||
Genomförandetid | ||
Allmän plats | ||
Huvudmannaskap |
Tabellen är ett utsnitt av föreskriftens bilaga. Under temat Beskrivning av detaljplanen kan information sorteras till bland annat gruppen Allmän plats och eventuellt också i undergruppen Huvudmannaskap.
Nivåerna är inte avsedda att utgöra ett rubriksystem i planbeskrivningen. Bilagan anger bara hur den digitala informationen ska sorteras. Det finns dock inget som hindrar kommunen från att utgå från nivåerna i bilagan till ett rubriksystem. Bilagan hittar du sist i föreskriften.
Kraven ska vara uppfyllda vid beslutstillfället
Krav på planbeskrivningens digitala information enligt PBF och föreskrifterna om planbeskrivning gäller när detaljplanen antas. Det innebär att sorteringen av information till teman, grupper och undergrupper kan ske inför antagandet. Det är dock viktigt att komma ihåg att utrymmet för att ändra i planbeskrivningen mellan granskning och antagande är mycket begränsat. Planbeskrivningen behöver därför i praktiken vara framtagen så att sorteringen gjorts senast vid granskningen.
För att underlätta arbetet med planbeskrivningen är det lämpligt att informationen redan från början har sorterats enligt föreskriftens bilaga. På det sättet kan dubbelarbete undvikas.
Undantag för uppgifter som äventyrar rikets säkerhet
Det finns situationer där digital information i en planbeskrivning kan utgöra en risk för rikets säkerhet, antingen som fristående information eller genom så kallad aggregation, det vill säga att sökbar information läggs samman med annan data. Om kommunen bedömer att så är fallet ska informationen i planbeskrivningen inte kunna tillgängliggöras och behandlas digitalt. Kraven på digital funktionalitet i föreskrifterna behöver då inte heller uppfyllas.
6 § Skyldigheterna enligt 2 kap. 5 a § plan- och byggförordningen (2011:338) gäller inte i de fall kommunen bedömer att aggregerad georefererad planinformation i en databas äventyrar rikets säkerhet.
5 a §
Detaljplaner och planbeskrivningar ska utformas så att uppgifterna i dem kan tillgängliggöras och behandlas digitalt.
Förordning (2019:207).
Hur kan den digitala informationen användas?
Den digitala informationen i planbeskrivningen kan användas på flera olika sätt, inte minst i det interna arbetet på kommunen. Ett exempel är att informationen i planbeskrivningen enkelt kan överföras till bygglovsskedet. Moderna planbeskrivningar är ofta omfattande dokument och att läsa igenom en hel planbeskrivning i samband med lovprövning kan vara en tidskrävande uppgift. Digital information som indelats i teman, grupper och undergrupper gör det lättare att hitta rätt information snabbt. Är informationen dessutom lägesbestämd till en specifik plats i detaljplanen underlättar det ytterligare. Det gäller särskilt motiven till olika planbestämmelser som kan underlätta tolkningen i bygglovskedet. Andra tillfällen där den digitala informationen kan användas är vid projektering och utbyggnad av allmän plats och vid uppföljning av åtgärder som beskrivits i planbeskrivningen.
Kravet på digital information gäller vid antagandet och inte under processens gång. Digital information kan dock vara användbar även under detaljplaneprocessen. Ett användningsområde kan vara att skapa interaktiva versioner av planbeskrivningen. Exempelvis skulle en interaktiv samrådswebbsida kunna skapas där planbeskrivning och detaljplan presenteras tillsammans med en digital tjänst för att lämna samrådssynpunkter. Planbeskrivningen skulle tillsammans med detaljplanen även kunna överföras till eller läsas in i en annan aktörs system, som länsstyrelsens, där både dialog och formell granskning av handlingarna kan ske. Överföringen eller inläsning kan ske antingen direkt från kommunen eller i framtiden via en nationell geodataplattform. Vid ett nationellt tillgängliggörande av informationen uppstår ytterligare möjligheter både för kommunerna och för andra aktörer.
Frågor och svar
I plan- och byggförordningen, PBF, regleras att detaljplaner och planbeskrivningar ska utformas så att uppgifterna i dem kan tillgängliggöras och behandlas digitalt. Detta gäller alla detaljplaner och planbeskrivningar som har påbörjats efter 31 december 2021. Boverket har fått bemyndigande av regeringen att skriva föreskrifter om standarder för utformning av detaljplaner och planbeskrivningar till fjärde kapitlet plan- och bygglagen, PBL. Föreskrifterna är obligatoriska att följa för planer som påbörjats från och med 1 januari 2022.
Syftet med reglerna är att skapa en enhetlig struktur och ett innehåll där informationen kan utbytas maskinellt. Ambitionen är också att detaljplaneinformationen ska tillgängliggöras digitalt. Då kan effektiva och innovativa tjänster skapas och bli tillgängliga för alla.
Det är den handling som kommunen antar och beslutar om som utgör det juridiska originalet. I de flesta fall är detta en pdf/A. 2 kap. 5 a § PBF ställer krav på att informationen i detaljplanen och planbeskrivningen också ska finnas i digital form. Denna digitala information är inte det juridiska originalet.
För att en detaljplan ska kunna räknas som digital behöver den bestå av juridiskt bindande digital information. Den digitala informationen behöver alltså ha vad som brukar kallas originalstatus, vilket innebär att det egentligen inte behöver finnas någon detaljplanekarta i vanlig mening, utan endast geografiskt bestämd digital information. En digital detaljplan är inte möjlig enligt dagens regelverk utan kräver nya arkivlösningar och förmodligen lagändringar.
