Lovplikt och prövning av lov för tillfälliga anläggningsboenden
Vid prövning av lov gör kommunens byggnadsnämnd en bedömning av om åtgärder uppfyller de krav som ställs i plan- och bygglagstiftningen. Olika krav kan ställas på olika åtgärder och kraven kan bli olika beroende på lokalisering och placering.
När detaljplanen tillåter någon form av tillfällig vistelse
Tillfälliga anläggningsboenden för asylsökanden och för människor som fått uppehållstillstånd, men ännu inte har fått en bostad, kan bedömas vara planenliga inom ett område som i gällande detaljplan har angetts för någon typ av tillfällig vistelse. Bygglov eller anmälan kan krävas om den nya verksamheten ställer krav på förändringar av byggnaderna. Det krävs i varje enskilt fall en bedömning av lovplikten.
När detaljplanen tillåter bostäder
Användningen bostad i detaljplan är inte förenlig med olika former av tillfällig vistelse oavsett vilken form eller benämning dessa har. Kommunen kan därför inte ge lov till att ett markområde, som i detaljplan har bestämts som bostäder, utnyttjas för ett tillfälligt anläggningsboende för asylsökanden och människor som fått uppehållstillstånd, men väntar på att få en bostad. Kommunen kan inte heller ge lov till att en byggnad inom ett sådant område utnyttjas för tillfällig vistelse.
Det finns i och för sig en gråzon i de fall då boendet sker under mer permanenta former, till exempel sociala bostäder där bostaden disponeras på samma sätt som en permanent bostad. Verksamhetens art och omfattning tillsammans med omgivningspåverkan är då avgörande faktorer. Om verksamheten bedrivs under mer institutionella former, till exempel om en grupp människor förläggs i en villa eller bostadslägenhet, utan att personerna själva har hyreskontrakt och besittningsskydd, kan verksamheten snarare vara att bedöma som tillfällig vistelse.
Väsentligen annat ändamål
Frågan om en ny verksamhet utgör ett väsentligen annat ändamål gentemot den tidigare ska bedömas utifrån verksamhetens art och omfattning samt eventuell förändrad omgivningspåverkan. Vid ändring behövs inte alltid bygglov om åtgärden inte är väsentligen annat ändamål – men anmälan kan likväl krävas om åtgärder som kräver anmälan behöver göras, till exempel ändringar som påverkar byggnadens brandskydd eller ventilation. Om en plan som är beslutad mellan 1987–2012 anger kontor är det om inget annat preciseras, planenligt att bedriva tillfällig vistelse men för anläggningsboende krävs bygglov för ändring till ett väsentligen annat ändamål om det senaste lovet eller verksamheten som bedrevs var kontor.
Oavsett om ändringen kräver bygglov eller anmälan så ska kraven i PBL, PBF, BBR och EKS vara uppfyllda i den utsträckning som anges i reglerna om ändring. För tillfälliga anläggningsboenden finns det särskilda krav som syftar till att underlätta etableringen av sådana. Se närmare om utformningskraven och de tekniska egenskapskraven nedan.
Att ändra detaljplanen eller att ge tidsbegränsat bygglov
Om det inte är tillåtet att bedriva tillfällig vistelse enligt gällande detaljplan kan kommunen göra bedömningen att tillfällig vistelse är lämplig på platsen och ändra detaljplanen så att verksamheten blir tillåten. Kommunen kan också medge ett tidsbegränsat lov i strid mot detaljplanen om kriterierna för detta är uppfyllda. Dock ska inte ett tidsbegränsat bygglov användas för att undvika en planändring när det handlar om åtgärder av permanent karaktär som strider mot detaljplanen. Prövningen av tidsbegränsade lov kan på medellång sikt skapa utrymme för fler tillfälliga boenden, men bara under en begränsad tid.
Det är viktigt att ha klart för sig att kraven på tekniska egenskaper som hanteras i startbeskedet inte kan undantas i prövningen av det tidsbegränsade lovet.
Utformningskrav och tekniska egenskapskrav
Som huvudregel gäller att alla byggnader ska uppfylla de utformningskrav och tekniska egenskapskrav som regleras i 8 kap. PBL. Kraven gäller både vid nybyggnad och vid ändring av en byggnad. Vid ändring av byggnader får hänsyn tas till ändringens omfattning, byggnadens förutsättningar, varsamhetskravet och förbudet mot förvanskning.
Kraven preciseras i 3 kap. PBF samt ytterligare i Boverkets föreskrifter och allmänna råd om tillämpningen av europeiska konstruktionsstandarder (EKS) och i Boverkets byggregler (BBR).
Flertalet av kraven är relevanta för alla byggnader. Alla byggnader ska uppfylla krav på bärförmåga, stadga och beständighet. Kraven ställs dock oftast med beaktande av byggnadens utformning och användning. Krav på brandsäkerhet varierar exempelvis beroende på om personer som vistas i byggnaden förväntas ha kännedom om byggnaden, om de kan förväntas utrymma på egen hand, om de förväntas vara vakna och om det finns förhöjd risk för uppkomst av brand. Ventilationen behöver bland annat anpassas till hur många människor som förväntas befinna sig i byggnaden. Särskilda krav på säkerhet vid användning gäller om barn ska vistas i byggnaden. Vissa regler, såsom reglerna om bostadsutformning, gäller endast för bostäder och därmed inte för hotell eller liknande tillfälliga boenden.
