Utemiljöer som allmänt intresse
I plan- och bygglagen finns det uttalade krav på att det ska finnas tillräckligt stor friyta lämplig för lek och utevistelse vid bostäder, skolor, förskolor, fritidshem och liknande. Behovet av lämpliga platser för lek uttrycks även som ett allmänt intresse.
Friyta
Det finns flera olika nationella styrdokument som påverkar barns och ungas utemiljö generellt och särskilt skolgårdar och förskolegårdar. Plan- och bygglagen, PBL, är dock den enda lagstiftning som ställer ett uttalat krav på att det ska finnas tillräckligt stor friyta lämplig för lek och utevistelse vid bostäder, skolor, förskolor, fritidshem och liknande.
9 §
En obebyggd tomt som ska bebyggas ska ordnas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena på platsen. Tomten ska ordnas så att
1. naturförutsättningarna så långt möjligt tas till vara,
2. betydande olägenheter för omgivningen eller trafiken inte uppkommer,
3. det finns en lämpligt belägen utfart eller annan utgång från tomten samt anordningar som medger nödvändiga transporter och tillgodoser kravet på framkomlighet för utryckningsfordon,
4. det på tomten eller i närheten av den i skälig utsträckning finns lämpligt utrymme för parkering, lastning och lossning av fordon,
5. personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska kunna komma fram till byggnadsverk och på annat sätt använda tomten, om det med hänsyn till terrängen och förhållandena i övrigt inte är orimligt, och
6. risken för olycksfall begränsas.
Om tomten ska bebyggas med byggnadsverk som innehåller en eller flera bostäder eller lokaler för fritidshem, förskola, skola eller annan jämförlig verksamhet, ska det på tomten eller i närheten av den finnas tillräckligt stor friyta som är lämplig för lek och utevistelse. Om det inte finns tillräckliga utrymmen för att ordna både friyta och parkering enligt första stycket 4, ska man i första hand ordna friyta.
Behovet av lämpliga platser för lek och utevistelse är också ett allmänt intresse som vid planläggning ska tillgodoses inom eller i nära anslutning till områden med sammanhållen bebyggelse. Samma krav ställs på möjligheter att anordna en rimlig samhällsservice och kommersiell service som exempelvis skola och förskola .
7 §
Vid planläggning enligt denna lag ska hänsyn tas till behovet av att det inom eller i nära anslutning till områden med sammanhållen bebyggelse finns
1. gator och vägar,
2. torg,
3. parker och andra grönområden,
4. lämpliga platser för lek, motion och annan utevistelse, och
5. möjligheter att anordna en rimlig samhällsservice och kommersiell service.
Vad är allmänna intressen i PBL
I andra kapitlet PBL anges viktiga samhällsintressen, allmänna intressen, som ska påverka beslut om mark- och vattenanvändning. I kapitlet redovisas
- utgångspunkterna för bedömningar av vad som är en lämplig mark- och vattenanvändning
- vilka hänsyn kommunen ska ta och vilka kvaliteter som ska främjas vid lokalisering av bebyggelse
- bestämmelser om de enskilda byggnadsverkens placering och utformning
- särskilda krav som ska beaktas vid planläggningen och prövningen av lov i sammanhållen bebyggelse.
Kommunen har huvudansvaret för att de allmänna intressena beaktas, när styrkan i olika intressen och anspråk vägs mot varandra. De allmänna intressena är allmänt formulerade och kommunen ska i det enskilda fallet avgöra vilka intressen som är relevanta att ta med i bedömningen. Utöver dessa övergripande regler uttrycks allmänintresset i preciserade särskilda krav på bebyggelsens och tomters utformning. Flera allmänna intressen är viktiga för behovet av friyta för lek och utevistelse, till exempel att det ska finnas lämpliga platser för lek och utevistelse, möjligheter att anordna en rimlig samhällsservice och kommersiell service samt parker och andra grönområden.
7 §
Vid planläggning enligt denna lag ska hänsyn tas till behovet av att det inom eller i nära anslutning till områden med sammanhållen bebyggelse finns
1. gator och vägar,
2. torg,
3. parker och andra grönområden,
4. lämpliga platser för lek, motion och annan utevistelse, och
5. möjligheter att anordna en rimlig samhällsservice och kommersiell service.