En detaljplan som upprättas enligt Boverkets föreskrifter om detaljplan och om planbeskrivning blir därför inte en digital detaljplan. Även om det till en sådan detaljplan ska finnas digital information som överensstämmer med det som regleras i detaljplanen så är det inte den digitala informationen som är juridiskt bindande. Den juridiskt bindande handlingen är den som kommunen beslutar om vid antagandet, normalt en PDF/A.
Inte heller en digitaliserad detaljplan kan räknas som en digital detaljplan. En digitaliserad detaljplan är en befintlig plan som omtolkats till digital information för att informationen ska kunna användas på olika sätt digitalt. Den ursprungliga detaljplanen är fortfarande juridiskt bindande även efter digitaliseringen. Den digitala informationen är inte juridiskt bindande och utgör endast en tolkning av det som detaljplanen reglerar.
Kommunerna påverkas genom att de planer som tas fram från och med 1 januari 2022 måste följa föreskrifterna. Det innebär att det kommer att ställas krav på att detaljplaner och planbeskrivningar följer de regler som Boverket har beslutat om.
I 2 kap. 5 a § PBF ställs krav på att uppgifterna i detaljplanen och planbeskrivningen ska finnas i digital form. Utöver den beslutade originalhandlingen ska det därmed även finnas digital information.
Boverkets föreskrifter om detaljplan innehåller regler om digital detaljplaneinformation. Reglerna i föreskriften innebär att den digitala detaljplaneinformationen ska struktureras på ett enhetligt sätt som förenklar överföring och återanvändning. All information i detaljplanen ska också vara digitalt lägesbestämd och kunna återges i sin beslutade form.
Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning ställer krav på digital information i planbeskrivningen. Kraven handlar om att informationen ska kunna återges i sin beslutade form, att den ska struktureras och identifieras digitalt utifrån vad den handlar om och att informationen ska vara lägesbestämd.
Varken plan- och byggförordningen eller Boverkets föreskrifter ställer krav på digital information under planprocessen utan det är först vid antagandet, och i vissa fall vid laga kraft, som kraven ska uppfyllas. Det kan dock ofta vara en fördel för kommunen att arbeta med den digitala informationen under hela processen.
För att utnyttja digitaliseringens möjligheter i samhällsbyggnadsprocessen behöver bland annat detaljplanens information göras tillgänglig på ett sådant sätt att den kan lagras och återanvändas på ett enhetligt och effektivt sätt oberoende av IT-system, organisation och administrativa gränser. Att det finns tillgång till digital planinformation är en förutsättning för en obruten digital samhällsbyggnadsprocess vilket innebär att informationshanteringen sker digitalt genom hela processen.
Då detaljplaner och planbeskrivningar utgör allmänna handlingar ska regelverken i bland annat arkivlagen (1990:782), tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) efterlevas. Detta innebär att informationen ska långtidsbevaras, hållas ordnad och också kunna tillhandahållas som (offentlig) allmän handling. Regelverken är teknikoberoende.
Boverkets föreskrifter innehåller inte några krav om arkivering.
Den Nationella geodataplattformen ska ge åtkomst till nationellt standardiserade grunddata i olika processer i samhället. Fokus för plattformens datamängder idag ligger inom samhällsbyggnads-processen. I den Nationella geodataplattformen (NGP) kan producenter tillgängliggöra datamängder, exempelvis detaljplaner, som konsumenter kan konsumera. Lantmäteriet erbjuder en funktion som datavärd där de lagrar och tillgängliggör geodata för de som är anslutna till geodataplattformen.
I den Nationella geodataplattformen är nationella specifikationer en central del. Nationella specifikationer skapar förutsättningar för att flera aktörer, till exempel kommuner, kan arbeta på ett likartat sätt. Det underlättar och effektiviserar dessutom utbyte av information i samhällsbyggnadsprocessen.
Den Nationella geodataplattformen förhåller sig till Boverkets föreskrifter om detaljplan (BFS 2020:5) genom Lantmäteriets specifikation för detaljplan, som kommunen måste följa om den avser att ansluta sig till den Nationella geodataplattformen. Specifikationen uppfyller föreskriftens krav.
Än så länge finns ingen nationell specifikation för planbeskrivning. Tills vidare finns endast som krav för kommuner som är anslutna till den Nationella geodataplattformen att planbeskrivningen ska levereras som en dokumentlänk. Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning (BFS 2020:8) behöver fortsatt uppfyllas av kommunen vid framtagande av planbeskrivning.
Kravet i 2 kap. 5 a § PBF på digital information gäller även vid ändring av detaljplan. Det innebär att de delar av detaljplanen som ändras också ska finnas som digital information. Om kommunen till exempel ändrar en planbestämmelse ska den ändrade planbestämmelsen finnas i digital form och ska följa Boverkets föreskrifter. Om ändringen avser borttagande av en planbestämmelse finns inga krav på digital information för planbestämmelsen.
Vid ändring av detaljplan ska planbeskrivningen kompletteras med en beskrivning av ändringen. Hur kommunen väljer att göra kompletteringen av planbeskrivningen är inte reglerat, utan det är upp till kommunen att avgöra vad som är bäst i förhållande till de ursprungliga planhandlingarna.
Genom att det finns digital information om ändringen av detaljplanen skapas förutsättningar för att digitalt koppla till exempel kompletteringen av planbeskrivningen och andra underlag som är viktiga för en digital samhällsbyggnadsprocess.
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.