Utvärdering av reglerna om handläggningstider och avgiftsreduktion
Boverket har haft i uppdrag att utvärdera effekterna av systemet med avgiftsreduktion och om det har skapat incitament till att följa de tidsfrister som gäller för handläggning av lov- och anmälningsärenden. Den här rapporten utgör Boverkets redovisning av uppdraget.
Boverket har haft i uppdrag att utvärdera systemet med avgiftsreduktion i plan- och bygglagen (2010:900) som infördes efter förslag i propositionen Reduktionen av avgift för lov, förhandsbesked och anmälan (prop. 2017/18:210). Utvärderingen belyser effekterna av systemet som sådant och om det skapat incitament för att följa de tidsfrister som gäller för handläggning av ärenden om lov, förhandsbesked och anmälan. Rapporten bygger på resultat från dels en intervjustudie som genomförts med 30 kommuner, dels en enkätstudie där samtliga landets kommuner haft möjlighet att delta.
Resultatet av enkätstudien visar att en majoritet av ärendena om lov, förhandsbesked och anmälan beslutats inom 10 respektive 4 veckor under åren 2019–2022. Under denna period har det samtidigt skett en minskning i andelen ärenden som har beslutats, vilket har påverkats av faktorer som till exempel en ökad ärendemängd under covid-19-pandemin. Den ökade ärendemängden under pandemin gör det svårt att med säkerhet säga att det är införandet av reglerna i sig som gjort det svårt för kommunerna att hålla tidsfristerna.
Däremot anger de flesta kommuner i intervjustudien att systemet gett incitament till att följa gällande tidsfrister. Vissa kommuner som ser att systemet har gett incitament betonar dock samtidigt att systemets införande även lett till negativa konsekvenser, exempelvis gällande kvalitet på handläggningen, arbetsbelastningen och kommunikationen med de sökande. När det gäller tolkning av reglerna så anser de flesta kommuner att det är mest komplicerat att avgöra när tidsfristen för en ansökan eller anmälan kan förlängas.