För tillfälliga anläggningsboenden gäller särskilda bestämmelser i PBF. Dessa regler innebär att vissa av de krav som ställs på byggnadsverk ska anpassas och avsteg från kraven ska göras i den utsträckning som är skälig i förhållande till åtgärdens art, omfattning och varaktighet. Anpassningarna och avstegen får dock inte medföra en oacceptabel risk för människors hälsa och säkerhet.
Byggregler för tillfälliga anläggningsboenden med mera
Frågor och svar
Ta del av frågor och svar med anledning av ämnet i fliken Frågor & svar.
Frågor och svar
Det finns inga särskilda regler för handläggningen av bygglov för anläggningsboenden. Boverket har tagit fram en allmän vägledning om handläggningen av bygglovsansökningar
Handläggning av lov.
I en bygglovsprövning av ett tillfälligt anläggningsboende utanför detaljplan ska det bland annat prövas om boendet uppfyller kraven i 2 kap 5 § 1, 4 samt 2 kap 6 a §, om det ska byggas utanför detaljplan. En lämplighetsprövning utifrån dessa krav ska göras, det finns inga särskilda undantag för tillfälligt anläggningsboenden utan samma regler gäller som för andra verksamheter för tillfällig vistelse.
Ja, det ska den. Det finns inga undantag från kravet på att följa detaljplaner och områdesbestämmelser. Det är dock möjligt att ge bygglov för en avvikelse från områdesbestämmelserna om den är liten eller för en åtgärd som är av begränsad omfattning och nödvändig för att området ska kunna användas eller bebyggas på ett ändamålsenligt sätt enligt 9 kap. 31b § PBL.
Detta beror på kommunens delegationsordning. Tänk på att nämnden kan kallas in till extra sammanträde om det är bråttom och ärendet ska tas i nämnden.
Det finns inga speciella regler med anledning av flyktingsituationen, de vanliga reglerna för avvikelser gäller alltså.
Avvikelser från användningsbestämmelser kan normalt sett inte beviljas. I vissa fall är det dock möjligt att under eller efter detaljplanens genomförandetid bevilja ett bygglov för en liten avvikelse från detaljplanens användningsbestämmelser enligt 9 kap. 31b § 1 PBL.
Liten avvikelse från användningsbestämmelser
Under detaljplanens genomförandetid så är det också möjligt att bevilja bygglov för avvikelser för åtgärder som är av begränsad omfattning och som behövs för att området ska kunna bebyggas på ett ändamålsenligt sätt enligt 9 kap. 31 b § 2 PBL.
Avvikelser för nödvändiga åtgärder
Om detaljplanens genomförandetid har gått ut så är det möjligt att bevilja en avvikelse för en användning som utgör ett lämpligt komplement till detaljplanens användningsbestämmelse. Undantaget är 9 kap. 31 c § 2 PBL, när detaljplanens genomförandetid har gått ut, om användningen utgör ett lämpligt komplement till den planerade användningen. Om ett tillfälligt anläggningsboende kan bedömas vara ett lämpligt komplement till användningen enligt detaljplanen kan alltså bygglov ges.
Avvikelser för lämpligt komplement
Efter det att detaljplanens genomförandetid gått ut så är det också möjligt att bevilja bygglov för avvikelser för åtgärder som tillgodoser ett angeläget gemensamt behov eller ett allmänt intresse.
Utvecklad frågeställning: Exempelvis om Migrationsverket hyr en industrilokal för att använda som (tillfälligt) asylboende kan de ta hela ansvaret för det eller hur träffas fastighetsägaren av ansvaret? Vilka konsekvenser kan det få för fastighetsägaren?
Om bygglov söks har byggherren ett ansvar i byggprocessen att kraven uppfylls. Om bygglov inte söks och användningen kräver bygglov kan det bli aktuellt med tillsynsingripande från kommunens sida. Utifrån plan- och bygglagens krav är det då oftast fastighetsägaren eller byggnadens ägare som kan bli ansvarig. Andra former av ansvar för själva verksamheten är en civilrättslig fråga. Det kan också finnas ansvar enligt exempelvis miljöbalken.
Hotell/vandrarhem/campingplats?
- Tillfälligt anläggningsboende är tillfällig vistelse, vilket är att jämställa med hotell, vandrarhem, eller camping. Verksamheten är då planenlig.
- Om vårdinslaget i det tillfälliga anläggningsboendet är betydande blir det dock planstridigt (det blir vård och därmed inte tillfällig vistelse).
Bostad?
- Tillfälligt anläggningsboende i begränsad omfattning, bostadsliknande former. Planenligt.
- Större omfattning, kan inte längre liknas vid bostadsliknande former. Man har så att säga lämnat bostadsverksamheten. Planstridigt.
- Ett tillfälligt anläggningsboende med betydande vårdinslag är planstridigt.
Kontor?
- Beror på när planen är gjord. Enligt de planhandböcker som gällde från 1987 till 2012 innefattade användningen kontor nämligen också hotell, alltså tillfällig vistelse. Kan i dessa fall vara planenligt.
Gymnastiksal/skola/idrottsanläggning/industrilokal/samlingslokaler?
- Ingen av dessa är boende eller tillfällig vistelse. Planstridigt.
Vårdanläggningar
- Bedömning av vårdinslaget i befintlig och ny verksamhet.
- Om den nya och befintliga verksamheten är övervägande vård är det vård och inte boende eller tillfällig vistelse.
- Vårdverksamhet på mark som är planlagd för vård är planenlig.
- Tillfällig vistelse på mark som är planlagd för vård är inte planenlig.
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.