Trafik
Användningen Trafik används för områden för väg- och spårtrafik med tillhörande anläggningar samt vägreservat. Här ingår spårområden och liknande anläggningar samt stations- och servicebyggnader. Även komplement till trafikverksamheten ingår i användningen.
Användningen Trafik
I användningen Trafik ingår all trafik och godstrafik inom kvartersmark. Till detta hör trafik med järnväg, bil, buss, taxi, bergbana, linbana med mera. Till användningen räknas också alla de byggnader och anläggningar som kan behövas både för verksamhetens drift och för service till resenärer. Det kan till exempel vara magasin, verkstäder, lastanordningar och tågstationer. På stationsområden får dessutom finnas butiker, resebyråer och liknande som ger service åt resenärer. Handel som inte är för resenärernas behov planeras istället som Detaljhandel.
Användningen Trafik kan även användas för vägreservat.
18 § Användningen trafik ska tillämpas för områden för väg- och spårtrafik med tillhörande anläggningar samt vägreservat. Här ingår spårområden och liknande anläggningar samt stations- och servicebyggnader. Även komplement till verksamheten trafik ingår i användningen.
Tabell 5.33 Trafik
Tabellen kan inte visas, klicka här för att öppna den i en PDF.
Tabell 5.34 Precisering av bestämmelsen trafik
Tabellen kan inte visas, klicka här för att öppna den i en PDF.
Tekniska anläggningar kan ingå
Tekniska anläggningar som krävs för verksamhetens drift ingår i användningen och behöver inte planläggas med användningen Tekniska anläggningar.
Trafikanläggningar kan rymmas inom andra användningar
De verksamheter som nämnts ovan planeras företrädesvis med användningen Trafik. Flera av verksamheterna kan också, beroende på dess omfattning, ingå i andra användningar. En mindre väntsal kan till exempel placeras på en allmän plats, ett busstorg eller en omstigningsplats kan rymmas inom användningen Centrum och bussverkstäder kan placeras inom Verksamheter. Större anläggningar som bussterminaler och tågstationer planeras dock som Trafik.
Områden för allmän trafik ingår inte i användningen Trafik utan bör utgöra allmän plats, Väg eller Gata.
Vägreservat
Ett område som ska utgöra väg eller gata inom allmän plats i framtiden, men som inte avses att bli utförd under innevarande detaljplans genomförandetid, kan regleras som kvartersmark med användningen Trafik, preciserat till Vägreservat. Det föreligger då inte någon utbyggnadsskyldighet för kommunen eller Trafikverket under planens genomförandetid och området är samtidigt skyddat från att bebyggelse uppförs inom det. Om marken är i enskild ägo kan vissa inlösenregler aktualiseras.
14 §
Kommunen är skyldig att på fastighetsägarens begäran lösa in mark eller annat utrymme som enligt detaljplanen ska användas för
1. en allmän plats som kommunen ska vara huvudman för, eller
2. annat än enskilt byggande.
Skyldigheten enligt första stycket 2 gäller inte om bygglov ges enligt 9 kap. 32 a § första stycket. Lag (2014:900) .
Det är olämpligt att bygga ut vägen eller gatan innan området har planerats som allmän plats i en ny detaljplan.
För att möjliggöra för fortsatt verksamhet och att marken brukas på ett meningsfullt sätt kan kommunen under genomförandetiden ange en tidsbegränsad tillfällig användning inom vägreservatet, till