Odling och djurhållning
Användningen Odling och djurhållning används för områden för olika typer av odling, djurhållning samt djurvård. Här ingår verksamhetsanknuten försäljning. Även komplement till odlings- och djurhållningsverksamheten ingår i användningen.
Användningen Odling och djurhållning
Med odling avses växtodling, till exempel plantskolor, växthus, lantbruk, trädgårds-, koloni- och odlingslotter. Även verksamhetsanknuten försäljning ingår samt de ekonomibyggnader och liknande som behövs för odlingen.
Med djurhållning avses till exempel djursjukhus, smådjursklinik, stall, stuteri, kennel, 4H-gård, djurpensionat, hunddagis och liknande. Även verksamhetsanknuten försäljning ingår samt byggnader som behövs för verksamheten. När det gäller djurhållning kan det ofta vara lämpligt att precisera användningen för att tydliggöra syftet med planen och kunna hantera eventuella störningsrisker och skyddsavstånd.
11 § Användningen odling och djurhållning ska tillämpas för områden för olika typer av odling, djurhållning samt djurvård. Här ingår verksamhetsanknuten försäljning. Även komplement till verksamheten odling och djurhållning ingår i användningen.
Tabell 5.19 Odling och djurhållning
Tabellen kan inte visas, klicka här för att öppna den i en PDF-läsare.
Tabell 5.20 Precisering av bestämmelsen odling och djurhållning
Tabellen kan inte visas, klicka här för att öppna den i en PDF-läsare.
Jordbruk i stor skala
Användningen är främst avsedd att användas för att planlägga odling i mindre skala. Större odlingar och jordbruk kan ingå men planläggs oftast inte.
Begravning av djur
Inom användningen är begravningsplats för djur inte tillåten. För begravning av djur används istället användningen Begravning preciserad till Begravningsplats för djur.
Verksamhetsanknuten försäljning
Försäljning är enbart tillåtet som ett komplement till användningen. Verksamheter med försäljning som huvudändamål bör regleras med användningen Detaljhandel.
Stora publika anläggningar
Stora besöksintensiva anläggningar, så som en tävlingsarena för travsport, som ställer krav på sin omgivning genom exempelvis mer omfattande trafiklösningar ingår inte i användningen utan ska planeras som Besöksanläggningar.
Smådjursklinik ingår i flera användningar
Beroende på sin storlek och omgivningspåverkan kan smådjurskliniker även ingå i användningarna Centrum och Verksamheter.
Bostäder ingår inte
Bostäder ingår inte i användningen även om det krävs för verksamheten. I de fall där det är lämpligt kan användningen Odling och djurhållning kombineras med Bostäder och fördelningen dem emellan anges med en egenskapsbestämmelse.
Inom användningen Odling och djurhållning är det tillåtet med övernattning i begränsad utsträckning. Övernattningen ska innebära ett komplement som är nödvändigt för verksamheten till exempel jourrum på ett djursjukhus och får inte utgöra bostadsändamål.
Skyddsavstånd inom detaljplan
I en detaljplan är det inte lämpligt att reglera skyddsavstånd genom måttangivelser i en planbestämmelse. Skyddsavstånd regleras istället indirekt genom att planens utformning anpassas till de specifika förhållandena på platsen. I varje enskilt fall måste kommunen göra en bedömning av hur störningskänslig den planerade användningen är eller vilken omgivningspåverkan den har. Denna bedömning måste göras för både de verksamheter som redan finns etablerade och de verksamheter som planläggningen avser. Bedömningen kan grunda sig på verksamhetens karaktär, områdets topografi och den förhärskande vindriktningen, men också hur känslig den angränsande användningen är.
Detaljplanen utformas alltså så att den planerade verksamheten möjliggörs genom de planbestämmelser som krävs för att göra platsen lämplig. Det kan handla om lokalisering i förhållande till andra användningar eller om egenskapsbestämmelser för placering av byggnader och anläggningar, tekniska åtgärder eller skyddsåtgärder för att motverka exempelvis störningar till eller från omgivningen.
I planbeskrivningen beskrivs närmare vilken typ av verksamhet planen möjliggör.
När planen ska genomföras och en verksamhet eller anläggning ska lokaliseras inom området krävs det normalt bygglov och prövning enligt annan lagstiftning exempelvis miljöbalken. För de flesta sådana prövningar krävs att åtgärden är planenlig.
I relaterad information kan du läsa mer om planering vid djurhållning i Boverkets publikation "Vägledning för planering för och invid djurhållning".
Bestämmelsen måste följa föreskriften
I Boverkets föreskrifter om detaljplan anges vad som ingår i användningen Odling och djurhållning, hur bestämmelsen ska formuleras och vilken bestämmelsekod bestämmelsen ska ha.
Formulering av bestämmelse | Bestämmelsekod |
Odling och djurhållning | DP_KM_L2 |
11 § Användningen odling och djurhållning ska tillämpas för områden för olika typer av odling, djurhållning samt djurvård. Här ingår verksamhetsanknuten försäljning. Även komplement till verksamheten odling och djurhållning ingår i användningen.
Tabell 5.19 Odling och djurhållning
Tabellen kan inte visas, klicka här för att öppna den i en PDF-läsare.
Tabell 5.20 Precisering av bestämmelsen odling och djurhållning
Tabellen kan inte visas, klicka här för att öppna den i en PDF-läsare.