Allmänna intressen i planläggning och ärenden om bygglov
Kommunen ska i översiktsplaneringen redogöra för hur de allmänna intressena ska tillgodoses och hur kommunen väger plats för lek och utevistelse gentemot andra allmänna intressen.
4 §
Kommunen ska i översiktsplanen redovisa de förhållanden som med hänsyn till de allmänna intressena i 2 kap. kan ha en väsentlig betydelse för sådana beslut som avses i 2 § andra stycket. Riksintressen enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken ska alltid redovisas.
Av planen ska det även framgå hur kommunen anser att
1. riksintressen ska tillgodoses,
2. gällande miljökvalitetsnormer enligt 5 kap. miljöbalken ska följas, och
3. förhållanden av väsentlig betydelse i övrigt bör beaktas. Lag (2020:76) .
I detaljplaneringen ska behovet av friyta vägas gentemot andra allmänna och enskilda intressen. Vid bygglovsprövningen preciseras det allmänna intresset till att om byggnationen gäller bostäder eller lokaler för fritidshem, förskola, skola eller annan jämförlig verksamhet, så ska det på tomten eller i närheten av den finnas tillräckligt stor friyta som är lämplig för lek och utevistelse.
9 §
En obebyggd tomt som ska bebyggas ska ordnas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena på platsen. Tomten ska ordnas så att
1. naturförutsättningarna så långt möjligt tas till vara,
2. betydande olägenheter för omgivningen eller trafiken inte uppkommer,
3. det finns en lämpligt belägen utfart eller annan utgång från tomten samt anordningar som medger nödvändiga transporter och tillgodoser kravet på framkomlighet för utryckningsfordon,
4. det på tomten eller i närheten av den i skälig utsträckning finns lämpligt utrymme för parkering, lastning och lossning av fordon,
5. personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska kunna komma fram till byggnadsverk och på annat sätt använda tomten, om det med hänsyn till terrängen och förhållandena i övrigt inte är orimligt, och
6. risken för olycksfall begränsas.
Om tomten ska bebyggas med byggnadsverk som innehåller en eller flera bostäder eller lokaler för fritidshem, förskola, skola eller annan jämförlig verksamhet, ska det på tomten eller i närheten av den finnas tillräckligt stor friyta som är lämplig för lek och utevistelse. Om det inte finns tillräckliga utrymmen för att ordna både friyta och parkering enligt första stycket 4, ska man i första hand ordna friyta.
Det är kommunen som har ansvar för planläggning och bygglovsprövning enligt PBL och som avgör vad som är tillräckligt stor friyta lämplig för lek och utevistelse. För att förtydliga paragrafens innebörd vid skolor, förskolor och fritidshem har Boverket tagit fram allmänna råd, BFS2015:1 FRI. För länk se "Relaterad information".
Kommunala riktlinjer för utemiljö
Som stöd för sina bedömningar i enskilda plan- eller bygglovsärenden kan kommunen anta riktlinjer. Här kan man sammanställa principer för hur kommunen ska tillgodose friytebehoven i olika typer av bebyggelse, lösa samutnyttjande av friytor, behov av tredimensionell fastighetsbildning och faktamaterial. Detta för att underlätta vid detaljplanering och bygglovsprövning. Dokumentet kan också definiera ansvarsförhållandet mellan förvaltningar i kommunen och strategier för förvaltningsövergripande samverkan.
Riktlinjer för förskolans utemiljöer i Malmö
I Malmös miljöprogram för 2009–2020 är ett av målen att alla barn ska ha möjlighet att leka utomhus i hälsosamma och inspirerande miljöer. I arbetet med att uppnå målet har Malmö tagit fram ett program med egna riktlinjer: Utemiljö vid förskolor i Malmö– ett verktyg för planering, utformning och bygglovgranskning. Programmet, som utvecklades 2011, är ett verktyg för detaljplaneringen. I programmet anges rekommendation på vilken yta som ska avsättas till förskoletomter, 30 m2 per barn, och det ska ge inspiration till vad som är en god lekmiljö. I samband med programmet tog man fram en lekvärdesfaktor som är tänkt att vara ett stöd vid bygglovsgranskning för att bedöma om tomterna är lämpliga för lek och utevistelse (Malmö Stad 2011). (Se mer om Lekvärdesfaktorn i avsnittet Förvaltning som utvecklar gårdens kvaliteter)
Läs mer om programmet och lekvärdesfaktorn på Malmö Stads webbplats
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.