Föreskrift om detaljplan

Granskad: 2 februari 2023

Boverkets föreskrift om detaljplan är bindande och ställer krav på detaljplanens reglering. Boverkets allmänna råd om redovisning anger hur detaljplanens reglering kan redovisas. Kommunen kan följa föreskriftens regler om planbestämmelser genom att använda Planbestämmelsekatalogen som finns på Boverkets webbplats.

Boverkets bemyndigande

I plan- och byggförordningen, PBF, anges att detaljplaner och planbeskrivningar ska utformas så att uppgifterna i dem kan tillgängliggöras och behandlas digitalt. Detta gäller alla detaljplaner och planbeskrivningar som har påbörjats efter 31 december 2021. Boverket har fått bemyndigande av regeringen att skriva föreskrifter om standarder för utformning av detaljplaner och planbeskrivningar till fjärde kapitlet plan- och bygglagen, PBL.

5 a §
  Detaljplaner och planbeskrivningar ska utformas så att uppgifterna i dem kan tillgängliggöras och behandlas digitalt.
Förordning (2019:207).

1. Denna förordning träder i kraft den 1 juli 2019.
2. Bestämmelserna i 2 kap. 5 a och 5 b §§ tillämpas första gången på detaljplaner, planbeskrivningar och grundkartor som har påbörjats efter den 31 december 2021.

29 §
  Boverket får, efter att ha gett Lantmäteriet tillfälle att yttra sig, meddela ytterligare föreskrifter om standarder för utformning av detaljplaner och planbeskrivningar enligt
4 kap. plan- och bygglagen (2010:900) och undantag från kravet i 2 kap. 5 a §. Förordning (2019:207).

Föreskrift om detaljplan

Föreskrifter är bindande detaljregler inom vissa sakområden och beslutas av myndigheter. Föreskrifter preciserar de krav som ställs i lagar och förordningar. Boverkets föreskrift om detaljplan ska tillämpas vid antagande av nya detaljplaner och vid ändring av befintliga planer, om planarbetet påbörjas efter 31 december 2021. Syftet med föreskriften är att informationen i detaljplaner ska vara enhetligt utformad och ha en digital funktionalitet som gör att den kan tillgängliggöras och återanvändas nationellt.

1. Denna författning träder i kraft den 1 oktober 2020.
2. Författningen ska tillämpas på detaljplaner som påbörjas efter den
31 december 2021.

Tolkning av plan- och bygglagstiftningen

Kommunen har rätt att inom ramen för vad 4 kap. PBL medger bestämma vilka planbestämmelser som ska användas i en detaljplan. Föreskriften begränsar inte ramen, men anger mer detaljerade regler för användandet av planbestämmelser. Det finns regler om vilka planbestämmelser som får användas, vad som ingår i varje planbestämmelse och i vissa fall också hur de ska formuleras. Planbestämmelser ska också kunna tillgängliggöras digitalt och har därför en särskild kod. Föreskriften innehåller även regler om hur detaljplanens information ska hanteras digitalt, till exempel att viss information ska vara digitalt kopplad till detaljplanen. Genom att kommunen använder en programvara som säkerställer att planbestämmelserna har stöd i föreskriften kommer tillämpningen av föreskriftens tekniska regler skötas automatiskt.

Redovisning av reglering i detaljplan

Föreskriften innehåller inga regler om hur detaljplanens reglering ska redovisas på en plankarta. Till exempel anger föreskriften inte vilka beteckningar och vilken typ av gränslinjer som kan användas. Eftersom detta inte regleras i föreskriften är det möjligt att med den digitala teknikens hjälp ta fram nya sätt att redovisa exempelvis planbestämmelser. Tydlighetskravet i PBL är i sig teknikneutralt och kan uppfyllas på flera olika sätt. En begränsning av redovisningsmöjligheterna kan dock vara kommunens möjlighet att arkivera förvaltningsbeslutet.

32 §
  En detaljplan får inte omfatta ett större område än vad som behövs med hänsyn till planens syfte och genomförandetid.

Den avsedda regleringen av bebyggelsen, byggnadsverk och miljön i övrigt ska tydligt framgå av planen.

Detaljplanen får inte vara mer detaljerad än som behövs med hänsyn till planens syfte. Lag (2011:335) .