Precisering av bestämmelsen
Om ett område ska ha en särskild funktion som kommer att dominera användningen, få stor betydelse för områdets utformning eller innebära en betydande omgivningspåverkan så kan användningen preciseras. Användningen kan även preciseras om kommunen vill avgränsa användningen till en specifik funktion, exempelvis för att undvika störningar. Odling och djurhållning är en bred användning och behöver därför ofta preciseras. I en detaljplan kan det till exempel vara olämpligt med odling och djurhållning samtidigt.
En precisering innebär att enbart det som anges i preciseringen är tillåtet. En preciserad användningsbestämmelse ger alltså mindre utrymme för tolkning än då användningen inte preciseras. En precisering innebär att planen blir mindre flexibel samtidigt som det blir tydligt vilket ändamål som avses för området. Flera olika preciseringar av samma användning kan finnas inom samma detaljplan.
3 § En precisering av en planbestämmelse innebär att endast det som anges i preciseringen är tillåtet.
I Boverkets föreskrifter om detaljplan anges de preciseringar av Odling och djurhållning som får användas. Om kommunen behöver göra en precisering som ryms inom Odling och djurhållning men som inte finns med i föreskriften får kommunen formulera egna preciseringar. Detta görs genom att använda Annan precisering. På så sätt begränsar inte föreskriften kommunens möjlighet att göra regleringar i detaljplan. Preciseringar som inte finns med i föreskriften blir dock inte digitalt sökbara i samma utsträckning som övriga preciseringar och får endast användas när tillämpbar formulering saknas.
1 § Endast de användningar som är reglerade i 2–22 §§ får användas vid reglering med användningsbestämmelser på kvartersmark i detaljplan.
Formuleringar av bestämmelser, formuleringar av preciseringar och bestämmelsekoder ska följa det som anges i tabellerna nedan. Annan precisering får endast användas när tillämpbar formulering saknas. Hakparentesen [Annan precisering] ska då ersättas med en egen formulering av preciseringen.
Formulering av precisering | Bestämmelsekod |
Koloniområde | DP_KM_L2_Koloni |
Handelsträdgård | DP_KM_L2_Handelstradgard |
Ridanläggning | DP_KM_L2_Rid |
Djursjukhus | DP_KM_L2_Djursjukhus |
Veterinärstation | DP_KM_L2_Veterinar |
[Annan precisering] | DP_KM_L2_Annan |
11 § Användningen odling och djurhållning ska tillämpas för områden för olika typer av odling, djurhållning samt djurvård. Här ingår verksamhetsanknuten försäljning. Även komplement till verksamheten odling och djurhållning ingår i användningen.
Tabell 5.19 Odling och djurhållning
Tabellen kan inte visas, klicka här för att öppna den i en PDF-läsare.
Tabell 5.20 Precisering av bestämmelsen odling och djurhållning
Tabellen kan inte visas, klicka här för att öppna den i en PDF-läsare.
En närmare utformning av ett område regleras med egenskapsbestämmelser.
Redovisning av regleringar i detaljplan
Det finns inga bindande regler för hur en detaljplans reglering ska redovisas på plankartan. Det enda krav som måste uppfyllas är det så kallade tydlighetskravet som finns i plan- och bygglagen, PBL, och som ställer krav på att alla regleringar som görs i en detaljplan ska vara tydliga. Tydlighetskravet är i sig teknikneutralt och kan uppfyllas på flera olika sätt vilket innebär att redovisningen av regleringar i detaljplan kan göras på olika sätt så länge det tydligt framgår vad som regleras. Med den digitala teknikens hjälp är det därför möjligt att ta fram nya sätt att redovisa planbestämmelser.
32 §
En detaljplan får inte omfatta ett större område än vad som behövs med hänsyn till planens syfte och genomförandetid.
Den avsedda regleringen av bebyggelsen, byggnadsverk och miljön i övrigt ska tydligt framgå av planen.
Detaljplanen får inte vara mer detaljerad än som behövs med hänsyn till planens syfte. Lag (2011:335) .
Redovisning enligt det allmänna rådet om redovisning av reglering i detaljplan
Ett sätt att redovisa regleringar i detaljplan är att följa Boverkets allmänna råd om redovisning av reglering i detaljplan. Vid redovisning enligt det allmänna rådet kan användningen Odling och djurhållning anges med versalt L på plankartan och vid färgläggning av detaljplanen ges användningen grön färg.
Enligt det allmänna rådet kan precisering anges genom att beteckningen förses med index i form av en nedsänkt siffra, exempelvis L1 – Koloniområde.
Det allmänna rådet anger bara ett sätt som redovisningen kan göras för att tillgodose kravet på tydlighet i PBL och föreskriftens regler. Redovisningen kan alltså även göras på andra sätt. För att underlätta framtida tolkning av detaljplanen är det lämpligt att det framgår av detaljplanen om det allmänna rådet använts.
32 §
En detaljplan får inte omfatta ett större område än vad som behövs med hänsyn till planens syfte och genomförandetid.
Den avsedda regleringen av bebyggelsen, byggnadsverk och miljön i övrigt ska tydligt framgå av planen.
Detaljplanen får inte vara mer detaljerad än som behövs med hänsyn till planens syfte. Lag (2011:335) .