Digitala lösningar inom lov-, bygg-, och tillsynsprocessen

Granskad: 24 oktober 2023

Inom lov, bygg-, och tillsynsprocessen arbetar vi med att skapa förutsättningar för en enhetlig digital hantering av bland annat obligatorisk ventilationskontroll, kontrollplaner och enhetlig lov- och byggprocess.

Begrepp, termer och värdelistor

En gemensam terminologi är viktig för att vi ska kunna kommunicera effektivt. Inte minst gäller det vid digital kommunikation och mellan maskiner då maskinen har svårare att tolka termen ur sin kontext. För att underlätta digitalisering inom samhällsbyggnadsprocessen bidrar Boverket till att beskriva och strukturera termer och begrepp som används inom samhällsbyggnadsprocessen.

Under tidigare uppdrag har vi tagit fram ändamålskatalogen som fungerar som en värdelista för byggnadsändamål. Byggnadsändamål används bland annat i den Nationella Geodataplattformen som utvecklas av Lantmäteriet i samarbete med bland annat Boverket. Under 2023 uppdaterades även ändamålskatalogen med mappning mot den EU-gemensamma geodatakategoriseringen, INSPIRE.

Boverket har också utvecklat en teknisk lösning för att samlat tillhandahålla terminologi som är kopplad till plan- och byggregelverket. Tjänsten syftar både till att täcka det växande behovet av enhetlighet inom området och till att göra dessa termer, uttryck och definitioner tillgängliga för maskinell läsning. Dessa termer lämpar är tänkta för användning i både offentliga och kommersiella tjänster samt verksamhetssystem.

Ändamålskatalogen

Nationella geodataplattformen (på Lantmäteriets webbplats)

Boverkets begreppsbank

OVK - Obligatorisk Ventilationskontroll

Det är byggnadens ägare, till exempel bostadsrättsföreningen, som ska se till att OVK utförs. Ägaren ska välja en sakkunnig funktionskontrollant, som är certifierad av ett ackrediterat certifieringsorgan.

Kravet på OVK finns sedan 1991. Det bör finnas OVK-protokoll för byggnaden, hos kommunens byggnadsnämnd, från regelbundna kontroller.

I dagens system ska en sakkunnig funktionskontrollant skicka ett protokoll till byggnadens ägare och kommunens byggnadsnämnd vilket ger en ökad administrativ belastning och risker i manuell hantering.

De intervall en OVK ska göras har också ett stort spann, mellan 3 och 6 år. I ett modernt fastighetsbestånd och där moderniseringar av ventilationssystem görs som ett led i tillexempel energiförbättringsåtgärder kan modern sensorteknik och styr- och reglersystem bidra till en mer frekvent kontroll.

Boverket genomförde en förstudie om hur OVK kan rapporteras in nationellt samt hur kontrollsystemet bättre kan dra nytta av modern sensorteknik vilken rapporterades 2023.

Digitalisering av obligatorisk ventilationskontroll

Digitala kontrollplaner

Det ska finnas en kontrollplan för de flesta bygg-, rivnings- och markåtgärder som kräver lov eller anmälan. Denna ska fungera som ett kravställande dokument så att det går att verifiera att åtgärden kan antas komma att uppfylla samhällets krav enligt plan- och bygglagen, PBL. Byggherren är ansvarig för att en kontrollplan upprättas och följs och i de fall kontrollansvarig krävs ska denne hjälpa byggherren med detta.

Kontrollplanen är idag ett dokument, ofta i fysisk form, som kan ha brister både i läsbarhet, hållbarhet och spårbarhet. Genom att se på möjligheterna att digitalisera hanteringen av kontrollplaner enligt plan- och bygglagen kan exempelvis riskbedömning och verifiering av en kontrollpunkt utföras på ett enhetligt sätt.

Boverket genomförde en förstudie om en teknisk lösning för en nationell tjänst för kontrollplaner enligt plan- och bygglagen som rapporterades 2023.

Digitalisering av kontrollplaner

Enhetlig lov- och byggprocess

Lov-, bygg- och tillsynsprocesserna hanteras på olika sätt i olika kommuner. Hur till exempel en ansökan om bygglov görs och handläggs skiljer sig i dag mellan olika kommuner. I vissa kommuner kan ansökan om bygglov hanteras i en mer eller mindre digital miljö medan det i andra kommuner fortfarande är blanketter och pappershantering som gäller.

Boverket har under en längre tid arbetat med att göra lov- och byggprocessen mer digitalt enhetlig. Mellan 2015 och 2019 arbetade Boverket med lov- och byggprocessen främst genom ett samverkansprojekt, Får Jag Lov?. I projektet samverkade Boverket med såväl kommuner och andra myndigheter som näringslivet. Några av lärdomarna från projektet har sedan 2019 Boverket fått arbeta vidare med i olika regeringsuppdrag.

2022 fick Boverket i uppdrag att göra en förstudie om nationella lösningar för en digital enhetlig lov- och byggprocess. Boverkets svarade på uppdraget med en förstudie som syftade till att undersöka hur ärendehanteringen i lov- och byggprocessen kan skötas utan fysiska handlingar och vilka nationella lösningar som behöver finnas för att detta ska vara möjligt. Förstudien rapporterades 2023.

En av de processer som förstudien pekade på som en lämplig kandidat för digitalisering, var hantering av fullmakter i samhällsbyggnadsprocessen. Detta arbetar Boverket vidare med under 2023 i myndighetssamverkan med Bolagsverket och tjänsten Mina Ombud.

Lov- och byggprocess utan fysiska handlingar

Mina ombud (på Bolagsverkets webbplats)

Boverket (2023). Digitala lösningar inom lov-, bygg-, och tillsynsprocessen. https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/digitalisering/lovbyggtillsyn/lov_bygg/ Hämtad 2024-11-24