Boverkets allmänna råd om redovisning av reglering i detaljplan anger ett sätt som detaljplanen kan redovisas för att tillgodose kravet på tydlighet i PBL och föreskriftens regler. Det allmänna rådet bygger på tidigare praxis för redovisning av reglering i detaljplan. För att underlätta framtida tolkning av detaljplanen är det lämpligt att det framgår i planbeskrivningen om det allmänna rådet använts. Allmänna råd är till skillnad från föreskrifter inte bindande utan anger hur något kan eller bör göras för att ett krav i en tvingande bestämmelse ska uppfyllas. Det innebär att om det som står i ett allmänt råd följs så har den bindande regel som rådet hör till uppfyllts.

Tolkning av plan- och bygglagstiftningen

Planbestämmelsekatalogen

Planbestämmelsekatalogen är en exempelsamling som är uppbyggd enligt Boverkets föreskrifter om detaljplan samt Boverkets allmänna råd om redovisning av reglering i detaljplan. Den är gjord för att tydliggöra hur planbestämmelser måste skrivas och struktureras för att fungera i digitala sammanhang. Genom att använda katalogen så uppfylls kraven i både PBL och i föreskriften. Katalogen anger också de olika rekommendationer som finns till varje bestämmelse i det allmänna rådet om redovisning, till exempel avseende beteckning och färgläggning.

Genom att använda en programvara som säkerställer att bestämmelserna har stöd i föreskriften och har implementerat planbestämmelsekatalogen kommer tillämpningen av föreskriftens tekniska regler skötas automatiskt. Det underlättar därför om kommunen redan vid upphandling av programvara ställer krav på att denna följer föreskriften och använder Planbestämmelsekatalogen.

Planbestämmelsekatalogen

Granskad: 2 februari 2023

Frågor och svar

I plan- och byggförordningen, PBF, regleras att detaljplaner och planbeskrivningar ska utformas så att uppgifterna i dem kan tillgängliggöras och behandlas digitalt. Detta gäller alla detaljplaner och planbeskrivningar som har påbörjats efter 31 december 2021. Boverket har fått bemyndigande av regeringen att skriva föreskrifter om standarder för utformning av detaljplaner och planbeskrivningar till fjärde kapitlet plan- och bygglagen, PBL. Föreskrifterna är obligatoriska att följa för planer som påbörjats från och med 1 januari 2022.

Syftet med reglerna är att skapa en enhetlig struktur och ett innehåll där informationen kan utbytas maskinellt. Ambitionen är också att detaljplaneinformationen ska tillgängliggöras digitalt. Då kan effektiva och innovativa tjänster skapas och bli tillgängliga för alla.

Det är den handling som kommunen antar och beslutar om som utgör det juridiska originalet. I de flesta fall är detta en pdf/A. 2 kap. 5 a § PBF ställer krav på att informationen i detaljplanen och planbeskrivningen också ska finnas i digital form. Denna digitala information är inte det juridiska originalet.

För att en detaljplan ska kunna räknas som digital behöver den bestå av juridiskt bindande digital information. Den digitala informationen behöver alltså ha vad som brukar kallas originalstatus, vilket innebär att det egentligen inte behöver finnas någon detaljplanekarta i vanlig mening, utan endast geografiskt bestämd digital information. En digital detaljplan är inte möjlig enligt dagens regelverk utan kräver nya arkivlösningar och förmodligen lagändringar.

En detaljplan som upprättas enligt Boverkets föreskrifter om detaljplan och om planbeskrivning blir därför inte en digital detaljplan. Även om det till en sådan detaljplan ska finnas digital information som överensstämmer med det som regleras i detaljplanen så är det inte den digitala informationen som är juridiskt bindande. Den juridiskt bindande handlingen är den som kommunen beslutar om vid antagandet, normalt en PDF/A.

Inte heller en digitaliserad detaljplan kan räknas som en digital detaljplan. En digitaliserad detaljplan är en befintlig plan som omtolkats till digital information för att informationen ska kunna användas på olika sätt digitalt. Den ursprungliga detaljplanen är fortfarande juridiskt bindande även efter digitaliseringen. Den digitala informationen är inte juridiskt bindande och utgör endast en tolkning av det som detaljplanen reglerar.

Kommunerna påverkas genom att de planer som tas fram från och med 1 januari 2022 måste följa föreskrifterna. Det innebär att det kommer att ställas krav på att detaljplaner och planbeskrivningar följer de regler som Boverket har beslutat om.

I 2 kap. 5 a § PBF ställs krav på att uppgifterna i detaljplanen och planbeskrivningen ska finnas i digital form. Utöver den beslutade originalhandlingen ska det därmed även finnas digital information.

