Detaljplaneprocesserna
Planläggning med detaljplan syftar till att mark- och vattenområden används till det ändamål området är mest lämpat för. Lämpligheten bedöms med hänsyn till beskaffenhet, läge och behov. När kommunen tar fram en detaljplan görs det enligt en lagreglerad process med syfte att säkra insyn för berörda, att få fram ett så bra beslutsunderlag som möjligt och att förankra förslaget.
En detaljplan kan tas fram med olika förfaranden
När kommunen tar fram en detaljplan görs det genom standard-, utökat- eller samordnat förfarande (se undersidor i huvudmenyn). Under vissa förutsättningar är det möjligt att begränsa standardförfarandet så att det endast innehåller ett kommunikationssteg. Kommunen bör handlägga ett förslag till detaljplan med ett standardförfarande, om det är möjligt. (jfr prop. 2013/14:126, sid. 73–74)
En enklare planprocess, prop. 2013/14:126 (på Sveriges riksdags webbplats)
Valet av förfarande utgår från förutsättningarna i det enskilda ärendet, och regleras i plan- och bygglagens femte kapitel.
Andra regler för planer påbörjade innan 2015
För planer där kommunen har påbörjat ett arbete med att ta fram ett förslag till detaljplan före 1 januari 2015 gäller andra regler. Vägledning om detta hittar du under ”Relaterad information”.
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.