Försvar och säkerhet

Granskad: 19 februari 2024

Detta avsnitt fokuserar på hur översiktsplaneringen påverkas av totalförsvarets militära intressen och aktivitet vid kust och hav men berör delvis även det civila försvarets verksamhet.

Att tänka på i översiktsplaneringen

  • De militära intressena vid kusten och i havet handlar främst om övningsverksamhet och signalspaning. Fasta fysiska hinder över, på eller under vattnet, som begränsar verksamheten för flyg och fartyg innebär som regel störningar för verksamheten. Tekniska störningar som påverkar sambands- och radarsystem kan också påverka den militära verksamheten negativt.
  • Hela landets yta är samrådsområde med Försvarsmakten för objekt högre än 20 m utanför tätort och högre än 45 m inom tätort.
  • Hamnar och farleder är viktiga för att trygga försörjningen av landet, med avseende på resurser som till exempel mat och bränsle. Det är därför viktigt att reservhamnar och alternativa farleder inte tas bort eller blockeras.
  • Många militära intressen omfattas av sekretess. Ta därför en tidig kontakt med högkvarteret inom Försvarsmakten för att säkerställa att planens intensioner går att genomföra.

Totalförsvaret består av två delar – en militär del respektive en civil del. Med totalförsvar avses alla de myndigheter som deltar i Sveriges territoriella försvar och som var och en har särskilda uppgifter för att möta en potentiell fara för nationen.

Försvarsmakten ansvarar för totalförsvarets militära del, där det också ingår myndigheter som Försvarets radioanstalt (FRA), som bedriver signalspaning, Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) och Försvarets materielverk (FMV).

Totalförsvarets civila del, tar sin utgångspunkt i samhällets krisberedskap och syftar till att inför och under höjd beredskap samt under krig värna befolkningen, säkerställa de viktigaste samhällsfunktionerna och bidra till Försvarsmaktens förmåga att möta ett väpnat angrepp. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) samordnar myndigheters arbete med samhällets krisberedskap men respektive myndighet ansvarar för det civila försvaret inom sitt ansvarsområde. Inom länet är respektive länsstyrelse den högsta civila totalförsvarsmyndigheten. Kommuner, landsting, länsstyrelser, frivilliga organisationer och det privat näringslivet har också viktiga uppgifter inom det civila försvaret.

Försvarsmaktens användning av havet

Marina övningar

Sjöövningsområden används av Försvarsmakten för att öva väpnad strid över, på och under vattnet. I övningarna deltar ofta olika fartygstyper och ubåtar i kombination med flyg- och helikopterförband. Flera marina skjutområden är kopplade till skjutfält på land i skärgården med skjutområden ut över vatten.

Signalspaning

Försvarets radioanstalt bedriver signalspaning över havet i syfte att kartlägga bland annat yttre militära hot mot landet. Signalspaning är störningskänslig och samhällets ökande teknikanvändning innebär svårigheter för att sortera bort brus. Järnvägar, motorvägar, elkraftsanläggningar och radio- och mobilmaster är landbaserade verksamheter som kan störa signalspaning inom cirka en mil i spaningssektorn. Vindkraft, särskilt havsbaserad, kan störa signalspaning på ett betydligt längre avstånd.

Militära intressen - konflikter och synergieffekter med andra intressen

I många fall kan försvarsverksamhet samexistera med andra intressen till havs. Fasta fysiska hinder över, på eller under vattnet, som begränsar verksamheten för flyg och fartyg innebär dock som regel störningar för verksamheten. Andra anläggningar och verksamheter kan också orsaka tekniska störningar som påverkar sambands- och radarsystem.

I de flesta fall och situationer kan fiskeri- och försvarsverksamhet samexistera. I sjöövningsområden sker dock militärövningar som periodvis kan förhindra fiske. Övningarna sker i regel endast under kortare perioder och kommuniceras i förväg. För att minimera risken för att fisk i stim och marina däggdjur påverkas vid övning har Marinen etablerade rutiner för att söka av området över, på och under havsytan innan sprängning utförs. På så vis minimeras risken för påverkan på bland annat fiskbestånd.

Möjligheten till samexistens mellan naturvård och försvaret beror på vad som utgör områdets naturvärden och hur försvarsverksamheten bedrivs. Vid utpekande av nya omr