Boverkets föreskrifter om detaljplan innehåller regler om digital detaljplaneinformation. Reglerna i föreskriften innebär att den digitala detaljplaneinformationen ska struktureras på ett enhetligt sätt som förenklar överföring och återanvändning. All information i detaljplanen ska också vara digitalt lägesbestämd och kunna återges i sin beslutade form.

Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning ställer krav på digital information i planbeskrivningen. Kraven handlar om att informationen ska kunna återges i sin beslutade form, att den ska struktureras och identifieras digitalt utifrån vad den handlar om och att informationen ska vara lägesbestämd.

För att utnyttja digitaliseringens möjligheter i samhällsbyggnadsprocessen behöver bland annat detaljplanens information göras tillgänglig på ett sådant sätt att den kan lagras och återanvändas på ett enhetligt och effektivt sätt oberoende av IT-system, organisation och administrativa gränser. Att det finns tillgång till digital planinformation är en förutsättning för en obruten digital samhällsbyggnadsprocess vilket innebär att informationshanteringen sker digitalt genom hela processen.

Då detaljplaner och planbeskrivningar utgör allmänna handlingar ska regelverken i bland annat arkivlagen (1990:782), tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) efterlevas. Detta innebär att informationen ska långtidsbevaras, hållas ordnad och också kunna tillhandahållas som (offentlig) allmän handling. Regelverken är teknikoberoende.

Boverkets föreskrifter innehåller inte några krav om arkivering.

I planbestämmelsekatalogens finns vägledning om vilka planbestämmelser som kan användas. Katalogen följer den struktur för planbestämmelser som föreskrifterna för detaljplan anger så att informationen kan återanvändas, överföras mellan olika IT-system och tillgängliggöras nationellt. I katalogen anges varje gällande planbestämmelse med en unik bestämmelsekod. Bestämmelsekoden är den direkta kopplingen mellan katalogen och Boverkets föreskrifter om detaljplan och den är nödvändig för att den digitala hanteringen ska fungera. Alla planbestämmelser har också ett UUID, en unik identifierare, som används vid överföring mellan olika IT-system. I katalogen finns färdigformulerade bestämmelser och exempel på bestämmelseformuleringar som har stöd i PBL och i föreskrifterna. Färdigformulerade bestämmelser är sökbara och möjliga att analysera.

Alla synpunkter på katalogen eller på andra frågor eller företeelser som Boverket eller Lantmäteriet ansvarar för tas tacksamt emot för att förändringsarbetet ska leda till så bra stöd och så bra produkter som möjligt.

Skicka gärna dina synpunkter via e-post till registraturen:

registraturen@boverket.se

I 2 kap. 1 § Boverkets föreskrifter om detaljplan regleras att den digitala informationen i detaljplanen ska kunna återges i sin beslutade form. Det innebär att det utifrån den digitala informationen ska gå att utläsa vilken reglering som gäller var. Det ställs inte krav på att den exakta redovisningen ska kunna återskapas. Den redovisning som detaljplanen hade när planen antogs går att utläsa av den juridiskt bindande originalhandlingen. I specifikationen för detaljplan, som används vid anslutning till nationella geodataplattformen, specificeras vad som krävs för att kunna överföra planinformationen. Bland annat ställs krav på att beslutshandlingen, oftast en pdf/A, ska kopplas till den digitala informationen för detaljplaner som fått laga kraft.

Varken plan- och byggförordningen eller Boverkets föreskrifter ställer krav på digital information under planprocessen utan det är först vid antagandet, och i vissa fall vid laga kraft, som kraven ska uppfyllas. Det kan dock ofta vara en fördel för kommunen att arbeta med den digitala informationen under hela processen.

Den Nationella geodataplattformen ska ge åtkomst till nationellt standardiserade grunddata i olika processer i samhället. Fokus för plattformens datamängder idag ligger inom samhällsbyggnads-processen. I den Nationella geodataplattformen (NGP) kan producenter tillgängliggöra datamängder, exempelvis detaljplaner, som konsumenter kan konsumera. Lantmäteriet erbjuder en funktion som datavärd där de lagrar och tillgängliggör geodata för de som är anslutna till geodataplattformen.

I den Nationella geodataplattformen är nationella specifikationer en central del. Nationella specifikationer skapar förutsättningar för att flera aktörer, till exempel kommuner, kan arbeta på ett likartat sätt. Det underlättar och effektiviserar dessutom utbyte av information i samhällsbyggnadsprocessen.

Föreskriften innehåller inga regler om hur detaljplanens reglering ska redovisas på en plankarta. Till exempel anger föreskriften inte vilka beteckningar och vilken typ av gränslinjer som kan användas. Eftersom detta inte regleras i föreskriften är det möjligt att ta fram nya sätt att redovisa exempelvis planbestämmelser. Tydlighetskravet i PBL är i sig teknikneutralt och kan uppfyllas på flera olika sätt.

