Strategin för funktionshinderspolitiken 2011-2016
Boverket är en av de myndigheter som har haft ett särskilt ansvar för att arbeta med speciella delmål inom regeringens strategi för funktionshinderspolitiken 2011-2016. Varje år har Boverket rapporterat sitt delmålsarbete till regeringen och Myndigheten för delaktighet, MFD (före detta Handisam). MFD har därefter årligen publicerat rapporten "Hur är läget", som gett det större sammanhanget – där beskrivs även andra myndigheters arbete.
Den fysiska tillgängligheten är en central del av de nationella målen inom funktionshinderspolitiken, eftersom personer med funktionsnedsättning har rätt att leva ett självständigt liv och delta i samhället på lika villkor som andra.
Mellan 2011 och 2016 har Boverket arbetat med följande fem delmål.
Delmål 1 – En bättre kommunal tillsyn över hur bestämmelserna om tillgängligheten och enkelt avhjälpta hinder följs
Boverket samarbetar med länsstyrelserna om tillsyn och vägledning för tillsyn inom kommunernas plan- och byggverksamhet. Det innebär att vi ger byggnadsnämnderna råd och stöd i deras tillsynsarbete enligt 8 kapitlet 13 och 15 §§ plan- och byggförordningen (2011:338).
Under 2014 förstärkte vi tillsynsvägledningen, särskilt kring hur byggnadsnämnden ska hantera ingripanden och sanktioner i olika situationer. Detta var ett uppdrag från regeringen.
Delmål 2 – En förbättrad tillämpning av bestämmelserna om enkelt avhjälpta hinder
Man är skyldig att åtgärda enkelt avhjälpta hinder mot tillgänglighet och användbarhet i publika lokaler och på allmänna platser. Detta enligt plan- och bygglagen 8 kapitlet 2 § punkt 3. Den 1 juli 2013 trädde Boverkets uppdaterade föreskrifter i kraft.
Delmålet handlar om att öka förståelsen för vad enkelt avhjälpta hinder är, och vem som ska avhjälpa det. En viktig del av arbetet är att svara på frågor om funktionshinder i den byggda miljön. Inom delmål 2 har Boverkets svarstjänst därför utbildats om funktionshinder och fysisk tillgänglighet. Delmål 2 finns också med i samarbetet kring länsstyrelsernas tillsynsvägledning.
Delmål 3 – Fler kommuner ska ha inventerat sitt flerbostadshusbestånd ur tillgänglighetssynpunkt
En grund för att kommuner och fastighetsägare ska kunna arbeta för ett tillgängligt samhälle är att de känner till hur verkligheten ser ut i husen. Ett viktigt steg på vägen är att kommunen gör en inventering av tillgängligheten i flerbostadshusen. Att kommunen åtar sig att inventera är inte ett löfte om att ordna en hiss i varje hus, det är ett långsiktigt strategiskt arbete för att öka kunskapen om tillgängligheten i flerbostadshusen. Kunskapen gör att kommunen och fastighetsägaren kan utveckla sitt arbete med tillgänglighet i bostadshus.
Inventeringens resultat kan användas både för att planera förbättringar av tillgängligheten, för att stärka planeringsarbetet och för att effektivisera bostadsförmedlingen. Det går att åstadkomma många förbättringar med små medel, om man väljer rätt arbetssätt.
Det fanns ett statligt stöd som kommuner kunde söka under 2014 och 2015 för att genomföra en inventering.
Boverket har även tagit fram följande material som ska underlätta för kommunerna att inventera:
- En rapport med goda exempel på genomförda inventeringar.
Se "Tillgänglighetsinventering av flerbostadshusbeståndet" under "Relaterad information". - En handbok om hur en inventering går till av tillgängligheten i flerbostadshus.
Se "Inventera tillgängligheten i flerbostadshus" under "Relaterad information. - En broschyr som konkret presenterar verktyget i handboken.
