Ideella organisationer undantas från det retroaktiva kravet på laddningsmöjlighet för elbilar

Granskad: 6 december 2024
Nyhet

Den 5 december beslutade regeringen att ideella organisationer och trossamfund inte ska behöva tillhandahålla laddningspunkter för elfordon vid befintliga byggnader från och med årsskiftet. Det är ett undantag från reglerna som gäller från den 1 januari 2025 om att det ska finnas minst en laddningspunkt för elfordon för vissa befintliga byggnader.

Ideella organisationer undantas från kraven på att tillhandahålla laddning för elfordon (på regeringens webbplats)

Regeringen har beslutat att införa undantaget för ideella organisationer i plan- och byggförordningen.

Regler för nya och befintliga byggnader

Sedan 2021 har det funnits krav på laddinfrastruktur vid uppförande av nya byggnader och vid ombyggnad. Från och med 1 januari 2025 gäller även retroaktiva krav för vissa befintliga byggnader. Kravet innebär att byggnader som inte är bostadshus och som har sammanlagt fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten måste ha minst en laddningspunkt för elfordon. 

Det ställs inga retroaktiva krav för bostadshus, byggnader som inte använder energi för att påverka inomhusklimatet (saknar uppvärmning) eller för byggnader för totalförsvaret. Byggnader som ägs och används av ideella föreningar och trossamfund är också undantagna från kravet om de uppfyller kriterierna för små och medelstora företag enligt EU:s definition.

Lagändringen ska främja den gröna omställningen

Reglerna utgår från EU:s direktiv om byggnaders energiprestanda och är en del av arbetet för att minska utsläppet av växthusgaser i EU. Boverket hade 2019 i uppdrag att utreda och föreslå hur EU:s krav på laddinfrastruktur ska införas i Sverige. Sedan har riksdagen och regeringen tagit beslut om hur kraven för Sverige ska se ut i plan- och bygglagen, PBL, och plan- och byggförordningen, PBF.

Här finns stöd och råd om hur reglerna ska användas

För att förenkla och förklara hur reglerna ska användas har Boverket informerat, gett ut föreskrifter och allmänna råd om till exempel vilken typ av ladduttag som behövs för att uppfylla kraven. Detta stöd hittar du på vår webbplats.

Regler för laddning av elfordon

Det krävs varken bygglov eller anmälan för att enbart installera laddningspunkter. Däremot kan andra åtgärder, så som eventuellt tak över laddningspunkten, kräva bygglov.

Kontakta byggnadsnämnden i din kommun för att få veta vad som gäller för din byggnad.

Kommunernas webbsidor för byggande och boende

Kraven gäller för uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på dess tomt. Det ställs däremot inga retroaktiva krav för bostadshus, ouppvärmda byggnader eller för byggnader för totalförsvaret.

En komplett beskrivning av de olika reglerna finns på Boverkets webbplats. Där kan du läsa mer om vad som gäller för till exempel samfälligheter och radgarage.

På Boverkets webbplats kan du läsa mer vilka som berörs av lagkraven. Du kan också alltid kontakta din kommun om du vill veta som gäller för din byggnad.

Kommunernas webbsidor för byggande och boende

Det retroaktiva kravet på en laddningspunkt från 2025 gäller inte byggnader som ägs och används av ideella organisationer och trossamfund om de uppfyller kriterierna för små eller medelstora företag i EU-kommissionens rekommendation 2003/361/EG. Som små och medelstora företag räknas organisationer som sysselsätter färre än 250 personer och vars årsomsättning inte överstiger 50 miljoner euro eller vars balansomslutning inte överstiger 43 miljoner euro per år. Undantaget kommer därmed gälla för de flesta ideella organisationer.

Som ideella organisationer bör även äldre så kallade upa- och mbpa-föreningar kunna räknas i de fall de bedriver ideell verksamhet. Undantaget gäller även trossamfund eller registrerad del av ett trossamfund som uppfyller kriterierna för små och medelstora företag.

Nej, du behöver inte ha en laddningspunkt per 20 platser. Det räcker med en laddningspunkt oavsett hur många platser utöver 20 som finns i byggnaden eller på dess tomt.

Nej, det finns inga sådana krav. Plan - och byggförordningen och Boverkets föreskrifter ställer minimikrav på byggnaden utifrån EU:s direktiv om byggnaders energiprestanda. Det innebär att reglerna främst preciserar när det krävs laddinfrastruktur och hur den ska utformas för att vara tillgänglig och säker att använda.

Om byggherren sedan väljer att ha ett debiteringssystem för varje enskild laddning, en schablonavgift per parkeringsplats eller erbjuda gratis laddning är upp till denne att avgöra. Detsamma gäller vilken effekt som ska tillhandahållas. Det är upp till marknaden att reglera vad som är lämplig effekt utifrån avsedd användning och hur man bäst utnyttjar elnätet på aktuell plats.

I Boverkets föreskrifter klargörs att bostadshus avser byggnader där mer än halva bruttoarean är avsedd för bostäder, enligt reglerna om laddinfrastruktur.

Med bostad avses då även biytor som lägenhetsförråd, tvättstugor och liknande i byggnaden som kan kopplas till bostadsändamålet. Även ett parkeringsgarage i byggnaden kan anses ingå i bostaden om garaget enbart är avsett för de boende.

Om det i stället är så att mer än halva bruttoarean är avsedd för lokaler omfattas byggnaden alltså av de retroaktiva kraven eftersom den då kan ses som en lokal.

Ja, om parkeringsplatserna är uppdelade på flera delar ska alla platserna på tomten och inuti byggnaden räknas samman. Kraven gäller utifrån hur många parkeringsplatser byggnaden har.

Nej, att installera enbart vanliga jordade uttag (schuko) uppfyller inte kraven på en laddningspunkt. Typ 2/Combo 2 är de anslutningsdon som ska användas i det fall det ställs krav på laddningspunkter.  Det innebär exempelvis att parkeringsplatser som i dag är försedda med uttag för motorvärmaruttag inte uppfyller de retroaktiva kraven utan måste kompletteras med minst ett typ 2-/Combo 2-uttag före 2025. Typ 2/Combo 2 är den vanliga typen av laddningsutrustning som normalt används för växelström respektive likström.

Krav på utrustning för laddningspunkter

Nej, det måste den inte. Kravet på laddinfrastruktur gäller för byggnaden och syftar till att skapa möjligheter till laddning för dem som nyttjar byggnaden. Bakgrunden till reglerna är främst att det ska finnas förutsättningar för laddning av elfordon vid bostäder och arbetsplatser. Det finns inget krav på att de laddningspunkter som ska anordnas ska vara tillgängliga för allmänheten.

Det finns heller inget krav på att de laddningspunkter som anordnas ska kunna nyttjas av alla användare i byggnaden. En parkeringsplats med krav på en laddningspunkt kan hyras ut till en enskild person eller företag på samma sätt som vilken annan parkeringsplats som helst.

Kommunerna är ansvariga för tillsynen av plan- och bygglagen. För att undvika att bryta mot reglerna när lagen träder i kraft behöver du som fastighetsägare påbörja åtgärder i god tid före den 1 januari 2025. Myndighetstillsyn eller krav på att utföra arbeten kan dock inte göras före detta datum.

Boverket (2024). Ideella organisationer undantas från det retroaktiva kravet på laddningsmöjlighet för elbilar. https://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/nyheter/ideella-organisationer-undantas-fran-det-retroaktiva-kravet-pa-laddningsmojlighet-for-elbilar/ Hämtad 2024-12-12