Bostadsförsörjningslagen har ändrats

Granskad:

Riksdagen har tagit beslut om en ändring av lagen (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar. Lagändringen började gälla den 1 oktober 2022. Syftet med lagändringen är att förbättra förutsättningarna såväl för regeringens uppföljning av riksdagens mål för bostadsmarknaden som för kommunernas planering av bostadsförsörjningen.

Alla kommuner ska med riktlinjer planera för bostadsförsörjningen i den egna kommunen. Detta gäller sedan tidigare. Det nya är att uppgifterna i riktlinjerna ska grundas på en analys av vilka bostadsbehov som inte tillgodoses på den lokala bostadsmarknaden. Analysen ska göras utöver den analys av den demografiska utvecklingen och marknadsförutsättningarna som kommunerna ska göra. Det innebär att kraven på analysen som ska ligga till grund för uppgifterna i riktlinjerna får en tydligare inriktning mot bostadsbristen i kommunen. Kommunen ska genomföra sin analys med stöd av ett underlag som Boverket förser kommunen med. Kommunen får använda ytterligare underlag som den bedömer behövs för analysen.

Det är andra paragrafen i lagen som har ändrats. Det första stycket är dock samma som tidigare.

2 §
   /Upphör att gälla U:2025-03-01/
Kommunens riktlinjer för bostadsförsörjningen ska minst innehålla följande uppgifter:
   1. kommunens mål för bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet,
   2. kommunens planerade insatser för att nå uppsatta mål, och
   3. hur kommunen har tagit hänsyn till relevanta nationella och regionala mål, planer och program som är av betydelse för bostadsförsörjningen.

Uppgifterna ska särskilt grundas på en analys av
   1. den demografiska utvecklingen,
   2. marknadsförutsättningarna, och
   3. vilka bostadsbehov som inte tillgodoses på den lokala bostadsmarknaden.

Analysen ska genomföras med stöd av ett underlag som Boverket förser kommunen med. Kommunen får använda ytterligare underlag som behövs för analysen. Lag (2022:385) .

2 §
   /Träder i kraft I:2025-03-01/
Kommunfullmäktige ska under varje mandatperiod anta en handlingsplan för bostadsförsörjningen. Handlingsplanen ska redovisa
   1. behovet av tillskott av bostäder i kommunen,
   2. kommunens mål för bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet,
   3. kommunens planerade åtgärder för att nå sina mål, och
   4. hur kommunen har tagit hänsyn till relevanta nationella och regionala mål, planer och program som är av betydelse för bostadsförsörjningen.

Uppgifterna i handlingsplanen ska särskilt grundas på en analys av den demografiska utvecklingen, marknadsförutsättningarna och de bostadsbehov som inte tillgodoses på den lokala bostadsmarknaden. Analysen ska genomföras med stöd av ett underlag som Boverket förser kommunen med och det ytterligare underlag som kommunen behöver för analysen.

Om förutsättningarna för den antagna planen ändras under mandatperioden, ska kommunfullmäktige anta en ny uppdaterad handlingsplan. Lag (2025:70) .

I andra stycket har en punktlista införts. Kravet att uppgifterna särskilt ska grundas på en analys av den demografiska utvecklingen framgår av punkten 1. Det uttryckliga kravet att uppgifterna särskilt ska grundas på en analys av efterfrågan på bostäder har tagits bort. Den analys av marknadsförutsättningarna som ska göras enligt punkten 2, omfattar dock även efterfrågan på bostäder. Ändringarna innebär inte någon ändring i sak.

Det nya kravet i punkten 3 innebär att uppgifterna i kommunens riktlinjer för bostadsförsörjningen särskilt ska grundas på en analys av vilka bostadsbehov som inte tillgodoses på den lokala bostadsmarknaden. Det kan handla om bostadsbehov som endast delvis tillgodoses eller som över huvud taget inte tillgodoses.

I tredje stycket anges att analysen ska genomföras med stöd av ett underlag som Boverket förser kommunen med. Boverket har tagit fram underlag, som består av olika mått över antalet hushåll som saknar en rimlig bostad utifrån en uppsättning kriterier och normer. Mer information om måtten hittar du på sidan Mått på bostadsbrist, se i "Relaterad information".

Bestämmelserna innebär att kommunen ska genomföra sin analys med utgångspunkt i underlaget från Boverket. Kommunen kan komplettera underlaget med hänsyn till förhållandena i den egna kommunen, till exempel genom kartläggning av hemlöshet och behov av skyddat boende. 

Kravet att uppgifterna särskilt ska grundas på en analys av bostadsbehovet för särskilda grupper har tagits bort. Analysen av vilka bostadsbehov som inte tillgodoses på den lokala bostadsmarknaden ska i stället omfatta alla bostadsbehov som är relevanta för kommunen, utan begränsningar till särskilda gruppers behov. En sådan analys ger kommunen förutsättningar att formulera de mål och insatser som riktlinjerna ska innehålla. Observera att kommunens ansvar för grupper på bostadsmarknaden som omfattas av särskild lagstiftning, exempelvis enligt socialtjänstlagen, fortfarande gäller.

Det har dessutom skett en redaktionell förändring av 4 §, som inte förändrar något i sak.

4 §
   /Upphör att gälla U:2025-03-01/
Kommunens riktlinjer för bostadsförsörjningen ska vara vägledande vid tillämpningen av 2 kap. 3 § första stycket 5 plan- och bygglagen (2010:900). Lag (2022:385) .

4 §
   /Träder i kraft I:2025-03-01/
I 2 kap. 3 § tredje stycket plan- och bygglagen (2010:900) finns en bestämmelse om att kommunens handlingsplan för bostadsförsörjningen ska vara vägledande för kommunens planläggning i fråga om bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet. Lag (2025:70) .

Läs mer i Relaterad information.

Boverket (2022). Bostadsförsörjningslagen har ändrats. https://www.boverket.se/sv/kommunernas-bostadsforsorjning/vad-sager-lagen/andrats/ Hämtad 2025-02-22