Det finns ett allmänt råd om redovisning av detaljplan som anger ett sätt som kommunen kan redovisa detaljplaner för att uppfylla tydlighetskravet. Ett allmänt råd innebär att kommunen kan välja att redovisa på ett annat sätt så länge man kan uppfylla tydlighetskravet och följa föreskriften.

Boverkets allmänna råd (2020:6) om redovisning av reglering i detaljplan (i Boverkets författningssamling)

Att digitalisera en detaljplan innebär att kommunen gör en tolkning av en befintlig plans regleringar, bland annat planbestämmelser och gränser, till digital detaljplaneinformation.

Det digitaliserade materialet ersätter inte originalhandlingen utan är enbart en tolkning av den gällande planen. Det är den analoga detaljplanen som utgör originalhandling.

Det finns i dagsläget inga krav på att digitalisera detaljplaner.

För en detaljplan som tas fram enligt föreskrifterna ställs krav på digital information. Den digitala detaljplaneinformationen ska överensstämma exakt med den information som finns i originalhandlingen. För detta behövs en programvara som kan uppfylla detta krav.

En digitaliserad detaljplan är en tolkning av en gällande plan till digital detaljplaneinformation. Kvaliteten på det digitaliserade materialet beror på kvaliteten på originalplanen, tex vilken lägesnoggrannhet kartunderlagets fastighetsgränser har. Vid förvaltningsbeslut och eventuella överklaganden är det detaljplanen i original som är juridiskt gällande och inte den tolkade och digitaliserade detaljplaneinformationen.

Den Nationella geodataplattformen förhåller sig till Boverkets föreskrifter om detaljplan (BFS 2020:5) genom Lantmäteriets specifikation för detaljplan, som kommunen måste följa om den avser att ansluta sig till den Nationella geodataplattformen. Specifikationen uppfyller föreskriftens krav.

Än så länge finns ingen nationell specifikation för planbeskrivning. Tills vidare finns endast som krav för kommuner som är anslutna till den Nationella geodataplattformen att planbeskrivningen ska levereras som en dokumentlänk. Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning (BFS 2020:8) behöver fortsatt uppfyllas av kommunen vid framtagande av planbeskrivning.

Nej, kravet på digital information gäller endast för det som ändras, till exempel en planbestämmelse. Om övriga delar av planen digitaliseras i samband med ändringen blir detta endast en tolkning av den ursprungliga planen och det är fortfarande den ursprungliga planen som är juridiskt gällande.

Utöver den digitala informationen om ändringen så behöver ändringen också redovisas tydligt i ursprungsplanen.

Kravet i 2 kap. 5 a § PBF på digital information gäller även vid ändring av detaljplan. Det innebär att de delar av detaljplanen som ändras också ska finnas som digital information. Om kommunen till exempel ändrar en planbestämmelse ska den ändrade planbestämmelsen finnas i digital form och ska följa Boverkets föreskrifter. Om ändringen avser borttagande av en planbestämmelse finns inga krav på digital information för planbestämmelsen.

Vid ändring av detaljplan ska planbeskrivningen kompletteras med en beskrivning av ändringen. Hur kommunen väljer att göra kompletteringen av planbeskrivningen är inte reglerat, utan det är upp till kommunen att avgöra vad som är bäst i förhållande till de ursprungliga planhandlingarna.

Genom att det finns digital information om ändringen av detaljplanen skapas förutsättningar för att digitalt koppla till exempel kompletteringen av planbeskrivningen och andra underlag som är viktiga för en digital samhällsbyggnadsprocess.

För en detaljplan som tas fram enligt föreskrifterna ställs krav på digital information. Den digitala detaljplaneinformationen ska överensstämma exakt med den information som finns i originalhandlingen. För detta behövs en programvara som kan uppfylla detta krav.

En digitaliserad detaljplan är en tolkning av en gällande plan till digital detaljplaneinformation. Kvaliteten på det digitaliserade materialet beror på kvaliteten på originalplanen, tex vilken lägesnoggrannhet kartunderlagets fastighetsgränser har. Vid förvaltningsbeslut och eventuella överklaganden är det detaljplanen i original som är juridiskt gällande och inte den tolkade och digitaliserade detaljplaneinformationen.

Boverket (2023). Föreskrift om detaljplan. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/planering/detaljplan/planbestammelser/foreskrift-om-detaljplan/ Hämtad 2024-12-22