Se "Enkelt avhjälpt i lokaler" under "Relaterad information. - Ett bildspel du kan ladda ner och använda när du ska presentera fördelarna med en inventering för beslutsfattare eller samarbetspartners.
Se "Dokument" under "Relaterad information".
Delmål 4 – Funktionshindersperspektivet ska tydligt avspegla sig i den fysiska planeringen vid utgången av 2016
Funktionshindersperspektivet och tillgänglighetsaspekterna ska vara en del av den översiktliga planeringen, enligt både de funktionshinderspolitiska och de transportpolitiska nationella målen. Konceptet Design för alla ska dessutom genomsyra statens arbete inom arkitektur, formgivning och design.
Boverket granskar hur funktionshindersperspektivet hanteras i översiktsplaner. Vi gör uppföljningsbesök i kommuner och länsstyrelser.
Under 2014 har Boverket arbetat med delmål fyra inom regeringsuppdragen vägledning för medborgardialog i översiktsplaneprocessen, vägledning till hållbarhetsbestämmelserna i plan- och bygglagen och strategi för miljökvalitetsmålet.
Delmål 5 – Senast 2016 ska landets kommuner utöva en väl fungerande hantering av bostadsanpassningen med en hög grad av rättssäkerhet
Delmål 5 är ett kunskapsmål som innebär att Boverket stödjer kommunernas arbete med att förändra sina handläggningsrutiner för hur bidragshanteringen är tänkt att fungera.
Vi har tagit fram en webbhandbok om bostadsanpassningsbidraget. I handboken finns lagar, förarbeten och referat av domar från kammarrätterna och högsta förvaltningsdomstolen som handlar om bostadsanpassningsbidrag och återställningsbidraget, som man kan söka för att kunna återställa efter en bostadsanpassning. Se "Bostadsanpassningsbidraget - en handbok" under "Relaterad information".
Vi har även gjort två informationsfilmer om bostadsanpassningsbidraget. Den ena filmen handlar om rollfördelningen och vem som gör vad. Den andra filmen handlar om beslutshanteringen. Filmerna finns även i syntolkade och teckenspråkstolkade versioner.
Vem gör vad?
Boverket publicerar en uppföljning av arbetet med delmålen årligen mellan 2012 till 2015. Boverkets slutrapport publiceras i mars 2015 och av Myndigheten för delaktighet i juni 2016 tillsammans med övriga strategiska myndigheters slutrapporter. I dessa rapporter finns en djupare beskrivning av Boverkets arbete med funktionshindersfrågor.
Kraven på tillgänglighet i befintliga miljöer infördes 2001 i PBL (17 kap 21 §). Kraven innebar att enkelt avhjälpta hinder måste undanröjas i lokaler dit allmänheten har tillträde och på allmänna platser. Boverkets föreskrifter och allmänna råd om avhjälpande av enkelt avhjälpta hinder till och i lokaler dit allmänheten har tillträde och på allmänna platser trädde i kraft under 2003 (BFS 2003:19, HIN 1). Dessa ersattes senare av BFS 2011:13 (HIN 2) och igen i BFS 2013:9 (HIN 3) som trädde i kraft den 1 juli 2013.
Boverket såg under en längre tid att reglerna om enkelt avhjälpta hinder inte fick det genomslag som lagstiftningen förutsatte och jämfört målsättningen att hinder ska vara avhjälpta till år 2010. Trots den relativt låga nivå som finns i kraven och trots den långa tid som har förflutit sedan kraven skärptes år 2001 återstod ännu mycket att göra efter 2010. Det fanns även stora variationer mellan kommunerna.
Krav på tillgänglighet finns i både PBL och PBF och dessa preciseras i Boverkets byggregler, BBR. Dessa krav gäller vid uppförande av ny byggnad och vid ändring. Enligt plan- och bygglagen ska en byggnads tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga i huvudsak prövas redan i bygglovet. Det ökar sannolikheten för att upptäcka fel och brister tidigt och gör det enklare att åtgärda dessa.
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.